Ik neem aan dat deze collega zijn baan wil houden.
Dan kun je maar beter eerlijk tegen hem zijn, wat je verstandhouding ook is met deze persoon.
Afhankelijk van de fijngevoeligheid van deze collega kun je subtiel zijn (zie aantal goede tips van andere GV'ers) of je kunt heel direct en duidelijk zijn. Ligt aan de dikte van de plaat die iemand voor zijn hoofd heeft.

ALs je op je werk naar alcohol ruikt, heb je natuurlijk sowieso wel een probleem (niet alleen op het werk).
Drankgebruik op ongebruikelijke/ongepaste momenten duidt wel op een emotioneel probleem en/of een verslaving.
Het kan toeval zijn en eenmalig uit de hand gelopen situatie maar dat zul je dan ook wel merken.

Vraag eens of het goed met hem gaat?
Zo nee, dan volgt er vast een verhaal en als hij zegt ja hoor, dan kun je ook zeggen dat het dan wel vreemd is dat hij naar alcohol ruikt midden op de dag/ochtend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (19)

Je ruikt naar alcohol!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vraag of het feestje gezellig was
anneliez
13 jaar geleden
Als het 's morgens vroeg is : je moet even wat eten, want volgens mij heb je je ontbijt gemist vanochtend.
Het was zeker erg gezellig, gisteravond?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is dat je aftershave (parfum) of heb je gedronken. Meestal is dat een hint en begrijpen ze die wel.
Ook kan je een pepermuntje geven en vragen of het een leuk feestje was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nu al boven je theewater?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je gedronken? Niet meer doen hoor, tijdens het werk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat parfum luchtje heb ik thuis ook.. Goed merk!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Annswers;

Het hangt er natuurlijk sterk vanaf hoe de verstandhouding met die collega is. Als die sterk genoeg is zou ik hem of haar gewoon ronduit vragen of die alcohol die ik ruik van hem of haar afkomstig was en hem waarschuwen dat anderen dat ook kan opvallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom toch altijd overal altijd zo omheen draaien? zeg gewoon dat hij of zij naar drank ruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij niets. Moet iedereen toch zelf weten ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou ook niets zeggen
je kan zo iemand op zijn ziel trappen,terwijl die misschien heel goed functioneert
het is nooit goed om iemand te kwetsen
vaak kan die er niets aan doen
heb ik van dichtbij meegemaakt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Was het gezellig gisteren .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeg gewoon duidelijk dat hij een alcohollucht om zich heen heeft hangen. Waarschijnlijk realiseert hij zich dat helemaal niet. beter dat jij hem er op attent maakt, dan een leidinggevende.

De gevolgen van een alcoholwalm op het werk kunnen erg groot zijn. Is dus goed, dat jij hem er op attent maakt, dat hij een kegel heeft. Dan kan hij er evt direct iets aan doen, desnoods neemt hij meteen een snipperdag op en gaat naar huis, of houdt er rekening mee voor een volgende keer, zodat het nooit weer voorkomt.

Heb tijdens mijn eigen werk een collega gehad, die een aantal keren met een alcohollucht op het werk verscheen, dat opgemerkt werd door de chefs. Bij mijn werk is dat echt een doodzonde. Heeft hem een schorsing opgeleverd en nog net geen ontslag. Wel een disciplinaire straf, die er niet om loog.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Doe jij eens even heel snel een stukje kauwgum in je mond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mmm. Toch een lastige. Het hangt ook van de (werk)situatie af. Hoeveel invloed heeft die alcohol op iemands functioneren, is de veiligheid van hem/haar, maar ook zeker van je andere collega's en die van jouw natuurlijk in het gedrang. Zit zo iemand op een heftruck in een magazijn, tja, dan zou ik hem/haar zeggen dat ik een alcohol lucht ruik en dat ik het voor vandaag gevaarlijk vind om met hem/haar samen te werken. Ook zou ik hem/haar zeggen dat het voor zijn/haar eigen veiligheid beter zou zijn om naar huis te gaan. Doet zo'n persoon dat niet, dan is het voor iedereen het beste om een leidinggevende te waarschuwen om erger te voorkomen.
Zit zo'n persoon tegenover je, achter een computer wat heen en weer te bellen naar klanten, etc.. dan kan hij/zij alleen maar fouten voor zich/haarzelf maken. Toch zou ik een opmerking plaatsen, zo van "Gaat het wel met je, want volgens mij heb je veel te veel gedronken want je stinkt een uur in de wind van de alcohol!".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer direct te zijn maar niet kwetsend dus niet agressief :
Niet je ruikt naar alcohol

assertief :
Maar zoals Ik vind dat je een nare geur van drank hebt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou zeggen; "als ik jou was zou ik maar niet teveel praten vandaag en zo weinig mogelijk ademen, er hangt een muur van dampen om je heen" en dan met een knipoog/lach ;"als je voelt wat ik bedoel"? Kunnen ze toch nooit beledigd zijn?
amc
13 jaar geleden
Alvorens welke opmerking dan ook te maken, moet je wel heel goed weten of er ook echt drank in het spel is.
Misschien is die "verslaafd" aan kersenbonbons, of gebruikt overmatig mondwater met %, of een slechte aftershave/parfum. Als je een blaastest mot doen en net de mond gespoeld met mondwater, slaat die positief uit. Het is maar een weetje.

Toegevoegd na 1 minuut:
mot=moet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je stinkt man!
ga je tanden poetsen!
:D