Vandaag moet ik een dienst draaien tot 21:30 vanavond maar door financiele omstandigheden twijfel ik om te gaan? Help misschien?

Al zes maanden lang is mijn vriend werkloos, we wonen samen en in de eerste 4 maanden deed hij er weinig aan om aan nieuwe werk te komen. Hierdoor moest ik dubbel uren (altijd "ja" zeggen om in te vallen voor iemand anders) inzetten om alleen de huur te kunnen redden. Nu sta ik op het punt dat ik zeer uitgeput ben en bijna een hekel begin te krijgen aan mijn werkplek door mijn sociale angst en om het feit dat hij nog steeds geen werk heeft. Ik wil vandaag een smoes verzinnen om niet naar mn werk toe te gaan maar door mijn gedachtepatroon vrees ik dat: 1. Mijn manager dat niet zou accepteren en mij vervolgens ontslaan, 2. Mijn vriend dwingt me om te gaan maar op een manier vind ik dat zo flauw en dat hij me gewoon niet thuis wil hebben, 3. Dat mijn managers beginnen te denken dat ze weinig aan mij hebben want de personeel die daar werken dagen ook niet te vaak op.

Ik weet dat ik financiele prioriteiten heb maar toch, 8 uren in een supermarkt, akelige klanten, ik kan er bijna niet meer tegen. Wat zal ik doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hele verhaal baart zorgen, maar hier triggerde ik op: "Mijn vriend *dwingt* me om te gaan maar op een manier vind ik dat zo flauw en dat hij me gewoon niet thuis wil hebben" Wat bedoel je hier precies mee? Dat de financiële situatie je dwingt, of dat je vriend je letterlijk dwingt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij buit je vriend je uit. Maar dat is mijn mening.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eens met domtic.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik lees dubbele dienst, ik wow 16 uur achter elkaar en dat al een tijd. Petje af zeg! Maar als ik dan lees 8 uur achter een kassa denk ik dat het uitputten wel meevalt. Wat niet wegneemt dat je vriend je uberhaupt niet kan dwingen en het geen gezonde situatie is.
Snuffel
14 jaar geleden
Heb je wel eens acht uur achter de kassa gezeten? Zere rug, rsi, 'goede middag, bonuskaart, airmiles, dat is dan zoveel, alstublieft, dankuwel, zegeltes fijn weekend, goede middag, bonuskaart, airmiles, dat is dan zoveel, alstublieft, dankuwel, zegeltes fijn weekend, goede middag, bonuskaart, airmiles, dat is dan zoveel, alstublieft, dankuwel, zegeltes fijn weekend, goede middag, bonuskaart, airmiles, dat is dan zoveel, alstublieft, dankuwel, zegeltes fijn weekend'. Niet zo uitputtend?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahaha konijn! Ben het met je eens hoor. En daarbij is het vooral uitputtend omdat er zoveel omheen speelt. De vriend die dwingt, financiële zorgen enz.

Antwoorden (11)

Zet je erover heen. Je moet gewoon gaan.

Als je namelijk niet gaat worden je problemen alleen maar groter zoals je zelf al beschrijft. En daarnaast moet je op zoek naar een lange termijn oplossing.

Dus, waarschuw je vriend dat als hij over een maand nog geen baan heeft/hard aan het zoeken is je hem het huis uit gooit. En doe dat ook.

Ga op zoek naar een andere baan die je beter trekt.
Zoek eventueel een goedkoper huis dat je wel kunt betalen.
Zoek uit welke toeslagen je eventueel kunt krijgen (huurtoeslag, zorg toeslag) om alles wat makkelijker te kunnen betalen.

De oplossing ligt in actie, niet in opgeven en niet naar je werk gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@SonjaD: Wilde op deze vraag gaan antwoorden maar zag jouw antwoord al staan waarin ik mij volledig kan vinden met de kanttekening dat je partner je nooit mag dwingen. In een relatie dien je respect voor elkaar te hebben. In een relatie doe je het samen en niemand is de BAAS! Toch een dikke plus
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, inderdaad zoeken naar een oplossing voor de situatie en er niet voor vluchten. Eventueel hulp inroepen van mensen uit de omgeving, dokter inlichten over je problemen. Maar niet opgeven, dat lost niets op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo denk ik er ook over.
Er voor vluchten helpt niet.
Actief oplossingen zoeken maakt een eind aan de problemen. En aan Henkjan: Kom nou! Natuurlijk kan je van je partner eisen dat ie een steentje bijdraagt. Je kan het niet van iedereen eisen, maar wel van je partner. Anders is het gewoon je partner niet, maar een profiteur.
Hij zou in ieder geval echt zijn best moeten doen om aan werk te komen. Als het dan niet lukt, dan is het een ander verhaal.
Maar waar een wil is, is een weg en als je geen uitkering hebt, en geen fysieke of psychische beperkingen, kan je altijd de post gaan rondbrengen, vakken gaan vullen of in de zorg gaan werken om wat geld te verdienen. Totdat je in je eigen expertise weer aan het werk kunt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Esme: Ik snap jouw reactie niet helemaal omdat ik mij in deze reactie helemaal kan vinden! Natuurlijk moet een ieder zijn steentje bijdragen en mag je elkaar aanspreken. Citaat: Mijn vriend dwingt me om te gaan maar op een manier vind ik dat zo flauw en dat hij me gewoon niet thuis wil hebben. ....Dit bezorgde mij en toont geen respect.
Uiteraard met alle respect voor je reactie. Mvg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij dacht Esme dat je bedoelde dat de vraagster niets van haar vriend zou mogen eisen, terwijl jij bedoelt dat het kwalijk is dat de vriend die niet werkt de vraagster zou dwingen om in plaats van hem te werken. Misverstandje dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankjewel SusyQ. Dit moet een misverstand zijn
Volg je gevoel, ik zie aan je vraag dat je het niet veel langer uithoudt, volg je gevoel...Het kan heel goed zijn, dat de oplossing pas komt, pas werkelijk komt op het moment dat jij je gevoel volgt...

Wat dat precies is kan ik zo maar niet botweg zeggen, daar ken ik alles niet goed genoeg voor, maar ik zie aan jou dat je wenst te stoppen met dit leven op deze manier... Volg je gevoel en als jij anders doet, zal alles anders worden...

Veel succes in deze onzekerheid... Als je gewoon doorgaat, dan wordt je waarschijnlijk ziek en daar is NIEMAND mee gebaat, zelfs jij niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zou wel naar je werk gaan anders krijg je alleen maar meer problemen.

ik raad je wel aan om eens een goed gesprek met je vriend te hebben. eis van hem dat hij snel werk heeft. dat hij zich bij alle uitzendbureus inschrijft en echt zijn best doet.
wil hij gewoon echt niet werken dan zou ik dat niet accepteren dan gebruikt hij jou alleen maar om aan geld te komen.
ik zou dan bij hem weg gaan als hij er echt niks aan deed.

stel je relatie gaat kapot en jij hebt je werk verwaarloosd heb je alleen jezelf ermee. dus denk nu aan jezelf en werk voor jezelf.
14 jaar geleden
Ten eerste vind ik het super dat je al een tijd zo je best doet om je hoofd boven water te houden, echt heel knap! Wel wordt het tijd dat je je vriend gaat vertellen dat je dit niet pikt en dat je er zelf aan onderdoor gaat! Als hij echt van je houdt laat hij je echt niet zo strugglen in je up en is hij geen echte kerel!

Dus, ga een gesprek met hem aan dat je wil dat hij binnen een baan werk heeft, hoe, wat en waarom maakt niet uit, als er maar geld binnenkomt!

Dan heb jij ook weer wat ademruimte! Geef aan je manager aan in welke situatie je zit en dat je daarom niet lekker in je vel zit, dan kunnen hun daar ook rekening mee houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
goed antwoord (kan ik ook niet anders zeggen want ik meld ongeveer hetzelfde). Ik twijfel wel sterk of het verstandig is om met de manager te praten. Supermarktmanagers zijn over het algemeen niet erg meevoelend en voor je t weet ben je 'lastig' en sta je op straat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van die manager heb je misschien gelijk in, maar voor hetzelfde geldt bouw je misschien wat extra credits op omdat je eerlijk bent over je situatie... Ze kan dit het beste zelf aanvoelen vrees ik...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Supermarktmanagers zijn ook mensen hoor. Ik vind dat je best een gesprek kan aangaan van mens tot mens. Hij zal liever een tevreden en gezonde werkneemster hebben dan een gestrest iemand die ziek is/wordt.
Het zou ook nog kunnen zijn dat ie oprecht geïnteresseerd is in de situatie en wil helpen om de situatie te verbeteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat praten met de manager zal best meevallen, vergeet niet dat deze gast volgens eigen zeggen altijd ja zegt als ze gevraagd wordt voor een collega in te vallen. Zo'n manager zal er een stuk blijer van worden als ze met hem overlegt dan wanneer ze (zoals bijkbaar ander personeel wel doet) niet op komt dagen. Zo te horen moet er *nu* iets gebeuren waardoor ze minder uren draait, omdat ze uitgeput is. Dat betekent dat ze binnenkort toch weg moet blijven, en daar zijn maar drie opties voor: 1 wegblijven zonder iets te zeggen of met een smoes;
2 overleggen met de manager;
3 ziek worden van uitputting. Van die drie opties lijkt praten met de manager me toch wel het beste. Door optie 1 zal ze haar baan kwijtraken, en optie 3 is nou juist wat ze moet voorkomen.
paulus811
14 jaar geleden
Esme, dat zou allemaal kunnen en natuurlijk zijn supermarktmanagers ook mensen, maar ik roep alleen maar op om voorzichtig te zijn om de priveproblemen met hem/haar te bespreken en niet zondermeer een gesprek aan te gaan. De concurrentiestrijd tussen supermarkten is hard en aan personeel is weinig gebrek. Juist in die branche moet je presteren om je baan te behouden. De vragenstelster zal de situatie zelf het beste kunnen inschatten.
paulus811
14 jaar geleden
SuzyQ, als de manager toestaat dat ze minder uren draait heeft ze weer een financieel probleem, want ik begrijp dat ze die uren moet maken om financieel te blijven drijven. Een goed gesprek met haar vriend is volgens mij prio1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Absoluut, natuurlijk! Maar het probleem van uitputting en niet lang meer zoveel uren kunnen draaien is ook urgent. Niemand is ermee geholpen als ze instort. En als ze nu haar baan kwijtraakt (waar wegblijven met een smoes voor zou zorgen) kan ze zéker niet meer de huur betalen. Een gesprek met haar manager over wat er aan de hand is kan ervoor helpen zorgen dat ze niet helemaal zonder inkomen zit als haar vriend niet voor rede vatbaar is, en op een gegeven moment de boel ontploft. Haar vraag leest namelijk alsof het daar niet ver van af zit. Belangrijkste reden om ook even de manager te spreken, is dan ook om te voorkomen dat ze ongewild haar (financiële) schepen achter zich verbrandt.
Ik denk dat het beter is als je wel naar je werk gaat, want in jouw situatie en in deze tijd werkeloos worden maakt de problemen alleen nog maar groter. Maar misschien is jouw grootste probleem wel de kerel die thuis op de bank tv kijkt, terwijl jij je naar een burn-out toewerkt.

Gebruik het weekend om eens heel serieus met je vriend te praten en maak heel duidelijke afspraken over de manier hoe hij denkt jullie financiële situatie weer op orde te krijgen. Wordt dat een gesprek zonder goed resultaat (te beoordelen enkel en alleen door jouzelf), dan moet je serieus overwegen of dat echt de man is waar je oud mee wil worden.

Sterkte en niet je baan opgeven!
paulus811
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ helemaal mee eens, het probleem is niet het werk.
Ik ken je situatie natuurlijk niet, maar zoals je het beschrijft is je vriend een profiteur en ben jij een heel aardige, welwillende en meegaande vrouw.
Je moet je wat harder gaan opstellen, in ieder geval gewoon gaan werken, want jij hebt in ieder geval nog werk.
Je problemen worden alleen maar groter als jij ook nog eens in de ww terecht komt.
Op dit moment moet je zorgen dat jouw werksituatie stabiel is. Je vriend moet (!) zorgen dat, als je thuis komt, alles geregeld is, zodat je niet voor eten of het huishouden hoeft te zorgen.
Dat geeft jou wat meer rust, zodat je wat minder vermoeid bent en het werken jouw belangrijkste taak is.
Als je vriend het huishouden niet wil doen en hij is niet serieus met solliciteren bezig, dan vindt hij het allemaal wel goed zo. Trap hier niet in, want dat is geen liefde maar parasietgedrag.
Ik begrijp dat je van hem houdt maar zo te lezen is het hoog tijd dat je aan jezelf denkt voordat je diep ongelukkig wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk geef jezelf al het antwoordt, lijkt me zo.
Jij dubbel (gedwongen) werken en je vriend zit thuis. Jezelf uithollen en je stevent af op een burn-oud.
Je zult wel begrijpen welke stappen je moet gaan nemen om jezelf te beschermen.
Doen en wel onmiddellijk.!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het spijt me om het zo cru te moeten brengen maar die vriend van jou moet aan het werk en zo snel mogelijk.Iemand die al een half jaar geen werk heeft en jou niet thuis wil hebben zou ik niet mijn vriend willen noemen.ondertussen zou ik proberen een andere baan te zoeken omdat je dit een vervelende baan vindt.Jou vriend zou best wat meer verantwoordelijkheidsgevoel mogen hebben.Als je van elkaar houdt zet je er samen de schouders onder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens! +1
Als ik je bericht goed lees moet je 8 uur werken op 1 dag? Dat is toch geen overwerken? Overwerken is als je minimaal 10uur op een dat werkt en dat minimaal 5 dagen per week.

Doet je vriend wel iets verder in de huishouding en is die druk bezig om nieuw werk te vinden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Supermarkten zijn tegenwoordig vaak 7 dagen per week open. Je weet niet hoeveel diensten van 8 uur ze per week werkt om de boel op te vangen. Of het officieel overwerk is of niet is irrelevant, van 48 of 56 uur per week in een supermarkt staan zou iedereen uitgeput raken.
Ga gewoon werken,als je niet gaat dan krijg je er spijt van.
De situatie is nu even niet anders,maar kan er over enige tijd weer heel anders uitzien.
Ga niet ook nog jou baan op het spel zettten,hou vast wat je hebt op dit moment.
Probeer je vriend te motiveren dat hij misschien eens alles aan gaat pakken wat er aan werk voor het oprapen licht.
Praat er over samen maar ga niet bij de pakken neer zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed antwoord; hup aan het werk! +1
Doe die vriend maar de deur uit. Hij is een parasiet! Hij is geen steun en toeverlaat voor je, als ik het zo lees. Jou dwingen te gaan werken, en zelf geen bal uitvoeren. En wat zal dat een geld schelen!