Ben ik (1.50m) te klein voor defensie? De eisen voor vrouwen zijn 1.55m.

Ik heb al jaren een passie om mensen te helpen en ik heb besloten dat ik wil gaan voor geneeskunde bij defensie. Ik zit in 4 havo en wil graag na mijn examen mij aanmelden voor geneeskunde bij defensie. Ik heb een beetje zitten rondkijken op werkenbijdefensie en daar kwam ik iets tegen wat voor mij best een teleurstelling was. De eisen(schikbaarheid) was bij vrouwen dat je de lengte 155cm moet zijn en ik ben 150cm. Mijn vrienden zeggen dat dit discriminatie is, maar ik snap het wel, defensie heeft zijn eisen. Zou er een mogelijkheid zijn om toch doorgelaten te worden? Of zal ik toch voor iets anders moeten kijken. Ik weet wel dat dit ECHT is wat ik wil.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
15.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik snap het niet echt, wat heeft dit met mijn vraag te maken? Ik waardeer het echt dat u/jij wilt helpen, maar ik ga geen film van 2 uur kijken die nvt is op mijn vraag.

Antwoorden (2)

De minimumlengte voor een vrouw bij defensie is 150 cm.
Dus wat is het probleem?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, dat is algemeen. Als je naar geneeskunde gaat is het minimaal 155cm
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zie afbeelding
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik bedoel zie bron: https://werkenbijdefensie.nl/vacature/onderofficier-algemeen-verpleegkundige-176.html
ItisILeClerc
10 jaar geleden
ik zou het toch proberen
gezien de slechte vooruitzichten voor Defensie zal het animo niet al te groot zijn, dus wellicht gaan ze soepel met die eis om
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
proberen kan altijd. Zag dat er in januari nog voorlichtingsdagen door het hele land, dan kan je vragen stellen en overleggen
De minimum en maximum lengte eisen voor mannen en vrouwen bij defensie (en ook bij de politie) hebben te maken met de mate van inzetbaarheid in de verschillende parate dienstonderdelen.

Bijvoorbeeld een man die 2,10 lang is past niet of nauwelijks in een tank en zal daarom nooit in de functie van tankchauffeur terechtkomen. Trouwens voor heel veel functies is hij ongeschikt vanwege zijn lengte, zelfs voor infanterist is hij te lang. Schuttersputjes moeten dan zo diep worden dat het graven daarvan waterbouwkundige problemen gaat geven. Zo iemand zal men dus niet aannemen.

In jouw geval, je bent 'slechts' 1,50 mtr en je ambieert een medische functie, liggen de aannemingsvoorwaarden aanzienlijk ruimer. Zeker als je verder 'technisch' gezond bent en de nodige kwalificaties hebt én de wil om bij defensie in dienst te treden.

In het leger is men over het algemeen gek op 'Jack Russeltjes' die zich ondanks beperkende disciplines toch aanmelden. Dat getuigt van de juiste 'mentaliteit'.

Dus, ik zou zeggen... ga ervoor als dat is wat je wilt! De kans op succes is zeker meer dan 85%.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
plus. Ik ken een officier waar ik met kop en schouders ruim bovenuit steek (ben zelf 1.70); zijn lengte heeft hem er dus niet van weerhouden om een lange carriere te maken bij Defensie