Weet iemand hoeveel een HBO-v'er verdient?

Op internet zie ik alleen bruto lonen en die zijn best weinig voor een verpleegkundige die best wel veel dingen moet doen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (3)

Ja dat klopt.

Een verpleegkundige verdient inderdaad
"best weinig voor iemand die best veel dingen moeten doen".

Mijn zus verdient als hoofd verpleegkunde met alle verantwoordelijkheden
net zo veel als ik in een flutbaantje op een administratie verdiende.

Als je het salaris vergelijkt van een verpleegkundige met de salarissen in het bedrijfsleven vergelijkt, staat dat totaal niet in verhouding tot elkaar. Zéker niet gelet op de verantwoordelijkheden van de verpleegkundigen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De bronsite geeft indicatieve salarissen voor 2012 en stelt:

"Als beginnend verpleegkundige op HBO-niveau kun je rekenen op een bruto salaris van minimaal zo'n € 1.700,- per maand. Dit kan oplopen tot ongeveer € 3.210,-. Dit is exclusief 8% vakantiegeld en een eindejaarsuitkering.

En, leuk om te weten: als je onregelmatige werktijden hebt, komt er een onregelmatigheidstoeslag bovenop je salaris. De toeslagen voor de uren die als onregelmatig worden beschouwd, liggen tussen de 22% en 60%. Dat kan dus behoorlijk oplopen!"

Mijns inziens valt het erg mee met de salarissen.
Dit zijn salarisindicaties voor 2012.

Even voor het idee: het brutominimumloon is nu euro 1456,20 voor iemand van 23 jaar en ouder, de HBO-verpleegkundige begint al met zo'n euro 250.- bruto per maand méér (als de bedragen op de bronsite kloppen).

Bedenk dat het 'modale brutosalaris' (dus wat de grootste groep werkenden in ons land verdient) ongeveer euro 2550.- euro is. Het eindsalaris van een HBO-verpleegkundige ligt daar ver boven en dan is de onregelmatigheid niet eens meegerekend.

Om een idee te hebben wat je netto overhoudt zou je de site http://www.loonwijzer.nl/home/salaris/brutonetto kunnen raadplegen. Heel globaal voor-de-vuist-weg: netto is 2/3 deel van bruto.

Toegevoegd na 5 minuten:
En even reagerend op mijn collega-poster:
ja, in het bedrijfsleven worden in bepaalde richtingen veel hogere salarissen verdiend. Als je voor het geld gaat, moet je zeker niet in de zorg gaan werken maar de hoge-salaris-met-bonussen-wereld van de verkoop binnenstappen, de accountancy of de IT.

Maar ik betwist dat deze salarissen 'laag' zijn. De 'straatagent' in de hoogste schaal haalt de euro 3000.- per maand niet als basissalaris.
Computoon
11 jaar geleden
Klopt de lonen zijn niet hoog zoals je zelf gezien hebt. De ort en het werkplezier maken de rest goed. En ik vindt de wisselende werktijden wel prettig, scheelt vrije dagen als je het goed plant. Een hbo diploma wil niet altijd een hbo salaris zeggen want dat ligt aan je functie.