Wat betekent het als een werknemer geadviseerd wordt te werken in een emotioneel conflictvrije werkomgeving om uitval te voorkomen ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze vraag heb je al eerder gesteld
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
o ja, waar dan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze vraag lijkt op een eerdere vraag alleen een iets anders.Wat betekent het als een werknemer geadviseerd wordt te werken in een sociaal prikkelarme werkomgeving om uitval uit het arbeidsproces te voorkomen ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sociaal prikkelarm is iets anders dan emotioneel conflictvrij

Het beste antwoord

Conflicten betekenen ruzies/onenigheid en emotioneel is het oproepen van gevoelens. Dus dan zou een emotioneel conflictvrije werkomgeving zoiets betekenen als een omgeving waarbij de werknemer niet in de situatie geplaatst wordt waarbij hij geconfronteerd wordt met emotioneel belastende spanningen en confrontaties.

Ik snap de toevoeging emotioneel niet helemaal omdat dat heel veel te maken heeft met de betreffende persoon. Wat de ene emotioneel vindt, hoeft de ander helemaal niet emotioneel te vinden. Mij lijkt dit geen objectieve benaming van een soort werkomgeving. Conflictvrij wordt wel vaker gebruikt. Dit betekent dan meestal geen klantencontacten, geen collega's en geen tijdsdruk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze benaming komt uit arbeidsdeskundig rapport van iemand en dus zeker niet objectief maar subjectief omdat een arbeidsdeskundige een persoon beoordeelt en onderzoekt en zo tot conclusies komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als dit uit een arbeidsdeskundig rapport komt ben ik niet erg onder de indruk van die arbeidsdeskundige. Een redelijk vage omschrijving. Deze arbeidsdeskundige moet je werkgever/het uwv helpen door een zo duidelijk mogelijke omschrijving te maken van de werkomgeving waarin iemand kan functioneren. Emotioneel conflictvrij is niet eenduidig uit te leggen. Ik snap dat het over één persoon gaat, maar iedereen die dit leest kan een andere waarde aan emotioneel conflictvrij toekennen. Waardoor er veel onduidelijkheid is over welke werkplek voor deze persoon geschikt is.

Andere antwoorden (1)

Als ik het goed lees komt er nog al wat pestgedrag voor op de werkvloer, pestgedrag richting diegene waarover dit advies is uitgebracht.

Om uitval te voorkomen dienen zowel de werkgever als de werknemer er voor te zorgen dat de conflicten (pestgedrag) op de werkvloer verdwijnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een conflict hoeft niet perse pestgedrag te betekenen,een conflict kan ook ontstaan door onduidelijkheid over werk,de inhoud van werk,kortom de organisatie als de werkgever ter goeder trouw is hoeft dit niet te betekenen dat hij de werknemer pest, maar dat hij het werk niet goed onder controle heeft. Een organisatie die in reorganisatie fase komt kan met conflicten te maken krijgen zonder dat er sprake is van pesten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onduidelijkheid omtrent het werk of het inhoud van het werk kan geen conflict op het emotioneel vlak oproepen, arbeid en gevoelens zijn totaal verschillende zaken. Als een werknemer niet begrijpt wat hij moet doen of niet weet hoe hij het moet doen en de medewerkers of werkgever vernederen hem door aan te geven dat hij nooit iets begrijpt of niet weet wat hij moet doen verschuift het van een arbeidsconflict naar emotioneel conflict en wordt gezien als pestgedrag. Bij een reorganisatie verwoord een arbeidsdeskundige het iets anders en zal verzoeken om een periode van rust bij op de werkvloer met de kanttekening om snel duidelijkheid te geven in de positie van de werknemer na de reorganisatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een werkgever die alles goed georganiseerd heeft en waarbij procedures duidelijk zijn en alles tot in details is uitgewerkt, en waar dus iedereen weet wat er van wie verwacht wordt, zal eerder sprake zijn van een emotioneel conflictvrije werkomgeving dan een werkgever waar niet alles duidelijk is. Er kan dan bijvoorbeeld geen discussie plaats vinden over wie wat moet doen.
Als je met twee mensen hetzelfde werk op één afdeling moet doen, kunnen er conflicten ontstaan. "Hij doet veel minder dan ik" , en "waarom moet ik altijd die rotklusjes doen". Het kan al schelen als jij als enige verantwoordelijk bent voor het werk wat jij doet, waardoor je dus min of meer "baas over eigen werk" bent. Dat is prettig omdat je dan op een dag niet hoeft te overleggen wie wat gaat doen. Misschien moet je soms wel hard aanpoten om iets af te krijgen, maar conflicten daarover heb je dan niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
u geeft eigenlijk het min of meer juiste antwoord,wil je zoveel mogelijk emotioneel conflictvrij werken moet je dus eigenlijk een vast eigen takenpakket hebben en vooral baas over het eigen werk zijn zodat je geen conflicten met anderen kunt krijgen !