Wat houdt met inachtneming van 2 loonperiodes precies in?

Toegevoegd na 2 uur:
het contract van mijn dochter loopt op 10 mei af.ze is nu ziek en via via heb ik begrepen dat haar baas al op zoek is naar iemand anders.in haar contract staat dus de arbeidsovereenkomst kan beeindigt worden door zowel de werkgever als de werknemer met in achtneming van 2 loonperiodes opzegtermijn waarbij de termijn ingaat op de eerste dag van de volgende loon periode.mijn dochter is bang als ze weer gaat werken dat ze gelijk weer na huis kan?mag dat zomaar?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Een loonperiode is in de regel een maand (plus opgebouwde vrije dagen). "Met inachtneming" houdt in dat daar rekenening mee gehouden wordt. Een voorbeeld: in je contract staat dat je op een bepaalde dag ontslag krijgt. "Met inachtneming" betekent dan dat je daarna nog twee maanden loon zult ontvangen.
Vaak zie je in documenten zinnen als "met inachtneming van het gestelde in..". Dat wil zeggen dat die gestelde dingen geldig zijn over het specifieke geval.

Toegevoegd na 23 uur:
Uw latere toevoeging is wel belangrijk te weten. De opzegtermijn geldt niet de datum van 10 mei als dat niet is overeengekomen. De werkgever neemt haar dan opnieuw aan of niet.
De opzegtermijn zoals u het nu formuleert is twee maanden en betreft tussentijdse opzegging. Als de werkgever haar na de ziekte meteen wil ontslaan is hij aan die termijn gehouden. Ze krijgt dus dan in ieder geval nog twee maanden loon. Hij zal haar dan waarschijnlijk ook aan het werk daarvoor willen hebben.
Het ontslagrecht is de afgelopen jaren versoepeld. Tien jaar oid geleden moest voor elk tussentijds ontslag nog toestemming gevraagd worden aan de rechter.
Uw dochter kan natuurlijk wel haar werkgever juridisch wraken indien dat het tussentijds onstlag onrechtmatig is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als je op zegt dan duurt het twee loonperiodes dat je af kunt zwaaien. De meeste mensen krijgen hun loon per maand. Dat betekent dus dat je twee maanden later vrij bent. Als je halverwege de maand op zegt duurt het dus 2,5 maand eer dat je vrij bent om te gaan waar je wilt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk is dit een bepaling in het contract dat gaat over tussentijds opzeggen.
Als haar contract op 10 mei afloopt, is dat het einde van het contract. Hiervoor is geen opzegging vereist, tijdelijke contracten hoeven niet opgezegd te worden.

Maar van een tijdelijk contract kun je eigenlijk niet af totdat het contract afgelopen is. Daarom nemen de meeste werkgevers een bepaling over tussentijds opzeggen in het contract op. Dat betekent dat jouw dochter het contract kan opzeggen en dan 2 loonperiodes moet uitwerken. De werkgever mag ook tussentijds opzeggen, maar hij moet hiervoor wel een ontslagvergunning hebben. Of wachten tot 10 mei.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die twee loonperiodes zijn de opzegtermijn. Meestal zijn dat maanden, de periode waarover je loon ontvangt. Dat wil zeggen dat als de werkgever je dochter zou willen ontslaan, hij dat aan haar moet melden vóór het einde van de maand, en het dan nog twee maanden duurt voordat het ontslag ingaat.

Stel dat je dochter vandaag weer naar haar werk zou gaan, en te horen zou krijgen dat ze ontslagen wordt, moet ze dus nog steeds doorbetaald krijgen tot en met 31 maart.

Voor zo'n ontslag moet de werkgever wel een ontslagvergunning hebben, en zolang je dochter ziek is, mag het sowieso niet.

Maar: als de werkgever echt van haar af wil, hoeft hij alleen maar te wachten tot 10 mei. Dan loopt het contract af, en daar is verder niets voor nodig. Dat is voor de werkgever een veel eenvoudiger manier om van een werknemer af te komen, grote kans dus dat hij haar nu niet zal ontslaan, met alle kosten en administratieve rompslomp die daarbij hoort.

Overigens is het, zeker als je dochter al een tijdje ziek is, niet zo raar dat de werkgever op zoek is naar een vervanger. Iemand moet het werk doen. Als je dochter weer in staat is om te werken, zou ik haar juist aanraden dat ook direct weer te doen.

Met langer ziekgemeld blijven dan noodzakelijk moedig je een werkgever alleen maar aan om een vervanger voor je te zoeken, omdat hij op jou niet kan rekenen. Natuurlijk kan je er niets aan doen als je echt ziek bent, maar de werkgever kan er óók niets aan doen en is er wel de dupe van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk eerst even of je dochter per maand of per 4 weken betaald krijgt. In het laatste geval moet hij of zij uiterlijk 5 werkdagen voor het einde van de betalingsperiode(4 wekelijks) opzeggen. Dus 8 weken maal 5 werkdagen = 40 werkdagen. dit hoeft niet altijd 2 maanden te betekenen.