is dit normaal ivm op tijd op je werk zijn en collegialiteit?

Ik moet net als mijn collega's op het werk zijn om 8 uur en echt beginnen om 8.15. Ik ben er altijd om 7.40 uur (ik weet het doe ik mij zelf aan). Mijn collega's en ik zijn afhankelijk van elkaar bij het opstarten van de dag. De andere zitten (alleen op de dagen dat ik er ben) tot 7.57 buiten te kletsen e.d. terwijl ze er al om 7.45 zijn. Ik moet dus alles alleen doen. Als ze dan binnen zijn doen ze ook niet veel meer als beginnen met kletsen en tegen de tijd dat we moeten beginnen heb ik alles al gedaan. Ik vind dit niet echt collegiaal. Moet ik hier wat van zeggen of moet ik het normaal vinden vooral aangezien ze pas om 8 uur binnen hoeven te zijn?

Toegevoegd na 30 minuten:
Het komt ivm reizen dat ik vaak vroeg ben en dat van voor achten kan ik begrijpen maar om 8 uur beginnen zei met koffie drinken terwijl ik nog veel klusjes af moet maken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Je hoeft er niks van te zeggen, je kunt het ze beter laten merken door zelf ook eens een keertje wat later binnen te komen. Waarschijnlijk hebben ze niet eens in de gaten dat jij al dat werk doet en je ergert. Je bent gewoon net iets te lief voor je collega's.

Probeer het een weekje vol te houden, 1 minuut voor 8 is toch vroeg genoeg? Pas als ze in de gaten krijgen dat ze jou missen, en dat ook tegen je zeggen, zou ik ze vragen of ze in het vervolg samen met jou op willen starten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mee eens. +

Andere antwoorden (13)

Geef dat gewoon aan, eerst aan die persoon zelf en anders aan een leidinggevend persoon. als dat niet helpt kom je zelf ook gewoon later..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je creeert het probleem toch vooral zelf, door extra vroeg te beginnen met opstarten van de systemen. Iedereen hoeft pas om 08:00 uur binnen te zijn. Dan heeft men nog 15 min de tijd, om alles op te starten. Je kunt dan niet verwachten dan iedereen al een kwartier eerder binnen is, om met opstarten te beginnen.

Als jij wel meent zo vroeg binnen te moeten zijn en dan ook al te moeten beginnen met werk, dan is het niet vreemd dat de collega's dit als makkelijk gaan ervaren en zich niet geroepen voelen, om dan ook maar een kwartier eerder aan het werk te gaan. Immers de officiele werktijd is dan nog niet eens begonnen.

Wordt zelf wat makkelijker en begin niet te vroeg met opstarten of accepteer dat je alles in je eentje moet doen.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
je kan er niet veel van zeggen.. jullie hoeven pas om 8 uur te beginnen..
ga ook bij hun staan, tot 8 uur en dan ga met zijn alle beginnen..dan kan je niemand kwaad aankijken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoooooo irritant is dat hè, ik heb dat vroeger ook gehad. Ik vond het toen erg moeilijk, maar heb mijn collega's er uiteindelijk toch op aangesproken. Wat ik verbijsterend vond was, dat ze het zich helemaal niet hadden gerealiseerd! Excuses van hun kant en het was klaar: geen enkel probleem meer mee gehad. Dus ik raad je aan, om het gewoon te zeggen. Succes!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij en je collega's moeten om 8 uur beginnen met werken.
Jijzelf vindt het prettig om 20 minuten eerder te starten.
Jouw collega's vinden het prettig om eerst even de dag 'op te starten' met een praatje, om vervolgens keurig om 8 uur te starten.
Op zich zijn beide opties normaal: het is maar net wat je eigen persoonlijke voorkeur is om de werkdag te beginnen.
Tot zover kun je je collega's geen verwijten maken: Zij doen niets dat niet netjes of oneerlijk is.

Ik meen uit je verhaal op te maken dat jij al het voorbereidend werk doet, en je collega's zo kunnen 'aanschuiven' wanneer ze om 8 uur starten.
Wanneer jij hen het werk uit handen neemt, kun je ze ook dit niet verwijten.
Je kunt het hooguit jammer vinden dat er nooit iemand naar je toekomt om je even te helpen.
JIJ bent degene die ze het voorbereidend werk uit handen neemt. Ik zou zeggen: Stop ermee!
Waarom zou je het doen?
Voorbereidend voor de werkdag doe je samen.
Doe dit dan ook!
Wanneer je bijtijds op je werk bent, doe dan mee met je collega's, en maak een praatje. Vervolgens kunnen jullie samen tegen achten je voorbereidingen voor de werkdag treffen.

Kortom: Wanneer jij anderen het werk uit handen neemt, kun je ze dat achteraf niet gaan verwijten.
Jouw collega's doen blijkbaar aan 'teambuilding', doe eraan mee en bereid vervolgens samen de werkdag voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doordat jij blijkbaar altijd meteen aan de slag gaat, zijn jouw collega's er aan gewend geraakt dat jij zorgt dat alles voor elkaar komt. Blijkbaar hebben jullie daar nooit met elkaar over gesproken, maar nemen ze ongevraagd aan dat jij geen hulp nodig hebt. Het beste zou jij gewoon ook eens buiten moeten wachten op de komst van je collega's, en dan lekker meedoen met de eerste kletspraatjes. Om 8 uur vraag je dan of jullie samen de dagwerkzaamheden zullen opstarten. Want dat is toch veel gezelliger en collegialer!
Amadea
13 jaar geleden
Ja je kan er niets van zeggen, dus je zou ook nog rustig even buiten kunnen gaan staan en gelijk met de anderen naar binnen gaan. Wat er kan gebeuren is dat er te laat wordt opgestart en dan krijgt de groep het te horen. Ze zullen dan ook begrijpen dat ze ook verantwoordelijk zijn voor het opstarten en niet alleen jij. Voor hun is het wel fijn dat jij s morgens de zaak opstart en gaan er gewoon vanuit dat jij dat doet, waarschijnlijk rekenen ze er ook op. Ze zullen het kinderachtig vinden als je er wat van zegt en daarom is het voor jezelf beter dat je je aansluit bij hun gedrag. Het is ook mogelijk dat een ander de dit gaat signaleren dat jij bij hun staat te praten en neemt dan de verantwoording om op te starten dan kan jij ook naar binnen gaan en hem helpen en als er een of twee naar binnen gaan komen de anderen ook wel. Dan is de zaak opgelost zonder woorden. Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
collegiaal is dit niet maar misschien gaan ze ervan uit dat je het niet erg vind!! Ik zou dit op een vriendelijke manier duidelijk maken .Natuurlijk zijn ze in hun recht wat betreft begin-uur.Wat gebeurt er als jij later zou komen , wordt dan alles opgeschoven ?
Ik zou gewoon voorstellen om er samen in te vliegen maar dan pas om 8 uur , klets anders een tijdje mee en bekijk welk effect dit heeft ,niemand werkt graag vroeger en misschien nemen ze je het anders kwalijk...
Als je even uitrekent op een jaar zijn dit ook al aardig wat uurtjes extra...
Indien je niets zegt zal dit gevoel je waarschijnlijk blijven achtervolgen en dan kom je misschien in een situatie die je helemaal niet fijn vindt...

greetz Kim
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben het (helaas?) eens met de meerderheid van de antwoorden. 8 uur is de starttijd en sommige collega's vinden het gewoon gezellig nog even te kletsen tot het zover is.

Ik vind, dat je feitelijk je collega's voor een moeilijk parket plaatst met JOUW houding. Ik zou dat wel zien als ik één van je collega's was, dat jij altijd al was begonnen en ik ZOU ER VAN BALEN, want: ik zou liever blijven kletsen maar me schuldig voelen dat ik je niet zou gaan helpen.

Als je mijn collega was zou ik wensen dat je ook gezellig een praatje zou maken en dan zouden we samen alles opstarten daarna.
13 jaar geleden
amigo
13 jaar geleden
Ik weet niet of ik je reactie helemaal goed kan volgen, vooral de laatste zin niet, want wanneer drink jij de koffie?
Het voelt echter aan voor mij dat er meer aan de hand is dan dat verschil in starttijd, dan zou men m.i. niet stoppen met praten, dit voelt wel meer aan aan meer onderlinge spanningen. In dat geval is het helaas niet meer zo eenvoudig op te lossen door er inderdaad 's morgens even bij te gaan staan. is er niet iemand in die groep waar jje iets meer een klik mee hebt, met wie je het er eens (één op één niet met de rest erbij) over kunt hebben?
sterkte
Het is jouw keuze om 20 minuten eerder op je werk te zijn dan strikt moet. Doe ik ook om verkeersdrukte voor te zijn en ik vind het nu eenmaal heerlijk om de werkdag in alle rust te beginnen. Het is even heerlijk om collega's te hebben die er geen enkel probleem mee hebben als ik zo af en toe een halfuur eerder vertrek om wat voor reden dan ook. Voor wat hoort wat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Dan ben jij hun sloofje , ze gebruiken jou . Als ik jou was , ging ik er lekker bijstaan , daar zullen ze van opkijken >
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je geeft je baas iedere dag 20 minuten werk kado, beetje vreemd om dat ook van je collega's te verwachten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is nog helemaal geen reden om de leidinggevende erbij te betrekken want er is in feite geen probleem dat niet opgelost kan worden. Alle collega's doen wat zij kunnen doen om op tijd te starten. Jij haalt hen het werk uit handen en dat vinden ze heel fijn. Het is alleen gewoon geworden en wellicht vind jij het inmiddels je "plicht" en zij het hun "recht" dit zo te blijven doen.
Dat is niet het geval want jij hebt last van jouw behoefte om meteen te starten vóór de werktijd.

Je hoeft nog niets te bespreken maar gewoon zelf ook om 8 uur starten en hetzelfde doen als je collega's (incl. bakkie koffie bij de start). Niets zeggen en gewoon gezellig aansluiten bij hun. Het is de gezamenlijke verantwoordelijkheid om het werk om 8:15 uur te kunnen starten. Lukt dat in 10 minuutjes dan is het prima, zo niet dan zullen jullie met elkaar iets eerder moeten starten.
Laat je collega's die conclusie zelf even trekken want jij neemt al genoeg het voortouw. Je hebt een prima werkhouding en dat verdient een pluim! Je krijgt er alleen nu last van en dan moet jij het dus anders gaan aanpakken.

Als het goed voor je werkt, blijf het doen, wil je het anders doe iets anders! Zo eenvoudig kan het zijn.
Geen schuldgevoel, geen plichtsbesef of bang om niet aardig gevonden te worden.... niet nodig, jij doet iets uit jezelf en stopt daar nu ook uit jezelf mee.
Teamwork is Samenwerking! Dat weten je collega's alleen (nog) niet (meer). Geef ze even de ruimte dit te ontdekken voordat je ze ergens op aanspreekt.
Bronnen: