krijg je dubbel betaald op zondag in de doe-het-zelf branche?

Ik ben actief met een bijbaantje in de doe-het-zelf branche. Ik werk 8 uur per week en op zondagen zijn we dicht.

Echter is er een ingelaste koopzondag, is de werkgever dan verplicht zijn werknemers 200% te betalen?

Ik weet dat dit bij horeca niet zo is, maar hoe zit dit bij de doe het zelf branche?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.2K

Het beste antwoord

Ja. Een toeslag van 100% op het gewone loon, zie 8.2.1 a
(Ik heb niet uitgezocht of er uitzonderingen voor bepaalde categorieën werknemers zijn.)

Uit de CAO:
"8.2.1. a. Voor werk op avonden, zaterdagen en zon- en feestdagen wordt per gewerkt uur een toeslag toegekend. De
toeslagpercentages zijn daarbij:
 maandag tot en met zaterdag van 00.00 tot 06.00 uur: 50%;
 maandag tot en met vrijdag van 21.00 tot 24.00 uur: 50%;
 zaterdag 18.00 uur tot zondag 24.00 uur alsmede op feestdagen: 100%.

b. Indien er niet gewerkt wordt in de bouwmarkt/doe-het-zelfwinkel op een feestdag, waarop de medewerker volgens rooster zou werken indien de bouwmarkt/doe-het-zelfwinkel als gevolg van een feestdag niet gesloten zou zijn, en die in zijn periodeloon zit verwerkt (bijvoorbeeld op een eerste Paasdag, waar de betreffende werknemer om de week standaard op zondag werkt en deze zondag normaliter aan de beurt zou zijn als standaard werkdag) krijgt de werknemer 100% doorbetaald.

c. Indien een werknemer wel werkt op een feestdag, waarop de medewerker volgens rooster zou werken indien de bouwmarkt/doe-het-zelfwinkel als gevolg van een feestdag niet gesloten zou zijn, en die standaard in zijn periodeloon is verwerkt (bijvoorbeeld op Hemelvaartsdag, waar de betreffende werknemer standaard op
donderdag werkt) ontvangt hij 200% extra, dus in totaal 300%. 100% zit in zijn periodeloon (en zou hij ook krijgen als hij op Hemelvaartsdag niet zou werken) 100% voor het werken op die dag en 100% ontvangt hij als toeslag voor die feestdag.

d. Indien een werknemer werkt op een feestdag, die niet in zijn periodeloon is verwerkt (die dus niet valt op zijn normale werkdag), ontvangt hij 200%, namelijk 100% voor het werken zelf en 100% als toeslag voor de feestdag.
8.2.2
a. Deze regeling is niet van toepassing voor werknemers met een loon boven € 33.918,75 op jaarbasis.
b. De toeslagen uit lid 1 van dit artikel gelden ook voor de bedrijfsleider/bouwmarktleider met een inkomen
onder € 33.918,75 op jaarbasis. In individuele gevallen mag er een verrekening plaatsvinden met de in individuele arbeidsovereenkomsten van bedrijfsleiders/bouwmarktmanagers opgenomen compensatie voor
het niet ontvangen van toeslagen bijzondere uren. Ook kan in nieuwe arbeidsovereenkomsten anders worden overeengekomen. Zie ook artikel 5.2.4."
Computoon