Wat maakt hbo hoger dan mbo, dus waarom heet het "hoger" beroepsonderwijs?

Ik begrijp wel dat het een andere vorm van onderwijs is, maar niet wat het 'hoger' maakt. Waarom wordt er bij de benaming een onderscheid gemaakt tussen "hoog" en "middelbaar" terwijl dat er niet echt is?

een jaar geleden
6.2K
LeonardN
een jaar geleden
"terwijl dat er niet echt is"
Als iedereen die een MBO-opleiding heeft gedaan, net zo goed een HBO-opleiding had kunnen doen, had >95% van de mensen dat wel gedaan. Maar dat hebben ze niet gedaan OMDAT het niveau nu eenmaal hoger ligt.

Antwoorden (1)

De leerstof, het niveau.

Vergelijkbaar waarom HAVO hoger dan MAVO/VMBO is.
Je hebt dan ook vaak een HAVO- of MBO-opleiding nodig om op een HBO te komen, terwijl je voor het MBO enkel een VMBO opleiding nodig hebt.
Ook als je klaar bent met een HBO-opleiding kan je meedingen naar hogere functies.
Hetzelfde geldt vaak weer voor universitaire opleidingen.
Uni>HBO>MBO
VWO>HAVO>VMBO (MAVO).
Vroeger had je zelfs nog LBO, Lager Beroeps O
===
-toelatingseis is hoger
-niveau is hoger
-(na behalen opleiding) te bereiken functies liggen hoger (met een gemiddeld hoger salaris)
===
https://www.studiekeuzemaken.nl/mbo-naar-hbo-doorstromen/
Wat kan je verwachten op het hbo?
Veel studenten vragen zich af of het doorstromen van mbo naar hbo moeilijk is. Dit hangt heel erg af van de persoon, maar het hbo verschilt natuurlijk wel van het mbo op verschillende punten:

Het hbo vraagt om meer zelfstandigheid. Je hebt minder contacturen en veel opdrachten waar je zelfstandig aan moet werken. Belangrijk is dus dat je dit aan kunt.
Je moet meer leren en minder doen. Het mbo is natuurlijk veel meer praktijkgericht. Op het hbo moet je ook zelfstandig meer literatuur lezen.
Het tempo ligt hoger. In een korte tijd zal er veel theorie op een hoger niveau worden behandeld. Dit kan in het begin even wennen zijn.
===
Misschien zit je meer hiermee.
Er zijn ook mensen die stellen: "Mijn examenjaar of afstudeerjaar was het makkelijkst!"
Tja dat is dan een relatief statement, gezien vanaf de andere jaren. Als je begonnen was met dat jaar was het hopeloos geweest.
Je zou dus terug moeten gaan in de tijd voor dat je je MBO begon, en dan met dat denk/werkniveau de HBO starten.
Maar goed dat is natuurlijk niet te simuleren. (niet voor jou meer iig)
Toegevoegd op 7 november 2022 07:46: tekst
een jaar geleden
Maikel
een jaar geleden
Dan begrijp ik nog steeds niet wat leerstof hoger maakt. Ik heb een MBO en HBO opleiding gevolgd en ik heb geen verschil gemerkt in hoe moeilijk de leerstof was. Sommige vakken op het MBO waren zelfs ingewikkelder dan het HBO.
Maikel
een jaar geleden
Ik heb ook sterk het idee dat ik op het MBO veel meer geleerd heb dan op het HBO, dus niveau ben ik het ook niet over eens. Ik heb ten minste niet het idee dat HBO studenten daadwerkelijk een hoger niveau hebben, als ik uit eigen ervaring spreek.
LeonardN
een jaar geleden
Welke opleidingen heb je gedaan?
tinus1969
een jaar geleden
Ben ik ook benieuwd naar.
LeonardN
een jaar geleden
Ook moet je je bedenken dat jij niet de ervaring hebt, dat je van (ik neem aan) VMBO naar HBO bent overgestapt. Je eerste jaar HBO is relatief makkelijk als je al een hele opleiding MBO hebt afgemaakt in die richting. Maar nu moet je je voorstellen dat je met je VMBO-kennis en werkhouding direct naar het HBO was gegaan.
Wellicht is het idee wat je hebt te vangen in een soort drogredenering.
Thecis
een jaar geleden
Als ik me niet vergis, kan je vanuit het VMBO niet naar het HBO. Daarvoor heb je havo nodig. O.h.a. is de stof vaak theoretischer, afhankelijk van het vak abstracter / complexer, is de leercurve hoger en dien je inderdaad zelfstandiger te werken. Voor veel mensen is de gehele combinatie een stuk moeilijker omdat er in z'n totaal meer van je verwacht wordt. De leerstof zelf hoeft in een bepaald vak / onderwerp niet altijd moeilijker te zijn. De algehele combinatie wel.
LeonardN
een jaar geleden
@Thecis
Klopt, mijn reactie is dan ook meer theoretisch in die zin.
===
@Maikel
Ik heb vooral het idee dat je je in een minderheidspositie bevindt, hier het vaker gehoorde geluid:
https://nos.nl/op3/artikel/2136364-op-het-mbo-wordt-alles-voorgekauwd-op-het-hbo-moet-je-het-zelf-doen