Wat voor salaris is marktconform gezien mijn situatie?

Ik ben in 2012 afgestudeerd op het HBO. Ik heb met succes de opleiding Bedrijfseconomie afgerond. Echter was het helemaal niet makkelijk om een baan te vinden. Vooral omdat ik geen ervaring had. Ik ben toen via internet op een site gekomen die een traineeship aanbood op het gebied van salarisadministratie. Ik heb deze opleding (PDL) met goed gevolg afgerond en ben geplaatst bij een accountantskantoor voor een jaar. Gedurende mijn traineeship heb ik veel ervaring opgedaan als salarisadministrateur. Vooral bij een accountantskantoor maak je veel verschillende situaties mee en leer je veel verschillende CAO's kennen. Aangezien ik mijn studie vergoed kreeg, werd mij een salaris geboden voor een jaar lang van 1725 euro bruto. Ik moet zeggen dat het voor mij lastig is om hier van rond te komen met al mijn vaste lasten.

Nu wil het accountantskantoor mij na een jaar overnemen. Echter wat is nu een marktconform salaris? Ik hoor namelijk hele uiteenlopende salarissen van klasgenoten (tijdens opleiding PDL), variërend van 1900 bruto tot wel 2800 bruto per maand.

Wat zou ik nu kunnen vragen aan salaris? En heeft iemand nog tips die ik kan gebruiken tijdens de salarisonderhandelingen?

Niet te vergeten en ook belangrijk is natuurlijk mijn geslacht en leeftijd. Ik ben een vrouw van 24 jaar en heb op dit moment dus precies 1 jaar werkervaring.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (4)

Als je werkt op mbo-niveau moet je niet uitgaan van een hbo-salaris.
Met 1 jaar werkervaring denk ik dat het niet veel meer zal worden dan eur 2000.- - eur 2100.-.
Veel onderhandelingsruimte is er niet: bedrijven hanteren salarisschalen of een salarisgroeitabel met minima en maxima. Bovendien is het aanbod van werknemers groot.
Die eur 2800.- kun je vergeten. Eur 2800.- - eur 3000.- is zo'n beetje het eindloon voor een financiële mbo'er als het meezit.

Toegevoegd na 7 minuten:
En die eur 2100.- is wellicht ook wat hoog geschat maar die kun je nog wel vragen. Wellicht kom je dan ergens tussen de eur 1900.- en eur 2000.- uit. Alle bedragen bij fulltime werkweek.

Toegevoegd na 16 minuten:
In ieder geval niet vermelden dat je salaris nu wat laag is om van rond te komen, maar zo intelligent schat ik je wel in:-) Dat is namelijk een probleem voor jezelf, niet van je werkgever. Wat je wel kunt aanbieden, is dat je nog meer opleidingen op dit gebied wil volgen (denk aan VPS). Als je werkgever bereid is die te betalen, is dat zeker wat waard, ook al word je daar financieel nu niet beter van. Het is een investering in jezelf
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor de informatie. Ik zat zelf ook al in die richting te denken. In ieder geval heer erg bedankt voor de tips!
Op de site: www.loonwijzer.nl kun je van veel beroepen het meest gangbare salaris bekijken.
Na invulling van een aantal basisgegevens krijg je een specifieker overzicht wat in je branche gebruikelijk is, toegespitst op jouw persoonlijke omstandigheden.
De gegevens van loonwijzer zijn meest afgeleid van cao beloningen, dus de meest voorkomende beloningen in het Nederlandse bedrijfsleven voor algemene functies.
Het is een prima en betrouwbaar hulpmiddel om vast te stellen of je op, onder of boven de trend zit met je salaris.

Beloningen in de vrije beroepssfeer worden veelal aan bijzondere criteria vastgesteld waarbij de ambities en kwaliteiten van de kandidaat meer doorslaggevend zijn voor de werkgever. Hierdoor kan het dan voorkomen dat bepaalde functies bovengemiddeld beloond worden en ook betere secundaire arbeidsvoorwaarden op kan leveren.

Nog altijd worden vrouwen minder betaald in dezelfde functie dan mannen. Zelfs als de vrouw over betere papieren beschikt.
In persoonlijke salarisonderhandelingen draait het dus altijd om het spelletje van geven en nemen, hoe gewild ben je en wat kun jij bieden. De werkgever zal altijd proberen zo goedkoop mogelijk uit te komen maar zeer wel bereid zijn het meer gevraagde te betalen als hij de meerwaarde van jouw kwaliteiten onderkent.
En, niet onbelangrijk, welke garanties krijgt de werkgever voor de door jou gevraagde prijs.

In het algemeen geldt, je moet jezelf zo duur mogelijk verkopen waarbij je wel jezelf de ruimte geeft om concessies te doen. Zit er niet meer in maar wil je de baan wel, dan is dat de grens. In de tijd kun je jezelf bewijzen en opwerken naar een beter betaalde positie. Verwacht echter niet dat een jaar werkervaring al tot een topsalaris zal leiden, iedereen moet onderaan beginnen, ook met papieren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nu uitgaan van je eigen kracht. Bedrijf heeft in jou geïnvesteerd en jij heb het waargemaakt door je studie af te ronden. Dat is een win-win situatie en tegelijk een argument om een redelijk salaris te eisen. Eigenlijk zou je moeten weten wat de studie heeft gekost, en dat bij je oude salaris optellen. Dat is wat ze vorig jaar al voor je over hadden.

Gevoelsmatig zou ik met je openingsbod inzetten ergens tussen de 2250 en 2500 euro bruto. Een prima salaris voor een starter op HBO-niveau. Het bedrijf wil met jou verder (dus tevreden) en het zou voor hen zonde zijn om opnieuw geld, tijd en moeite in een andere werknemer te investeren. Ik zou het dan ook gewoon zo brengen, vanzelfsprekend zullen zij lager willen uitkomen maar dat merk je dan snel genoeg. Je uitgangspositie is natuurlijk gevoelsmatig slecht (1 jaar werkervaring, ze hebben in je geïnvesteerd, werk ligt niet voor het oprapen). Desondanks denk ik dat je niet te bescheiden hoeft te zijn. Wat werkt is om vooral niet te verdedigen waarom je een 'x' bedrag wilt verdienen, maar om te benadrukken en te motiveren dat jij dat 'x' bedrag waard bent. Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Computoon
9 jaar geleden
Salaris wordt afgestemd op het werkniveau, niet op het opleidingsniveau. Een afgestudeerde arts die als verkoper in een winkel werkt, krijgt geen 'dokterssalaris'. PDL is een cursus op mbo-plus-niveau (heb dat diploma zelf ook).
Beste Kianzzz,

Je hebt al hele goede tips gekregen van Toon en Bear daar kan je zeker mee vooruit.

Ikzelf zou toevoegen dat je ook kan kijken wat je wel hebt;
1) een baan
2) een inkomen
3) een HBO economie diploma
4) voorlopig relatief relevante werkervaring.

Dat is niet niets! Sterker nog na een jaar of wat kan je al veel sterker een onderhandeling voor een andere functie of zelfs ander bedrijf aangaan als je dat zou willen. Onderschat dit dus niet. (bijvoorbeeld bij je huidige werkgever en dan met argumenten aankomen dat je "peers" gemiddeld 2200Euro verdienen.)

Misschien een beetje brutaal maar vaak helpt het ook als je kritisch kijkt naar jouw eigen bestedingspatroon. Soms merk je dat je xxx Euro's overhoud per maand als je het een beetje handig aanpakt wat het allemaal eenvoudiger maakt. (verzekering, gas, boodschappen etc)

Het is goed om te kijken naar je mede studenten maar dat wil niet alles zeggen. Sommige bedrijven kunnen meer bieden, andere studenten hebben meer ervaring of hebben al een salaris verleden.

Succes

mvg Muffin