Welke mogelijkheden heeft een werkgever om een werknemer te 'belonen' als de werknemer schulden heeft en loonbeslag wil voorkomen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Geen, een werkgever is verplicht om mee te werken aan het loonbeslag.
De deurwaarder kan geen beslag leggen op het volledige salaris van uw werknemer. Een deel van zijn loon mag hij houden voor levensonderhoud en vaste lasten. Dat heet de beslagvrije voet. De beslagvrije voet is minimaal 90% van de bijstandsnorm inclusief vakantiegeld. Het (deel van het) loon dat onder het beslag valt, moet u overmaken aan de deurwaarder.

Wel kan de werkgever de schulden af betalen en met de werknemer een betalingsregeling afspreken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik begrijp uw antwoord, maar bedoelde meer wat een werkgever kan doen. Zoals bijvoorbeeld loon in natura, leasen van auto of andere mogelijkheden om loonbeslag te voorkomen, ofwel het brutoloon laag te houden, maar wel het volle loon te voldoen. De schuld is namelijk zo hoog dat de werknemer er nooit meer van af zult komen tijdens zijn leven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt als werkgever je werknemer hierin dan niet helpen, als je toch iets wil doen, vraag de medewerker en zijn of haar gezin dan eens op het eten, dat bespaart in de kosten en leen je auto aan hem of haar uit, als ze zonder vervoer zitten, dat zijn de dingen waar je mee kan helpen, op financieel gebied mag en kun je niets doen.