na 1,5 maand horeca ontslag nemen?

Ik kwam zonder ervaring binnen, mijn werkgever heeft dus vrij intensief in mij geīnvesteerd om mij het werk te leren de eerste maand. Collega's zijn super aardig maar ik kan geen vrij krijgen voor persoonlijke afspraken. Ik werk maar part-time dus vraag ik mij af is het redelijk om nu al ontslag te nemen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet juist koesteren dat je überhaupt een baan heb! Tegenwoordig leef je om te werken en werk je niet meer om te leven, dus je persoonlijke afspraken maar snel verzetten! Werken gaat voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leven om te werken? Dan doe je iets verkeerd om.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@polo. Dit klopt absoluut niet. als jij zo werkt mis je een helemaal mis
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daphne: dit heeft denk ik te maken met het verschil tussen een bijbaan van een student en een vaste baan waar een diploma wordt geëist met een contract. Een bijbaan bijvoorbeeld supermarkt, eettenten etc kan je nog overal vinden en een vaste baan niet.
In dit geval gaat het om een bijbaantje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Euh, misschien een domme vraag, maar waarom neem je een baantje in het weekend als je weet dat je vaak op moet treden? Als je het geld nodig hebt, gaat je baantje voor. Als je het ook zonder het geld kunt, zeg je het baantje op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hallo is het gast 133224 of M1995? Graag 1 naam aanhouden is anders een beetje verwarrend!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry moest alsnog een account aanmaken, maar mijn ontslag heb ik al.

Antwoorden (8)

Als je parttime werkt hou je toch genoeg tijd over om persoonlijke afspraken op vrije uren te maken? Je moet hartstikke blij zijn dat je in deze economisch zeer slechte tijd een baan gekregen hebt. Het zou heel onverstandig zijn om die om vermelde reden op te zeggen. Dat is ook een slechte binnenkomer in een eventuele andere werkkring.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankje voor je antwoord. Naast parttime werk zit ik op school hele en werk ik hele weekenden. Ook maak ik muziek wat ik nooit zou opgeven. Nu kan ik geen opdredens meer doen met een band omdat mijn baas dat niet toestaat. Is zo'n baantje zo iets waard volgens u?
Amadea
11 jaar geleden
Ik lees in je andere reactie dat je in 6 VWO zit. Is het dan mogelijk in het examenjaar zoveel extra's erbij te doen? Of zou het niet sowieso beter zijn om de optredens met de band uit te stellen tot jij je diploma hebt? Alleen als je met dat optreden óók verdient zou dat een reden kunnen zijn om te stoppen met het horecawerk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verdient wel wat, natuurlijk veel minder dan een bijbaantje. Ik kan het zonder baantje wel uithouden tot mijn examens en daarna gaan werken, optredens uitstellen zit er niet in. Dan moeten we alleen in december al 5 cafés en poppodia afzeggen. Maar ik twijfel wel heel erg omtrent de ervaring die ik nog op kan doen in de horeca.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou voor een betaalde baan gaan, in een band kan altijd nog.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pfoei, na 1,5 maand denken dat je alles al kent in de horeca???? Is dat serieus?
Maar jongen toch, ik zit al 40 jaar in de horeca en leer nog elke dag bij!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alles al kent? tuurlijk niet.
Ik ben net nieuw daar maar ik krijg er geen goed gevoel bij tot zover. Bent u restaurant eigenaar als ik vragen mag?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met die ervaring bedoelde ik dat dat een een reden is waarom ik er wel zou willen blijven werken.
Persoonlijk zou ik het onredelijk vinden om na 1,5 maand ontslag te nemen om deze reden. Als ik ergens 1,5 maand werk kan ik ook niet zomaar vrij krijgen voor persoonlijke afspraken. Als ik ergens 5 jaar werk ligt dat heel anders.

Omdat je parttime werkt moet het ook wel mogelijk zijn om in de tijd dat je niet werkt afspraken te maken.

Je bent wettelijk niet verplicht om er te blijven werken. Als het jou of de werkgever niet bevalt kan je natuurlijk besluiten om te stoppen.

Ik weet ook niet waarom je daar werkt. Is dat bijvoorbeeld na school en doe je dit als bijbaan, dan is het de vraag of je wel erg kieskeurig moet zijn. Je doet hiermee goede ervaring op en kan eventueel later ook makkelijker ergens anders in de horeca aan de slag. Maar het staat niet goed als dan blijkt dat je het 1,5 maand hebt volgehouden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook bedankt vor uw snelle reactie. Dit baantje is inderdaad naast mijn school, Vwo 6. Net als de andere reageerders heeft u wel een goed punt met de ervaring. Ik begin heel erg te twijfelen of ik wel met mijn baas moet gaan praten :p
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je komt niet zomaar in de horeca en als je baas en zijn collega's je bevallen (dat proef ik een beetje), dan zou ik de baan koesteren. Ervaring in de horeca is nooit weg, als je later gaat studeren kom je ook makkelijker aan een baantje. Je doet dit jaar examen en als het goed is ben je vroeg vrij volgend jaar. Misschien kan je hier dan makkelijk wat meer werken. Je komt niet zomaar binnen. En in de zomer verdient het waarschijnlijk ook beter in de horeca met fooien. Na het jaar ga je wat anders doen en dan kan je altijd nog bekijken wat je gaat doen. Je lijkt me een slimme gast en misschien kan je het anders aanpakken. Zeg tegen je baas dat je nu 1,5 maand werkt en dat je het waardeert dat hij/zij intensief heeft geinvesteerd. Je kunt dan vragen of hij/zij tevreden is met de voortgang/ ontwikkeling. Als hij dat heel erg beaamt (en dus tevreden met je is), dan zou je eens terloops (misschien een andere keer) ter sprake kunnen brengen waar je zelf minder tevreden mee bent. Je moet het ijzer smeden als het heet is! Je zou het ook kunnen brengen als: "als ik eens een keer weg wil, wat zou ik dan voor jou een andere keer kunnen betekenen" Maar overspeel je hand niet en doe gewoon nog wat ervaring op. Mijn dochter zit ook in zo'n situatie. Ze werkt bij Albert Heijn en moet soms hockeyen op het tijdstip dat ze moet werken. Dan gaat ze de ene keer na hockey, maar zegt dat ook wel eens af om wel te kunnen blijven werken. Dat vindt ze niet fijn, maar ze werkt er ook nog maar net. Je kunt dan gewoonweg nog niet zoveel eisen aan privileges.
Het werkgever heeft tijd in je geïnvesteerd en bij een investering kun je verlies hebben of winst. Dus stoppen na 1,5 maand moet gewoon kunnen. Iedereen moet zijn voordelen hebben.

Echter is er wel een punt die ik niet netjes vind. Ik neem namelijk aan dat je van tevoren je werktijden wist. Ook werk je niet fulltime en kun je juist hierdoor makkelijker plannen.

Het kan dus wel, maar gezien je beredenering niet netjes als oplossing.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wel is mij bij mijn beginnen verteld dat ze bij het bedrijf graag flexibel zijn. Nu heb ik inderdaad twee keer vrij toegezegd gekregen in de over een maand, maar niet zonder dat mijn baas ziedend werd. Doordat mijn baas nogal snel boos kan worden wordt ik niet echt enthousiaster voor mijn werk. Maar de reacties hierboven suggereren dat ik toch moet volhouden denk ik (:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Snel boos en ziedend vind ik geen goeie reactie van een baas. Een manager moet op een normale manier nee kunnen zeggen tegen zijn personeel. Als jij een baan hebt op zaterdagavond kan je niet te vaak vragen om te ruilen met een andere dag. Als je helemaal geen dag hebt afgesproken kan je misschien afspraken maken van x aantal uur per maand. Die zou je dan elke maand samen moeten inplannen. Flexibel werken moet van twee kanten komen. Het is een lastige situatie. Personeel genoeg waarschijnlijk en je komt net kijken. Ik zou je toch adviseren nog even de kat uit de boom te kijken. Als er niet te praten valt is dat een heel andere reden om ontslag te nemen en hoef je al helemaal niet in te zitten om de tijd die in je gestopt is.
ik zou het niet verstandig vinden dus er nog goed over nadenken. Want als je ontslag neemt heb je volgens mij geen recht op een uitkering. Ik zou eerst op zoek gaan naar een andere baan en dan deze baan opzeggen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Minderjarig, ik krijg sowieso geen uitkering.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Okay. Dat wist ik niet. Er stond niet bij hoe oud je bent:)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
klopt (:
Gezien alle antwoorden en reacties:
is het antwoord op de vraag:
is het redelijk om nu al ontslag te nemen?
vrij simpel te antwoorden:

Dit heeft niets met redelijk te maken.
Je kunt altijd ontslag nemen.
Als je een contract hebt waarin een opzegtermijn staat
dan hou jij je aan je opzegtermijn en neemt
gewoon ontslag wanneer je wilt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat hier niet om of hij wel of geen een contract heeft. Het gaat om dat hij twijfelt of het verstandig om te stoppen met zijn bijbaantje denk ik.
Meestal heb je eerst een broeftijd van 2 maanden. in deze proeftijd kunnenn bijde partijen een ontslag indienen zonder opgaaf van rede. ander heb je een uitwerktijd waar je je aan moet houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Na 1,5 maand stoppen is erg vroeg. Als ik jou was zou ik gewoon met je baas bespreken omdat je niet in een bepaalde fijne werksfeer zit. Wellicht kan hij dat ook vinden (ik denk dat jij je daardoor ook onzeker bij voelt omdat je bang bent dat je je baas niet tevreden stelt). Daar kom je alleen achter door met hem/haar te bespreken wat de mogelijke oplossing zijn. Stoppen zonder eerst te praten heeft vrij weinig nut en ook niet leerzaam (er is geen sprake van verbetering voor je volgende bijbaantjes).
Ik denk dat wanneer ik een bedrijf heb, dat ik het belangrijk vind dat er een fijne werksfeer is en dat mijn werknemers op hun gemak zullen voelen op de werkvloer. Als je ontslagen wordt, zie het niet als iets negatiefs. Maar zie het als iets wat je van hebt geleerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sometimes you win, sometimes you learn. Er bestaat geen lose.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het vrijnemen voor personlijke doeleinden zit er vaak niet in. Dat is het leven van de horeca. Je moet nou eenmaal vaak werken op dagen dan anderen willen feesten of uitgaan.
Het is maar een bijbaantje en als jij in een band wilt spelen is het daar nu de tijd voor. Straks werk je en heb je er misschien geen tijd meer voor.

Als er aan jou toegezegd is dat ze flexibel zijn, moeten ze dat ook naleven. Als ze niet zo flexibel zijn als ze beweren, ga dan gewoon weg. Zij beloven jou dingen die ze niet waar maken, dan zou ik er geen enkele moeite mee hebben om op te stappen.

Een ander baantje vinden als scholier of student is niet eens zo heel erg lastig als je niet al te kieskeurig bent, dus je hoeft ook niet bang te zijn dat je té lang zonder baan zit.

Als jij daar met tegenzin staat heeft het ook geen zin natuurlijk, dan kan je beter de eer aan jezelf houden en zelf opstappen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb deze post neergezet, heb nu een account.
Vandaag deed ik iets heel doms op mijn werk waardoor mijn bazin (met recht) boos werd.
dit bracht het gesprek op hoe ik mijn baan tot nu toe deed en het bleek dat ze er niet heel tevreden mee was. Morgen ga ik rustig met haar praten en geef ik mijn redenen waarom ik toch besluit weg te gaan. No hard feelings hoop ik. Bedankt voor jullie reacties allemaal!