Zijn er mogelijkheden om een deeltijd opleiding ( gedeeltelijk) vergoed te krijgen?

Mijn werkgever betaald de opleiding sowieso niet. En ik met een minimum loon als alleenstaande moeder kan hem ook niet betalen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Je kan de kosten mogelijk wel aftrekken van de belasting. Probleem is dan dat je de kosten wel eerst moet voorschieten en slechts een deel (belastingvoordeel) vergoed krijgt.

Op de site van de belastingdienst staat o.a.:
U mag uw studiekosten of andere scholingsuitgaven onder de volgende voorwaarden aftrekken:
- u of uw fiscale partner maakten de kosten voor uw studie
de opleiding of studie was gericht op uw beroep of toekomstige beroep
- er was sprake van een leertraject. Hierbij doet u kennis op onder begeleiding of toezicht
- uw totale kosten min eventuele vergoedingen waren hoger dan de drempel van € 500
De kosten boven de drempel mag u aftrekken ".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als de opleiding noodzakelijk is kun je misschien bij de gemeente een bijdrage vragen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Als het bijvoorbeeld zo is dat je zonder de opleiding je baan niet behouden kunt. Maar navragen bij de gemeente kan altijd natuurlijk, succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En wanneer word het als noodzakelijk gezien?
Als je al werk hebt, en je werkgever vergoedt niet, dan is die opleiding waarschijnlijk niet relevant voor het werk dat je doet. De gemeente/soc.dienst zal ook niet staan te springen om te vergoeden, want die hebben al geen geld om opleiding voor werklozen te vergoeden.
Dus helaas zie ik geen mogelijkheid voor je
anneliez
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ook even gezocht, maar niets kunnen vinden, helaas.
Je zou nog kunnen kijken naar mogelijkheden om studiekosten af te trekken van de belasting. En als je jonger bent dan 30 kan je in sommige gevallen nog recht hebben op studiefinanciering.
Sowieso: petje af dat je werk, kinderen en een opleiding weet te combineren!
En een + voor Anneliez
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog even een toevoeging, omdat ik zojuist zie dat je minimumloon krijgt.
Je zou kunnen (laten) uitrekenen of het de moeite waard is om je baan op te geven. Als je werkeloos ben, staan er namelijk wel opeens allemaal potjes klaar voor een opleiding. Een beetje lullig, maar van mij mag je!
anneliez
12 jaar geleden
Maar als je jezelf laat ontslaan ebn je verwijtbaar werkloos, dus dan ben je nog dieper nat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is inderdaad wel iets om even goed uit te zoeken! Maar misschien is daar wel een draai aan te geven?
anneliez
12 jaar geleden
Jan, ik weet niet of je wel eens iets leest de laatste tijd over UWV en bijstand, maar alles wordt teruggedraais, jaren geleden kon je heel makkelijk omscholen, tegenwoordig echt niet meer,het is niet meer zo simpel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is al moeilijk om een gesprek bij het UWV te krijgen. Ik heb het laatst geprobeert om dezelfde reden als de vragenstelster. Ik moest eerst naar een groepsbijeenkomst, daar heb ik niets aan ik ben niet werkeloos, ik wil advies, maar je krijgt pas een persoonlijk gesprek als je eerst een middag hebt vrij genomen om een uitleg aan te horen over het UWV en solliciteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Annelies: Lang geleden ben ik ooit eens een paar maanden werkeloos geweest. Toen vond ik het contact al vernederend en frustrerend. Ik weet dat het nu nog veel erger is en met de huidige politieke windrichting zal het er niet beter op worden. Sterker nog: iedereen die tegenwoordig niet in een dure mercedes rijdt wordt door de instanties en politiek denigrerend en meewarig behandeld.
Desondanks bestaat het UWV wel, dus er zouden mogelijkheden moeten zijn. Dani83 zal zich dus wel heel goed moeten orienteren voor ze een een dergelijke beslissing neemt.
Ik heb geen idee welke opleiding je wil gaan volgen, maar uitzendbureaus hebben ook vaak de mogelijkheid om een opleiding te doen, onder bepaalde voorwaarden, maar je kan altijd eens langs gaan voor een orienterend gesprek.
Succes ermee!!