Wat is nu eigenlijk het verschil tussen vrije dagen, snipperdagen en vakantie?

Een ieder die werkt heeft het recht op een x aantal uren/dagen per jaar die hij/zij kan gebruiken om vrij te nemen. Nu zijn er heel veel mensen die het hebben over een paar snipperdaagjes opnemen, of een paar uur vrij en andere hebben het over een paar dagen vakantie. Wat voor waarde hebben al deze vage benamingen? Als ik 2 dagen vrij wil hebben, dan wordt er toch gewoon 16 uur van mijn vrije dagen afgeschreven, afgezonderd van het feit of ik tijdens die 16 uur wil snipperen of op vakantie wil? Waarom dan zo moeilijk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
14.2K

Het beste antwoord

je heb helemaal gelijk eigenlijk komt het op hetzelfde neer. dus waarom zo moeilijk doen? Maar misschien is er toch onderscheid te maken.
als je met de bouwvak 2 weken vrij ben noem je het als gauw vakantie dagen. zomaar een keer een vrije dag zou ik dan een snipperdag noemen. en een dag die door je baas wordt vast gesteld (b.v. tussen kerst en nieuwjaar) zou ik dan als een vrijde dag kunnen benoemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

In jouw voorbeelden maakt het inderdaad niks uit.

Maar dan ben je dus ook niet verplicht om die "vage benamingen" te hanteren.

Maar dat geldt voor heel veel van ons taalgebruik.
Je kunt het raar vinden of normaal vinden en je kunt het overnemen of niet.
Net wat jij wilt.

Een dag vakantie is een dag vakantie.
Of een vrije dag.
Of een snipperdag.
"Snipperen" is volgens mij al geen werkwoord wat je kan "doen" op je vrije dag. Snipperen is een enkele vrije dag nemen. Wat je daar mee doet mag je zelf weten.

Hoe je het noemt mag je ook zelf weten.
En een ander mag dat ook zelf weten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het verschil in benaming zit 'm vooral in de activiteiten die door de persoon in die dag of dagen dat hij of zij niet werkt worden ondernomen. Het is gewoon sociaal taalgebruik om daar afwijkende termen voor te gebruiken. Je neemt een snipperdag als je toe bent aan een dagje rust na een drukke periode. Je neemt vrije dagen op als je kind op kamers gaat wonen en jij helpt bij het verhuizen en inrichten. Je hebt vakantie als je een paar dagen lekker gaat uitwaaien aan zee. Het lijkt mij niet moeilijk doen, maar juist verduidelijkend als je dat niet allemaal aanduidt als zoveel uur opnemen.
Amadea
11 jaar geleden
Een snipperdag is gewoon 1 versnipperde dag vrij, geen meerdere dagen aan één als in een vakantie.

Een dagje vrij is dus hetzelfde als een snipperdag, maar je gebruikt niet het woord snipperdag als je meer dan 1 dag achter elkaar vrij neemt. Dan neem je 2 of 3 vrije dagen.

Een vakantie is als je minstens een week vrij hebt.

Even een uitstapje wat ik zelf ook leuk vond om te lezen: Britse collega's in het Shell-laboratorium Amsterdam vonden het woord en het begrip snipperdag prachtig. Dat was eind jaren zeventig van de twintigste eeuw. Ze namen dat woord ook mee naar Groot-Brittannië. Inderdaad is incidenteel op Engelse websites snipperdag te lezen, bijvoorbeeld 'yesterday was a snipperdag'. Maar in het Engels blijft het gebruik van dit woord toch eigenlijk beperkt tot een context van personen die althans énige kennis van het Nederlands bezitten. In het Papiaments daarentegen is snipperdag een heel normaal leenwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de cao staat vaak iets van : het recht om 3 weken achter elkaar op te nemen vakantie dus , recht om een snipperdag op te nemen op 1 mei :) en de werkgever kan zeg 3 dagen aan wijzen . Het bedrijf (tak) kan een verplichte vakantie tijd hebben (bouwvak onderwijs) ja een de spreek taal wordt het door elkaar gegooid maar een vakantie , aan vragen , verplaatsen ,aan vragen door werknemer en snipper dagen aan vragen en verplaatsen door werkgever door bedrijfs urgentie ja dan hebben die weer een andere status . Dus er zijn andere procedures , en rechten en plichten bij aan vraag vakantie of dan bij snipperdagen . Maar het gaat alle maal van je vrije dagen af :)