Mijn zwager is soldaat 1e klas (en is in opleiding (naar sergeant en hoger)). Hij zit in een groep waar hij, als de groep iets moet doen, de groep inderdaad aanstuurt. Maar hij is ook de oudste van de groep dus ik weet niet of dat hem ertoe lijdt.
sorry mijn antwoord is dus niet betrouwbaar, maar ik zag dat je nog 0 antwoorden had tot nu toe, ik hoop dat het in ieder geval iets opheldert
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een soldaat 1e klasse, kan idd minderen , dat zijn de soldaten zonder rang, aansturen, mits hij door een meerdere daartoe bevoegd wordt verklaard.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet op grond van zijn rang want een soldaat is een rangloze militair, of het nou een soldaat tweede klas of een soldaat eerste klas is. (Soldaat eerste klas is een 'stand'). Het leidinggevend niveau begint bij de onderofficieren.

Maar je kunt in het leger niet alleen 'meerdere' zijn in rang maar ook meerdere in functie. En zo kan een meerdere in rang de opdracht geven aan een mindere om een bepaalde opdracht uit te voeren. Zo zou soldaat Jansen van sergeant Pietersen de opdracht kunnen krijgen, om het schoonmaken van het magazijn te coördineren (terwijl hij ook gewoon moet meehelpen).

Ander voorbeeld is een soldaat die bij een kazerne de wacht heeft. Die kan op grond van zijn functie op dat moment ook meerderen in rang verbieden het kazerneterrein op te rijden als ze niet de vereiste legitimatie bij zich hebben.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Even een sprongetje opzij, Als een soldaat 1e en 2e klasse geen rang is, waar zijn de klassen dan voor?
Computoon
11 jaar geleden
Om aan 'de buitenkant' het onderscheid te kunnen zien tussen:
* soldaat der derde klasse (volgt de Algemene Militaire Opleiding) (heeft geen streep),
* soldaat der tweede klasse (heeft de AMO afgerond en volgt de Initiële Functie Opleiding) (heeft één rode streep),
* soldaat der eerste klasse (automatische bevordering, 1 jaar na afronding van de IFO) (heeft een dubbele rode streep). Ze worden alle drie aangesproken als 'soldaat' en kunnen geen opdrachten aan elkaar geven. Tenzij een (onder)officier aan bijv. een soldaat I het dienstbevel geeft om bijv. een groep nieuwkomers wegwijs te maken op een bepaald deelgebied. Dan moeten die nieuwkomers naar de desbetreffende soldaat I luisteren, maar dan op grond van de taak die hij op dat moment opgedragen heeft gekregen, hij is dan 'meerdere in functie'. Maar als de opdracht voltooid is, heeft hij niets meer te vertellen. Soldaten behoren immers tot het uitvoerende personeel, ze kunnen op grond van het ontbreken van een rang alleen dienstbevelen ontvangen van (in principe) elke militaire meerdere. Verder zal het salarisverschil wellicht enkele tientjes bedragen. Vergelijk het met iemand die diploma A heeft behaald bij het zwemmen. Vroeger (nu ook nog?) had je van die lapjes stof die je op je zwembroek kon aanbrengen, om aan de badmeester te kunnen laten zien dat je in het diepe kon zwemmen. In de tijd van de dienstplicht had je 'gewone soldaten' en de soldaat der 1e klasse ('soldaat 1').
Iedereen begon als soldaat. Na de AMO kreeg je geen streep, zoals de beroeps nu.
De 'soldaat 1' had toen 1 rode streep. Of je het werd, kon afhangen van de functie (als het een 'korporaalsfunctie' was) of van inzet.