Wat is het verschil tussen een redacteur en een blogger?

Ik plaats nieuwsberichten op een website en ik wil dit graag op mijn CV zetten. Maar ik weet niet of ik nou redacteur of blogger moet neerzetten. Ik zie het verschil niet echt, maar dat kan aan mij liggen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Als er meer mensen meewerken aan die website of artikelen aanleveren ben je eerder een redacteur omdat een redacteur vaak ook berichten van anderen bekijkt. Als het jouw eigen website is en het meer een dagboekachtige inhoud wordt ben je een blogger. Als het jouw eigen website is en alles is echt gericht op de journalistiek en nieuwsfeiten (dus geen persoonlijke gebeurtenissen) mag je van mij redacteur van de huppeldepupwebsite neer zetten. Redacteur is geen beschermde titel. Pas wel op: als je hierbij overdrijft neemt niemand je meer serieus, dus geen puberale website met onzinnige nieuwsfeitjes en jezelf redacteur noemen, daarmee vergooi je je kansen op de arbeidsmarkt.
--
Een redacteur of redactrice is iemand die verantwoordelijk is voor de bewerking van de inhoud van een publicatie, bijvoorbeeld een krant, tv-programma, boek, tijdschrift, encyclopedie of website, of die feitelijk werkt aan die inhoud.

Een redacteur kan de rol of functie van auteur hebben, of die van adviseur (bijvoorbeeld bij wetenschappelijke tijdschriften), of die van persklaarmaker. Een redacteur werkt bij nieuwsorganisaties of tijdschriften meestal onder leiding van een hoofdredacteur, die bij grote publicaties in eerste instantie verantwoordelijk is voor en opsteller is van het beleid, en bij de werving en selectie van redacteuren vaak de hoofdrol speelt.
--
Een weblog of blog is een persoonlijk dagboek op een website dat regelmatig, soms meermalen per dag, wordt bijgehouden. Meestal gaat het om teksten die in omgekeerd chronologische volgorde verschijnen. De auteur, ook blogger genoemd, biedt in feite een logboek van informatie die hij wil meedelen aan zijn publiek, de bezoekers van zijn weblog. Meestal gaat het om tekst, maar soms ook foto's (een fotoblog), video (vlog) of audio (podcast). Weblogs bieden hun lezers vaak de mogelijkheid om – al dan niet anoniem – reacties onder de berichten te plaatsen of een reactie via een Trackback-mechanisme achter te laten.