Waar moet ik op letten bij mijn huidige bijbaan?

Ik werk nu ruim 3 jaar met plezier als maaltijdbezorger bij een restaurant. Dit doe ik zo'n 10-15 uur per week. De werksfeer is leuk maar soms heb ik mijn twijfels bij bepaalde dingen. Mijn werkgever doet de administratie niet zelf, hij houdt enkel de werkuren bij en geeft deze door aan de boekhouder. De boekhouder regelt de rest. Vragen over mijn loon/contract etc. kan mijn werkgever niet duidelijk beantwoorden. Ik heb er zelf ook niet veel verstand maar ik ben erg benieuwd of het momenteel wel geregeld is zoals het hoort.

Momenteel ben ik 20. Sinds dat ik er werk heb ik nooit iets ondertekend. Ik zou niet weten wat voor contract ik heb. Ik weet dat ik het minimumloon voor mijn leeftijd verdien. Daarnaast kan ik ook geen belasting terugvragen. Als ik inlog bij de belastingdienst staat aangegeven dat ik €0,- bij de werkgever kan terugvragen.

Ik vraag me af:
1 Welk contract is toepasselijk in mijn huidige werksituatie? (had ik na 2 jaar een ander soort contract moeten krijgen?)
2 Kan het zijn dat ik na 2 jaar (zonder dat ik het wist) een ander contract heb gekregen?
Zo ja, kan dit contract mondeling gesloten worden?
Zo ja, in hoeverre moet dit benadrukt worden?
(Ga ik in theorie akkoord als ik mijn werk uitvoer? Of moeten we het duidelijk uitspreken?)
3 Zijn er bepaalde dingen waar ik recht op heb? (Bijv. vakantiegeld? loonsverhoging?)
4 Hoe komt het dat ik maar €0,- kan ''terugvragen''?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

1. Onduidelijk. Lijkt nog het meest op een zog. 0-uren contract. "Een 0-uren contract is een arbeidsovereenkomst waarin geen werkuren zijn opgenomen. In plaats daarvan kan de werkgever de werknemer flexibel oproepen. Het 0-uren contract gaat uit van het principe ‘geen werk is geen loon’. Dat betekent dat de werkgever alleen loon betaalt over de gewerkte uren. Deze afspraak moet contractueel zijn vastgelegd." "Bij iedere oproep heeft de werknemer met een 0-uren contract recht op minimaal 3 uur loon." "Werknemers met een 0-uren contract hebben recht op vakantiegeld."

Je spreekt van 'werkgever' dus ik ben ervan uitgegaan dat het om een arbeidsovereenkomst gaat. Krijg je loonstroken? Staat daar ook een berekening op van bruto naar netto? In het slechtste geval is er sprake van een overeenkomst van opdracht, net als bij een krantenbezorger. Dan is er geen sprake van een arbeidsovereenkomst (dus ook geen recht op vakantiegeld) maar heb je een opdrachtgever. Zo'n soort constructie hanteerde Deliveroo, een internet bestel- en bezorgplatform voor maaltijden van aangesloten restaurants.

2 Arbeidsovereenkomsten zijn vormvrij, kunnen dus ook mondeling worden overeengekomen. Maar een aantal zaken moet schriftelijk worden vastgelegd. Naam en woonplaats van beide partijen, waar wordt gewerkt, wat is de functie, wat is de datum van indiensttreding en de looptijd van de overeenkomst, e.d.

Stel het is een 0-urencontract. "Zo'n contract mag volgens de wet maximaal zes maanden duren. De looptijd is dus wettelijk begrensd. In die eerste zes maanden mag van het principe 'geen werk, geen loon' worden uitgegaan. Na die periode kan de werknemer een vast aantal uren claimen, die de werkgever moet doorbetalen. Ook als de werknemer niet wordt ingeroosterd of ziek is. Dat urenaantal komt overeen met het gemiddelde aantal gewerkte uren van de afgelopen drie maanden."

3 Recht op vakantiegeld (8%): ja. Kan ook in het loon worden opgenomen maar dit moet dan gespecificeerd zijn op de strook. Loonsverhoging: minimaal het minimumloon krijgen voor je leeftijd (22 jaar is de 'top') of hoger, als dit is overeengekomen (in CAO of arbeidsovk.)

4. Als er geen loonheffing is ingehouden (wat kan bij lage lonen en loonheffingskorting op 'ja') kan er ook niet te veel zijn ingehouden en valt er ook niets terug te vragen. Zonder aanvullende info weinig van te zeggen.
Computoon