Als mijn werkgever vrij neemt en het bedrijf sluit, kost mij dit dan ook dagen?

Toegevoegd na 4 minuten:
Het gaat dan niet om bijv een dag na hemelvaart. Maar gewoon 6 dagen achtereen voor zijn vakantie.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.7K

Antwoorden (3)

Een werkgever kan een vakantiesluiting in zijn huishoudelijke regels opnemen, om te voorkomen dat alle personeelsleden tegelijk vakantie opnemen en dat er dan te weinig personeel aan wezig is, dat moet dan wel tijdig aan het personeel doorgegeven worden, dat kost het personeel dan ook uren. Zomaar zeggen, volgende week ben ik op vakantie, dus moeten jullie ook je dagen opnemen kan niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, een werkgever kan dat (formeel) niet opleggen, *tenzij *

- het in de arbeidsovereenkomst staat
- het in de CAO is afgesproken
- akkoord is in de ondernemingsraad

Zijn deze zaken niet van toepassing, dan zal de werkgever het met zijn werknemers moeten afstemmen en er eventueel over onderhandelen (verdeelsleutel vaststellen)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat kan. En kost jou dagen.
Ik werkte een paar jaar geleden sinds oktober bij een nieuwe baas.
Tot kort voor de kerst waren er geruchten over wel/ niet sluiten tijdens de week tussen oud en nieuw. Ik moest kinderopvang regelen en betalen, weer afzeggen, weer doorgeven, en uiteindelijk ging het bedrijf toch dicht, en had ik de opvang niet nodig, maar wel betaald. En omdat ik nog niet voldoende vakantiedagen opgebouwd had, moest ik de vrije dagen via mijn salaris terugbetalen. Dat is een hele dure kerst geworden. Ik vond het wel lekker om samen met de kinderen vrij te zijn, maar kon het me financieel niet veroorloven. Bovendien baalde ik dat ik pas op vrijdagmiddag definitief te horen kreeg dat het bedrijf dicht ging.