Ik werk met een 0-16 uren contract, welke rechten en plichten heb ik qua vakantiedagen en doorbetaling tijdens vakantie ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat staat in je CAO, in je contract of je moet het kunnen opvragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.gratisadviseurs.nl/question.php?id=78963

Het beste antwoord

Of je nu fulltimer of parttimer bent. Een vast, tijdelijk of nul-urencontract hebt: iedereen heeft recht op vakantiegeld van minimaal 8 procent van je (bruto)jaarsalaris. Dit staat in de wet vastgelegd. Dit extraatje wordt eens per jaar in één keer uitbetaald – meestal in mei of juni. Dit betekent dat je het geld uiterlijk eind juli op je rekening moet hebben. Maar... Krijg jij een all-in loon? Dan zit jou vakantiegeld al in je loon doorberekend. Dit betekent dat je dus je vakantiegeld elke maand al ontvangt, en eind juli dus geen vakantiegeld op je rekening krijgt!

als je full time werkt is wettelijk minimum aantal vrije dagen 20 (doorbetaalde dagen zijn dit dus)

part time is dit een % ervan. werk je 32 uur, dan heb je recht op 80% van de 20 dagen. (16 dus)

Dit zijn wettelijke minimums. Geen enkele CAO zit hieronder.

Qua vakantiedagen heb ik geen idee hoe en wat.. Dit moet in je contract te vinden zijn of de CAO van jou sector
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankjewel

Andere antwoorden (2)

Het zelfde als zeg een 38 uren overeenkomst maar dan naar ratio naar de uren die je werkt . 16 u is zo 2/5e werkweek dus heel globaal hebje recht op 2/5e deel van de zeg 25 dagen vakantie per jaar . Dit is een aan name want in jouw cao kan je zomaar 28 dagen hebben . Vakantie geld is gewoon 8% bruto over wat je verdiend hebt . Staat vaak onder je loonbriefje het gereserveerd bedrag vakantie geld . Dus zoek uit hoeveel uren normaal is bij een volledige werkweek , deel je uren daar op en dan weet je welk gedeelte van een volledige werkweek je werkt en daarkrijg je je dagen op berekent . Behalve als je een bedrag per uur krijgt inclusief vakantie toeslagen dan krijg je niks :( dat kan ook nog onder bepaalde voorwaarden maar dan moet het in je AO (contract ) staan . Succes en prettige vakantie .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt nagenoeg de zelfde rechten al een full contract.

Recht op 8% vakantiegeld ,en als je bij een full contract 25 vakantie dagen heb heb je dat nu ook.
Althans 25 vakantie dagen waar je 16/5 (5 =werkdagen) = c/a 3.2 uur per dag voor doorbetaald zou moeten krijgen. Indien je dit bij nog een werkgever zou doen blijft het aantal vakantie dagen in totaal het zelfde.