Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Onder welke voorwaarden moet je voldoen om twee bijbaantjes te kunnen hebben als 16 jarige?

Ik zou graag een tweede bijbaantje willen om zo lekker te verdienen. Aangezien ik niet zo heel oud ben mag ik wettelijk toch maar weinig uur per week/maand. Ik hoor wel 'es dat mensen twee verschillende (bij)baantjes hebben. Is dit überhaupt wel mogelijk? Zo ja, welke voorwaarden liggen hieraan verbonden?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
852

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Je mag net zoveel baantjes hebben als je wilt. Op slechts 1 baan mag de loonheffingskorting worden toegepast. Dat is meestal de baan met het hoogste inkomen. Als je totale jaarinkomen beneden ruim € 6500 blijft, krijg je alle ingehouden belasting terug. Daar moet je wel om vragen. Gewoon inloggen met je Digid op: mijn belastingdienst en je ziet per direct hoeveel je kan terugkrijgen.

Het zal zo'n vaart niet lopen, maar als je teveel verdient per kwartaal kan de kinderbijslag voor je ouders in gevaar komen. Je mag maximaal € 1266 per kwartaal verdienen. En in de zomervakantie mag je € 1300 extra bijverdienen. Lees de informatie van de svb hieronder.
(Lees meer...)
fisbel
7 jaar geleden
Je moet rekening houden met het volgende:

Hoeveel mogen jongeren van 16 en 17 jaar werken?

Jongeren van 16 en 17 jaar mogen gemiddeld 40 uur per week werken. De tijd die zij op school zijn telt ook mee als arbeidstijd. Jongeren van 16 en 17 mogen niet 's nachts werken, oproepdiensten doen en overwerken. Ook hebben zij recht op extra rusttijden."

Verder gelden nog bijzondere regels voor het werken op zondag. Zie de bron.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als ik uitga van 30 schooluren per week blijft er dus max. 10 uur per week over voor toegestane bijbanen. Werken met zware machines e.d. mag ook niet.
(Lees meer...)
Computoon
7 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding