mag mijn werkgever een kopie van mijn bankpas vragen, op straffe van inhouding loon? (maar sowieso ook normaal)

Ik werk al 4 jaar voor mijn werkgever en ze hebben mijn kopie identiteitsbewijs en alles al gehad. Nu willen ze opnieuw een kopie, wat ik niet erg vind, maar ze verplichten mij om een kopie van mijn bankpas in te leveren, wat ik raar vind en een beetje te ver vind gaan. Ben ik verkeerd daarin?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.1K
Ritsuka
11 jaar geleden
Bankpas? Nergens voor nodig
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies. Ik werk al 23 jaar. Nog nooit heeft een werkgever om mijn bankpas gevraagd

Antwoorden (3)

Nee dat mag hij niet! Zeker niet als je geen nieuw contract aangaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het inhouden van loon is enkel toegestaan als door ernstig verwijtbaar handelen van de werknemer schade ontstaat bij de werkgever.

Het niet inleveren van een copy bankpas of identiteitsbewijs kan nimmer een reden zijn om loon in te houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee, er kan nooit een reden zijn dat je werkgever een kopie bankpas vraagt..., laat staan op straffe van inhouding loon.

als je werkgever de kopie van je id-bewijs kwijt is, mag hij een nieuwe kopie van je id-bewijs vragen. er kan geen enkele reden zijn om een kopie van je bankpas te vragen, daar heeft hij niets mee te maken.
als hij het nummer van je bankrekening kwijt is (om je loon over te maken), kan je dat op een papier van een notitieblok schrijven (met vermelding van je naam, wel handig) en inleveren bij de loonadministratie.