Waar heb ik recht op als ik mijn werkgever voorstel me af te kopen?

Ik ben op dit moment al langdurig ziek, ondanks dat ik elke keer de arbo-arts achter me heb staan hebben ze openlijk het vertrouwen in mij opgezegd. Ik wil graag beter worden zonder alle stress en druk die het bedrijf op mij zet. De werkrelatie met p&o en me chef is nu dus dusdanig verstoord en stressvol dat dit mijn prive leven ook al overhoop gooit. Beter worden staat voorop voor mij.

- Op hoeveel maanden loon heb ik recht?
- En hoe berekenen ze dit? (gemiddelde alle jaren?)
- Moet ik over het afkoopbedrag extra belasting betalen?
- Moet ik cursusgeld terugbetalen? (ik ben nog niet door de studieregeling terugbetalings periode heen)
- Waar moet ik verder nog allemaal aan denken?

Ik heb dit idee nog niet aan het bedrijf voorgesteld. Ik ben ruim 3 jaar in vaste dienst.

Alle ideeen en info welkom.

Toegevoegd na 34 minuten:
De huidige situatie is voor mij zo stressvol dat ik gewoon bij het bedrijf weg wil. Ondanks dat ik nu ziek thuis zit. Als ik eventueel afgekocht kan worden, kan ik dat geld gebruiken om op me eigen tempo weer op de been te komen. Zonder dus alle stress die het bedrijf nu bij mij veroorzaakt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet doen! Op die manier verlies je alleen maar rechten. Voor je het weet, ben je nog 'verwijtbaar werkloos' ook, en moet je een nieuwe strijd aangaan voor het recht om rustig beter te worden.

Het beste antwoord

De werkgever kan slechts 2 dingen doen.
1) Rustig afwachten tot jij volgens de bedrijfsarts weer kunt werken.
of
2) Je aanmelden voor het WIA-traject. Je wordt dan gekeurd voor arbeidsongeschiktheid.

Ontslaan kunnen ze je niet zolang je ziek bent. Cursusgeld hoef je in geen enkel geval terug te betalen. Dat zou alleen moeten als *jij* het initiatief neemt tot vertrek (terwijl je niet ziek bent).

Je werkgever handelt kwalijk. Door het vertrouwen op te zeggen schuiven je jou de schuld in de schoenen, maar in feite zijn zij het die niet naar de bedrijfsarts willen luisteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het feit is dat ik me erg druk maak om de manier hoe men mij behandeld en wat ze zeggen. Dit is dermate stressvol voor mij dat ik het liefst gewoon weg ga. Zodat ik stressloos beter kan worden. En als ik dit voorstel komt het initiatief dus wel bij mij vandaan. En luisteren, nee dat station zijn we al reeds lange tijd gepasseerd. Je zit gewoon tegen een muur te lullen bij hen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Al zouden jullie het allebei willen, je *kunt* momenteel niet ontslagen worden. Bespreek de ontstane situatie met de arbo-arts. Als jij besloten hebt dat je niet meer terug kunt naar je huidige werk en de arts steunt je, dan kun je rustig thuisblijven met doorbetaling van loon. Dan hoef je je ook niks aan te trekken van de druk van je werkgever. Neem mentaal afstand van je werkgever, anders blijf je jezelf stressen door wat zij zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tot nu toe zijn mijn artsen het weer met mij eens.
Nu maar weer afwachten waar de firma mee komt. Mij aanmelden voor het WIA traject kunnen ze ook wel vergeten, daar ik tijdens eerdere gesprekken met de arbo arts al overeenstemming met hem had om thuiswerk te doen, echter weigert het bedrijf aansluiting van huis uit. Als ze me aanmelden voor WIA krijgen ze eerst van het UWV op hun lazer volgens de arbo arts, wegens het niet mogelijk maken van werken. Ze moeten dan hun ICT maar eens op orde brengen zegt hij. :-)

Andere antwoorden (2)

Hier hoef je je gelukkig niet druk over te maken tijdens je ziekte. Tijdens die periode mag je niet ontslagen worden.
Wijs elk voorstel dat daar mee te maken heeft resoluut van de hand. Het mag namelijk niet voor de wet.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het feit is dat ik me erg druk maak om de manier hoe men mij behandeld en wat ze zeggen. Dit is dermate stressvol voor mij dat ik het liefst gewoon weg ga. Zodat ik stressloos beter kan worden.
AWM
14 jaar geleden
Ik weet niet wat je mankeert en in welke sector je werkzaam bent, dus ook niet of je weer makkelijk aan werk kunt komen.
Maar het afstand doen van al je rechten is vaak niet het verstandigst. Daar kun je spijt van krijgen al je je weer beter voelt, ook al krijg je een bedrag inééns.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is nog geen voorstel van het bedrijf, ik denk er zelf over na. (zie antwoord bij eefst hieronder)
AWM
14 jaar geleden
Mja, als je altijd al weg had gewild en het bedrag is zodanig dat je daar tevreden mee bent, dan kun je het overwegen.
Maar, vraag in elk geval elders juridisch advies aan. Niet hier.
Het kan ernstige gevolgen hebben voor uitkeringen als je vrijwillig werkeloos wordt.
Ik snap helemaal wat je bedoeld en als hrm adviseur krijg ik zelf regelmatig deze voorstellen van zieke medewerkers, dus je bent er echt niet alleen in.
De meeste mensen voelen zich schuldig dat ze ziek zijn en geld kosten. Daarnaast is het tegenwoordig zo dat je de zieke medewerker echt niet meer met rust mag laten als werkgever, dan krijg je uiteindelijk zelfs boetes van het UWV.

Zelf probeer ik aan de mensen altijd uit te leggen dat ze zelf betalen voor de arbeidsongeschiktheidsverzekering. Als je betaalt voor een verzekering, dan mag je er toch zeker ook gebruik van maken als je ziek bent!
Ik begrijp uit je verhaal dat je eigenlijk in een conflict zit met je bedrijf. Dat is heel vervelend en zal het herstel zeker niet bevorderen.
Ik ken je hele situatie niet en kan je daardoor moeilijk adviseren, maar ik raad je niet aan om deze optie aan het bedrijf voor te leggen. De doorbetalingsverplichting is 2 jaar, dat is behoorlijk lang en dat krijg je nooit van je werkgever mee. Als tweede krijg je na die twee jaar een uitkering als je ziek bent. Als je ontslag neemt is dat nog de vraag (kan wel maar dan moet je daar aandacht aan besteden bij de vorm van uit dienst gaan).
Als je ziek uit dienst gaat blijf je lastig gevallen worden hoor, het UWV neemt het dan gewoon over.

Het lijkt me toch belangrijk dat je samen met je werkgever probeert eruit te komen. Is ander werk of aangepast werk geen optie?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het bedrijf zit me gewoon in alles dwars nu, regels van het uwv? Nee daar trekken ze zich ook niet veel van aan, want ze weigeren me ook thuis aansluiting tot het bedrijf te geven. Dus ze helpen niet mee me aan het werk te houden. Het ziek zijn nu is van voorbijgaande aard, over een maand of wat ben ik weer 'gezond' genoeg zeg maar. Het feit is dat ze me wantrouwen en dit uitspreken, ik wil zo iemand niet als chef/werkgever als er al geen vertrouwen meer is. Mijn idee is meer, betaal me maar om op te rotten, als ik weer beter ben op me eigen manier en tijd dan zoek ik wel weer een andere job.