Is het nog nodig om je burgerlijke stand op je cv te plaatsen?

Dus of je wel of niet gehuwd bent, is dit tegenwoordig nog relevant?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Tja, is het nodig of niet. Natuurlijk is het belangrijkste voor een werkgever welke werkervaring je hebt en welke opleidingen je gevolgd hebt. Om een totaal beeld te krijgen staat er op een cv vaak meer dan dit. Je kunt dan denken aan nevenwerkzaamheden, hobbies, maar ook burgerlijke staat. Je bent zelf vrij om te bepalen hoeveel je er op zet. Ik lees in eerdere antwoorden dat een huwelijk tegenwoordig voor mensen een wegwerpartikel is, maar voor mij is het wel belangrijk. Op mijn cv staat dus wel dat ik getrouwd ben, ook dat ik kinderen heb en welke nevenwerkzaamheden ik heb en welke hobbies ik beoefen.

Je kunt strikt genomen stellen dat dit privé informatie is en je bent zeker niet verplicht dit te vermelden, maar het helpt werkgevers wel om een completer beeld van jou als persoon te krijgen. Bij het werven van personeel wordt zoals gezegd eerst gekeken naar je kennis en ervaring. Als het tot een gesprek komt dan is het minstens zo belangrijk dat er een klik is, dat degene met wie je een gesprek heeft een idee krijgt wie je bent als persoon. Het delen van (beperkte) persoonlijke informatie helpt daarbij. Een cv dat zich beperkt tot alleen de zakelijke feiten zal niet uitnodigen tot een open gesprek.

Als je je zelf niet prettig voelt bij het opnemen van je burgerlijke staat? Niet doen. Heb je er geen problemen mee dan kan het ook weinig kwaad. Het is je persoonlijke afweging of je dit wil of niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Prima antwoord maar jouw zin ' Ik lees in eerdere antwoorden dat een huwelijk tegenwoordig voor mensen een wegwerpartikel is,' doet nu lijken dat degenen die dat neergezet hebben ook die mening hebben. Dat vind ik niet zo netjes want zo denk ik absoluut niet! Burgerlijke staat staat er bij mij ook altijd op, inclusief kinderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoi pelle, wie de schoen past trekke hem aan toch? ik zeg zoals het is: elders staat dat mensen het huwelijk als wegwerpartikel beschouwen. ik verwijs alleen naar de opmerking van Ansuss en zeg helemaal niet dat jij of Ansuss er zelf ook zo over denken. je leest er meer in dat het is. maar daar gaat het eigenlijk niet over. jij vindt het blijkbaar toch relevant genoeg om het op je eigen cv te vermelden, waarom zou het dan voor een werkgever niet relevant zijn?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraag is of het nodig is, werkgever mag het gewoon op het gesprek vragen. Het is in ieder geval niet verplicht. Verder zei ik dat het nu lijkt of wij zo denken, ik had jouw reactie nog niet eens gezien op mijn antwoord. Na dat lezen is wel duidelijk dat jij denkt dat wij het huwelijk zo beschouwen. Verder zou ik als werkgever geen belang hechten aan die informatie, ik kies liever op basis van andere zaken. Ik kan me voorstellen dat een christelijk iemand die het huwelijk als hoeksteen van de samenleving ziet het wel van belang vindt. Helaas heeft die dan nog geen idee over dat huwelijk en of het goed zit of niet. Volgende maand kan iemand al gescheiden zijn dus wat heb je aan die info? Belangrijker voor een werkgever is of iemand kinderen wil (zwangerschapsverlof etc) en juist DAT mag hij niet vragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Punt voor Pelle vanwege de kinderwens

Andere antwoorden (4)

Ja dat is nog steeds relevant en als je aangenomen wordt moet je dat ook vermelden.
11 jaar geleden
Nee dat is niet meer relevant, mensen zijn single, wonen samen, gaan trouwen, gaan weer scheiden en zijn weer single binnen 5 jaar zowat.

"Vroeger was het gangbaar dat je ook een kopje 'burgerlijke staat' opnam en nog steeds zijn er sollicitanten die vermelden of ze al dan niet getrouwd of samenwonend zijn. Dit is achterhaald, want deze privé-informatie is niet van belang voor het uitoefenen van je werk. Ook je nationaliteit hoef je tegenwoordig niet meer te vermelden."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Slechte ervaringen, Pelle en Ansuss?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik geloof dat als je getrouwd bent je dan wel met pensioen en dergelijke zit op je werk. Wel belangrijk dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onzin alknobe, ik ben al 17 jaar zeer gelukkig getrouwd maar ik merk wel dat ANDEREN heel anders met relaties omgaan. Ik zou er als werkgever geen aandacht aan besteden of iemand wel of niet samenwoont in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik werkgever was zou ik dat wel willen weten. Ik zou willen weten wat mijn werknemers zoal bezighoudt, en zo toon je ook interesse. Dat is iets wat veel bazen niet meer doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is in ieder geval niet verplicht om het op je cv te zetten en ook niet echt nodig. Je kunt het als werkgever ook gewoon op het sollicitatiegesprek vragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
interesse tonen als baas voor mensen die al bij jou werken is iets anders dan mensen vergelijken tijdens een sollicitatieprocedure
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies pokemon! Je kunt het erop zetten maar je kunt het weglaten. Ik zou het weglaten als ik gescheiden was en kinderen heb en het erop zetten, zoals ik nu ook doe, dat ik getrouwd ben en kinderen heb.
Nee, burgelijkestaat is niet relevant. CV geeft aan welke kwaliteiten en competenties je hebt.
Daarbij hoef je in een sollicitatiegesprek hier geen antwoord op te geven. Het een vraag die betrekking heeft op je privé situatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee dat is niet meer relevant.
Je werkgever heeft daar toch niets aan.
Ook dingen zoals je bsn nummer hoef je niet te vermelden.
Dat komt wel indien dat nodig is.

Opzich hoef je alleen maar te weten hoe je heet (voor en achternaam)
Je adres, en plaatsnaam
telefoonnummer
gebdatum en gebplaats
email

en dan je opleidingen

en dan je werkervaring

En je persoonlijke eigenschappen

Althans zo ziet mijn cv er een beetje uit...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik krijg van het UWV steeds vaker te horen,dat ik alleen naam, email en telefoonnummer moet vermelden. Adres en geboortedatum vinden ze ook niet relevant.Vanwege reisafstand willen ze wel graag woonplaats, hoewel het je eigen verantwoordelijkheid is als jij iedere dag 50 km heen en 50 km terug zou willen reizen.