Oproep plaatsen voor geld in de krant toegestaan?

Ik wil graag weten of dit toegestaan is volgens de wet.
Ik wil dit graag weten, omdat ik zo'n oproep wil plaatsen. Ik ben namelijk een opleiding aan het volgen en nu krijg ik geen studiefinanciering en geen reiskostenvergoeding. Ik red het nu niet meer op mijn reiskosten te betalen, want die zijn 350 euro per maand. Het lukt mij ook niet om naast mijn opleiding te werken, omdat ik 5 dagen van 9 t/m 6 op school zit en regelmatig in het weekend ook bezig ben met school (zit op de filmacademie en we filmen dus veel in het weekend).
Nu wil ik dus een oproep plaatsen of er misschien mensen zijn die mij willen steunen, zodat ik gewoon mijn opleiding kan blijven volgen. Dus weet iemand of dit toegestaan is volgens de wet of moet je hier belasting over betalen of iets anders.
Alvast bedankt voor je reactie.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, het staat je geheel vrij om aan mensen geld te vragen, of je dat nu doet via een Oproep in de krant of dat je bij een crematie met een collectebus staat, is om het even (laatste is voor het succes ervan ten zeerste af te raden).

Elke NL moet na behoren belasting afdragen, dus als je dat met alle giften doet (valt dat na te gaan...?), is er niks aan het handje!

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens mag je niet zonder vergunning in het openbaar staan te lopen collecteren,... dus dat van die crematie moet je maar even schrappen.