Welke kwaliteiten heb je nodig als leidinggevende?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

ben ik ook leidinggevend als ik stagiaires begeleid, en nieuwelingen inwerk? zo ja, dan vind ik het belangrijk te laten zien dat ik vies werk aanpak, en dat niet alleen van hen verlang. geen rotklussen naar onder delegeren, dat is niet fair. en verder dinden uitleggen, uitleggen, en nog eens uitleggen. als mensen weten waarom ze sommige dingen op een bepaalde manier moeten doen. doen ze het vaak met meer motivatie.

Dienstbaarheid aan je mensen en aan " de zaak" . En een beetje visie en doortastenheid, als dat nodig is. Toegevoegd na 10 minuten: En aanvoelen welke leidrschapsstijl past in een bepaalde situatie en bij bepaalde mensen. Het veelgeroemde situationeel leidinggeven.

Dat je goed leiding kan geven... Dat is de allereerste vereiste... Luisteren is een tweede vereiste...

Kennis en vaardigheden, een netwerk, draagvlak. Dit is nogal een uitgebreide vraag, waar niet gemakkelijk antwoord op te geven is.

Overwicht...! Niet te verwarren met 'overgewicht'.

Sterk in je schoenen staan, gezag uitstralen, daadkrachtig zijn, respect tonen, in verbinding staan met je medewerkers, niet minachtend optreden, objectief reageren, bereid zijn om zelf te ook leren, zelf ook in staat zijn om orders te volgen, jezelf goed kennen. Het zijn allemaal cliché kwaliteiten. Het beste wat je kunt doen is gewoon uitproberen wat voor jou medewerkers het beste werkt en niet bang zijn om verder te inwikkelen. Toegevoegd na 1 uur: hahaha, sorry ik bedoelde ontwikkelen niet inwikkelen. Was een lange dag vandaag O_0

Je moet: - initiatief kunnen nemen - objectief zijn - sterk in je schoenen staan - (cognitief) overwicht uitstralen - en dat ook waar kunnen maken - communicatief goed zijn - overredingkracht bezitten - motiverend op kunnen treden - corrigerend op kunnen treden - realistisch blijven - collegiaal zijn

- Helicopterview - Mensenkennis - Goed kunnen delegeren - Natuurlijk leiderschap - Kritisch naar jezelf en naar anderen kunnen zijn - Herkenning en oplossen van problemen - Overtuigingskracht - Openheid - Out of the box kunnen denken en handelen

Aan een leidinggevende worden een flink aantal eisen gesteld. Natuurlijk hangt het er mede vanaf aan hoeveel mensen je leiding geeft, hoeveel (financiele) verantwoordelijkheid je hebt en hoeveel managers je boven je hebt, in hoeverre alle eisen gesteld worden. * Leidinggevende kwaliteiten. Voorbeelden van deze kwaliteiten zijn: besluitvaardigheid (ook al heb je niet alle informatie die je nodig hebt), dynamisch en initiatiefrijk, overtuigend, daadkrachtig, en zelfstartend. Andere vaardigheden die goed van pas komen zijn: snel tot de kern van de zaak kunnen komen, anderen ertoe kunnen brengen om samen te werken, mensen kunnen motiveren om bij te dragen, toezicht houden op de voortgang en indien nodig corrigerende acties nemen. * Organisatorische kwaliteiten; vaak moet je veel dingen regelen voor de afdeling en je medewerkers. * Communicatieve en contactuele vaardigheden, bijvoorbeeld voor het voeren van gesprekken met allerlei medewerkers en managers en voor het voorzitten van vergaderingen. * Mondelinge en schriftelijke vaardigheden, bijvoorbeeld om medewerkers te instrueren of om beleidsplannen toe te lichten. * Analytisch en systematisch kunnen werken, bijvoorbeeld om knelpunten op te lossen. * Zelfstandig kunnen werken, maar ook samen kunnen werken. * Zakelijk en bedrijfskundig inzicht hebben om zoveel mogelijk te kunnen doen met beperkte budgetten. * Tegen onzekerheid kunnen en van avontuur houden; van de afloop van je initiatieven ben je lang niet altijd zeker. * Anderen kunnen beinvloeden en overreden. * Macht uit oefenen en moeilijke beslissingen nemen zonder je daar schuldig of beschaamd over te voelen. Bijvoorbeeld een medewerker vragen een moeilijke taak uit te voeren die hij niet wil doen of voor een project vechten op een hoger niveau. * Om kunnen gaan met de spanning van wat de werkvloer van je wil en wat het hogere management van je wil. * Fungeren als het boegbeeld van de afdeling; jij wordt erop aangesproken als er iets goed of fout gegaan is.

Bronnen:
http://www.loopbaan-langenberg.nl/beroepen...

Op de eerste plaats om kunnen gaan met mensen,anders heeft leiding geven helemaal geen zin. Je zit niet in het leger. En op zijn tijd een grapje met je personeel kunnen maken. Dit houdt de motivatie erin.

Je moet mensen aan kunnen sturen en goed kunnen luisteren naar het personeel. Op veel vragen een antwoord weten. Goed oplossingen kunnen vinden, open staan voor suggesties.

Innovatief denkend. Flexibel. Enthousiast. Behulpzaam. Doorzetter. Leergierig. Sociaal vaardig. Doorzettingsvermogen. Vaardige computergebruiker. Zelfstandig. Zakelijk.

Je moet goed kunnen luisteren, leiding geven, gezag hebben, uit besteden van werk, plannen ga zo maar door;)

Verbaal moet je zeer je mannetje zijn,en je moet over een gezonde portie mensenkennis beschikken

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100