Hoe wen je aan een lager salaris?

Ik heb het niet zo naar mijn zin op het werk als ICT-medewerker, en wil eigenlijk iets compleet anders doen/achter het bureau vandaan.
Maar omdat ik naast havo, slechts wat diploma's heb in de ICT, zal het een baan worden die minder zal gaan betalen.
Hoe pas je je bestedingsgedrag zodanig aan dat dat geen problemen oplevert? En hoe zeker moet je zijn van de keuze?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ligt er aan wat je ambieert, maar uiteindelijk is 'geluk' in je werk belangrijker dan het geld, alhoewel je wel voldoende inkomen moet hebben om op een acceptabel niveau te kunnen leven.
Als je zicht hebt op je vaste lasten, is het restant wellicht makkelijk voor jezelf in te vullen.
Misschien helpt dit voor een overzicht:
http://financieel.infonu.nl/administratie/14842-leven-huishoudboekje-salaris-kom-uit-met-je-geld.html
Ben zelf hiërarchisch / maatschappelijk gezien -met veel plezier- onder mijn niveau gaan werken en heb ervaren dat de aanpassing niet al te moeizaam verloopt. Iets kritischer zijn voordat je tot (impuls) aankopen overgaat helpt al een stuk.
Buiten dit hoef je jezelf met Havo en ICT ervaring niet direct tot de minima te rekenen en zijn er voldoende kansen voor je lijkt mij.
De scholing en ervaring neem je in een eventuele nieuwe baan hoe dan ook mee en kunnen op termijn alleen maar in je voordeel werken.

Toegevoegd na 4 minuten:
"En hoe zeker moet je zijn van de keuze?"
Zekerheden heb je helaas niet; hooguit achteraf.
Door alle plussen en minnen voor jezelf eerst op een rijtje te zetten, bouw je wel zoveel mogelijk 'zekerheid' in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Minder kleren kopen (om goedkopere), voedsel kopen van een minder dure winkel, minder snel geld uitgeven aan spullen die niet echt nodig zijn, ....
In 1 woord zuinig zijn!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt waarschijnlijk met die ICT baan flink kunnen sparen. Want je kreeg waarschijnlijk meer binnen dan dat je hebt kunnen uitgeven. Dus als dit het geval is, dan heb je niets te vrezen, want met wat minder verdienen zal je minder kunnen sparen, met hetzelfde uitgifte patroon.

Anders zal je eens in kaart moeten brengen wat je uitgaves zijn. En mocht dit niet voldoende zijn, dan zal je keuze moeten maken welke je gaat schrappen en welke je goedkoper kunt inkopen.

Enne 'wennen' dat komt met de tijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er bestaan in de ICT natuurlijk ook banen die je overdag bij de mensen brengen. Ik zou als ik jou was toch eerst kijken in de zelfde "tak van sport". Het is gewoon het vak van de toekomst en als je diploma's hebt moet je die niet te niet doen door iets totaal anders te willen.

Het vak zelf moet je natuurlijk bevallen. Het kantoorwerk bevalt je niet. Als je ook in staat bent om reparaties uit te voeren of dingen aan te leggen, dan valt er naast buro-werk nog heel wat leuks te beleven.

Denk daar eens aan en informeer even wat verder, voordat je een nieuwe baan oppakt en naar je oude "liefde" terugverlangt!
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Hangt sterk af van het ICT-onderdeel waarin je goed bent. Het bedrijf van mijn ICT-zoon heeft het laatste jaar 7 nieuwe mensen aangenomen omdat ze het werk niet aankunnen.
Begin nu direct met het aanpassen van je bestedingspatroon. Geen dingen kopen die niet nodig zijn. Dan zul je merken hoeveel je overhoudt, en dat je best wel met minder geld toe kunt. Simpel voorbeeld: een flesje bronwater kost tegenwoordig al zo'n anderhalve euro (in toeristische gebieden vragen ze zelfs wel 2 euro). Neem een isolatiefles met gekoeld kraanwater van thuis mee!
Amadea
12 jaar geleden
een emmer water, een brood, een jutte zak en een brug om onder te slapen zijn je primaire levensvoorwaarden. de rest is luxe.

vanuit deze gedachte is het makkelijk zat en prettig leven te leven met minder geld. marktplaats en de kringloopwinkel staan vol met luxeproducten voor een aardig prijsje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is makkelijk om te zeggen dat je maar wat zuiniger moet doen, maar het gaat erom hoeveel zuiniger.
Maak een lijstje van de voors en tegens van je huidige werk .En welke dingen wegen het zwaarst. De positieve of de negatieve. Je zult nog lang moeten werken vermoed ik, en met tegenzin naar je werk is heel erg.

En ja: zeker van je keuze.
Hoe zeker was je van de ICT?
Misschien maak je over 10 jaar weer een andere keuze, of zou je die willen maken.
Begin gewoon te zoeken naar mogelijkheden, kijk wat die mogelijkheden kunnen opleveren in werk en geld. En kijk dan hoeveel je moet inleveren, en of het dat waard is.

Nu ben je volgens mij een beetje aan het watertrappelen zonder te weten welke kant je uit moet. Bekijk dat eerst
anneliez
12 jaar geleden
Bestedingsgedrag aanpassen: nu al beginnen met steeds als je salaris binnenkomt, het verschil tussen wat je nu verdient en wat je verwacht te gaan verdienen (bij geen idee: uitgaan van het minimumloon) op een spaarrekening zetten -en dar ook afblijven.
Met de rest van het geld moet je uit zien te komen, dus dan moet je kijken wat je per maand uit moet geven (de vaste lasten) en of je dan nog iets overhoudt voor 'luxere' dingen en zo ja, of je dat geld wilt uitgeven en zo ja waaraan dan.

Zeker zijn van de keuze: vind je je functie niet leuk? Of de plek waar je werkt? Wat maakt dat je het niet leuk meer vindt?
Weet je wat je wel wilt als je dit werk niet meer wilt? Hoeveel kansen heb je om een baan in die richting te krijgen? Is het mogelijk om bijvoorbeeld terwijl je je huidige werk blijft doen, een opleiding te gaan doen in de richting die je wilt, om je kansen te vergroten? Of zijn er in je gewenste richting misschien banen inclusief opleiding?

Garanties heb je nooit. Niet op werk, niet op leuk werk, niet dat werk dat je nu leuk vindt leuk blijft (zoals je al ondervonden hebt).
Die laatste twee zijn geen reden om niet verder te kijken, de eerste is een goede reden om je uitgangspositie flink te versterken vóór je op zoek gaat naar een nieuwe baan.

Succes met beslissen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit onderzoeken blijkt dat mensen in een maatschappij zoals de Nederlandse, niet gelukkiger voelen als ze meer verdienen dan, pak 'm beet, anderhalf keer modaal. Dan nog kun je je met zo'n inkomen afvragen of al die dingen waaraan je je geld uitgeeft echt bijdragen aan je levensgeluk.

Een auto is leuk maar als zo'n ding per se moet voldoet een flink tweedehandse Golf prima en dan neem ik niet eens het allerkleinste autootje als voorbeeld. Op de keper beschouwd kun je vrijwel altijd ook prima zonder auto.

Eten is belangrijk. Ik bezuinig er niet echt op maar ga zo goed als nooit uit eten. Ik kook, op een uitzondering na, liever zelf en deel die liefde met goeie kennissen. Maar er zijn ook mensen met een klein inkomen die als een vrek leven om eens per twee maanden in een sterrenrestaurant te kunnen eten. Dat begrijp ik heel goed, want van topkookkunst kun je ontzettend gelukkig worden.

Zie het als een sport om met minder rond te komen. De kans is groot dat je er misschien wel gelukkiger van wordt omdat je een aantal zaken beter gaat waarderen. Ik heb het grootste deel van mijn carrière in de gezondheidszorg gewerkt in verpleegkundige beroepen. Maar ook een krappe vijf jaar in de ict-sector met anderhalf keer zoveel salaris. Dat was een prachtige tijd, waarin glitter en glamour aan de orde kwamen maar waarin werkdagen na acht uur meer dan eens niet voorbij waren. Ik verdien nu weer minder maar ik zoveel zo verschrikkelijk leuke mensen tegen dat ik dit 'verlies' ruimschoots op de koop toe neem.

Een zekere hoeveelheid geld heb je nodig voor een aantal noodzakelijke dingen. Maar daarna is het een kwestie van keuzes, die je leven alleen maar overzichtelijker kunnen maken als die keuzes niet oneindig zijn. Succes met je zoektocht!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn veel manieren om zuiniger te leven.
Zet eerst eens al je lasten op een rijtje.
-Kijk eens of je een paar abonnementen de deur uit kan doen.
-Zijn al je verzekeringen wel nodig? Verzeker geen spullen, zoals je mobiel en je fiets. Bij verlies zijn die lasten meestal wel zelf te dragen.
-Ben je donateur? Kijk dan of je niet beter donaties tijdelijk kan stoppen.
-Koop niets via internet. Dat is te makkelijk. Als je voor iets naar een winkel moet, moet je er moeite voor doen en als je dat er niet voor over hebt, is het dus niet noodzakelijk.
-Bedenk bij alles wat je koopt: Heb ik dit nodig?
-Doe tegen de avond je boodschappen. Dan zijn vaak artikelen in de supermarkt afgeprijsd.
-Koop spaarlampen.
-Houd je vakantie eenvoudig. Je kunt woningruilen.
-Koop niet teveel in de uitverkoop. Dat is een valkuil. Alleen als je iets echt nodig hebt.
- Koop geen CD's Of DVD's meer. Die zijn niet nodig.
En als je toch besluit dit werk te blijven doen: zuiniger leven is nooit weg!

Succes met je keuze!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt heel raar, maar maak er een hobby van om te consuminderen!

Als jij werkt hebt waarbij je je niet fijn voelt, heb je niks aan het extra geld.....terwijl bij een baan met minder inkomsten zul je zien dat je het geluk duidelijk niet in geld hoeft te vinden.....je kunt het leven dan positief wenden en makkelijker met minder door het leven kunnen....

Wij hebben het geluk om van een goed inkomen rond te mogen rondkomen, maar toch, als wij wat extra willen en als we het snel willen, is geld vanuit de inkomst wegleggen soms nodig om sneller het doel te behalen, naast de spaarrekening zeg maar.

Ik maak er dan een hobby van om alles zo goedkoop mogelijk te doen. Alles in de supermarkt uit de onderste schappen halen, de aldi en lidl zoveel mogelijk bezoeken. Op de fiets kleine boodschapjes halen, bewuster met de auto omgaan en al je vaste uitgaven eens kritisch bekijken of een bepaalde verzekering bv toch niet goedkoper kan bij een andere maatschappij.

Een kasboekje bijhouden en altijd in je achterhoofd houden, dat er altijd mensen zijn die het met minder moeten redden. Minimalistischer gaan leven, goed overwegen, ben ik het nodig, of wil ik het alleen maar hebben.....om de heb?
Op deze startpagina staan super veel tips.
http://consuminderen.startpagina.nl/

(Bron Studie tijd)