Zou het salaris bij elk bedrijf met je verjaardag omhoog moeten als je nog onder het minimumloon valt?

Ik heb het idee dat ik genaaid word door mijn werkgever.

Vorig jaar, verdiende ik bij een 36 1/2-urige werkweek een bruto salaris van 1016 euro voor een baan als DTP-er. Dit vind ik op zich al erg weinig, gezien een vroegere klasgenoot met hetzelfde werk begon met 1350 euro bruto. Toen ik jarig werd en dus van 19 naar 20 ging kreeg ik geen directe verhoging, pas aan het einde van het jaar kreeg ik een (zeer kleine) verhoging van 1016 naar 1060 bruto. Sindsdien heb ik geen loonsverhoging gehad en tot op de dag van vandaag nog steeds een netto bedrag van 879 euro binnen gekregen iedere maand.

Gisteren ben ik jarig geweest en 21 geworden, zou volgens de wet met ingang van mijn nieuwe leeftijd mijn salaris ook verhoogd moeten worden, of kunnen bedrijven in een zelf opgezette CAO stellen dat ze dit niet per direct hoeven? Zo niet, is het dan slim om het er met mijn werkgever over te hebben, ik heb namelijk geen vast contract en ben bang dat als ik lastig ga doen ze me er sneller uit gooien, vooral gezien het werkloosheidspercentage vandaag de dag best hoog ligt. Ik werk er nu 2 en een half jaar en aan het einde van dit jaar krijg ik een contract of word ik ontslagen.

Ik was al aan het twijfelen of ik misschien niet beter elders werk kan zoeken maar het euvel zit hem in dat ik erg kan genieten van mijn huidige werk, de bedrijfssfeer en mijn collega's.

Bij voorbaat dank

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Je werkgever moet jou bij een volledige werkweek tenminste een bruto salaris geven gelijk aan het minimumloon.

Het minimumloon voor 21 jarigen is € 1.065,30 per maand.

Het kan best zijn dat in jouw sector een werkweek van 40 uur gebruikelijk is, dan
is het voor jouw van toepassing zijn minimumloon 36,5/40 van het maandbedrag.

Als je minder verdient dan het minimumloon kan je op de site van de overheid lezen watje kunt doen, maar de eerste stap is natuurlijk ga met je werkgever praten.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/minimumloon/minder-dan-het-minimumloon
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Computoon
10 jaar geleden
Het minimumloon per maand voor een fulltimer is niet afhankelijk van de duur van de werkweek. Ongeacht of een volle werkweek in een bedrijf nu 36 of 40 uur per week is, of iets ertussen in, het wettelijk minimumloon blijft gelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als, zoals Computoon zegt, het minimumloon per maand niet afhankelijk is van de duur van een werkweek dan zou het dus wel omhoog moeten gezien het salaris dan minder bedraagt dan het huidige vereiste minimumloon. Ik zal eens kijken wat ik deze maand aan bruto salaris mag ontvangen en als deze niet voldoet toch maar met mijn werkgever praten. Ondanks de risico's wil ik niet afhankelijk zijn van een bedrijf die te weinig uit betaalt, vooral in verhouding met andere bedrijven die hetzelfde werk aanbieden.
Computoon
10 jaar geleden
Deze maand moet je als fulltimer bruto minimaal een bedrag krijgen dat bijna 1065 is, over juni minstens 1065,30 en vanaf juli minstens eur 1071, 40 per maand. Als je salaris volgens CAO hoger is, geldt dat uiteraard. Er zijn uiteraard geen wettelijke minimumlonen. Overigens was je salaris als 20-jarige hoger dan het wettelijk minimumloon. Laat je dus verrassen :-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je minder dan fulltime werkt krijg je toch echt maar een prorata deel van dat salaris, . dus moet je wel weten hoe jouw 36,5 urige werkweek zich met een fulltime werkweek verhoudt.
Computoon
10 jaar geleden
Als een fulltime werkweek in het bedrijf van vraagsteller 40 uur is en hij werkt 36 1/2 uur dan krijgt hij inderdaad 36 1/2 /40 van het 'volle' salaris. Maar als 36 1/2 uur per week de standaard arbeidsduur per week is binnen zijn bedrijf krijgt hij het volle bedrag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+, Dit antwoord klopt, het ligt eraan wat bij het bedrijf waar je werkt een fulltime baan is, als jij 36,5 uur werkt lijkt mij, dat dit voor een fulltimer meer uren zijn en je dus uit zou moeten gaan van een 40 urige werkweek. www.berekenhet.nl › Berekeningen › Werk & Inkomen‎
Computoon
10 jaar geleden
Er zijn (nog?) bedrijven waar 36 uur uur per week fulltime is. Bij een grote werkgever waar ik een jaar of 10 geleden werkte was dat zo. Daar zijn verschillende bedrijven van teruggekomen. 38 uur per week komt ook veel voor en 40 is op veel plaatsen weer de norm. In de praktijk wordt in elk van de genoemde gevallen veelal gewoon 40 uur per week gewerkt en om de twee weken (36 uur) of om de 4 weken (38) een atv-dag gegeven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoi, Dan is het voor mij officieel geen fulltime, de norm voor oudere werknemers is namelijk 40 uur. Werknemers die reeds minder dan 3 jaar actief zijn in het bedrijf hebben allemaal standaard 36,5 uur, maar dan neem ik aan dat het toch onder parttime valt. Bedankt voor de reacties, ik denk dat ik echter nog steeds aan ga kloppen voor een verhoging. Als ik voor een minimumloon zou gaan had ik me de kosten voor mijn opleiding ook wel kunnen besparen.

Andere antwoorden (2)

Je kunt alles in het CAO boekje nalezen. Als je geen lid bent van een vakbond kan je een boekje lenen van een collega die wel lid is, of je kunt het ter inzage vragen van je werkgever. Je werkgever MOET een CAO boekje hebben en dat altijd ter inzage geven als een werknemer daar om vraagt.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor de reactie, ik zal er eens naar vragen en kijken of ik er iets wijzer uit kan worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
de meeste CAO's zijn ook na te lezen op internet
Je moet wettelijk minimaal eur 1069.78 verdienen als 21 jarige. Met een salarispakket kun je op exact de datum het nieuwe salaris laten beginnen. Als de CAO een hoger bedrag geeft geldt minstens dat bedrag. Soms hanteert men een regel dat degenen die in de eerste helft van de maand jarig zijn de hele maand het nieuwe salaris krijgen.

Toegevoegd na 26 minuten:
Correctie: eur 1065.30 per maand. In juli wordt het iets hoger.
Computoon