heb ik recht op doorbetaling van mijn vakantie bij een 1 uur contract?

Ik heb een contract van 1 uur maar werk gemiddeld 12 uur per week. Nu ben ik in augustus 2 weken op vakantie geweest. Heb ik recht op doorbetaling van deze 2 weken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
en over welke periode moet dit gemiddelde berekend worden ?

Antwoorden (1)

Ook met een klein contract heb je recht op betaald verlof. Als je dit verlof opneemt heeft dat geen consequenties voor de uitbetaling van je reguliere uren (in jouw geval 12 uur per week). Je krijgt gewoon doorbetaald.
De verlofuren waar je recht op hebt worden berekend over het gemiddeld aantal daadwerkelijk gewerkte uren. Je hebt recht op 4 weken per jaar. Indien je gemiddeld 12 uur hebt gewerkt dat heb je dus recht op 4 x 12 uur = 48 uur verlof op jaarbasis. Werk je pas een half jaar bij je baas? dan heb je dus recht op de helft zijnde 24 uur verlof. Dit betreft het wettelijke verlof.
Wellicht valt je werkgever onder een CAO waarin is afgesproken dat je bovenop dit wettelijk verlof nog extra (zgn. bovenwettelijk) verlof opbouwt. Of dat bij jouw werkgever aan de orde is zal je moeten navragen bij je leidinggevende of bij P&O of bij collega's. Een CAO (als jouw werkgever die heeft) moet op schrift aan je beschikbaar worden gesteld, want de CAO maakt onderdeel uit van je je arbeidsovereenkomst.