Mag je minder werken dan je contract zegt?? (zie uitleg)?

Ik wil graag een 30-urig contract, om vastigheid te hebben over een paar weken over uren. Ik ben bang dat ik misschien over die paar weken niet eens dat contract krijg. Mag ik daarom vragen om een 30-urig contract, maar vervolgens maar (bijvoorbeeld) 20 uur werken, zonder die 10 uur betaald te krijgen?? Het punt is dat ze mij zeer waarschijnlijk nog geen 30 uur kunnen inplannen..
Mag dit? Zo nee, wat dan te doen??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Als je vaste uren in je contract hebt staan, moet je die werken en krijg je die ook uitbetaald.
Je werkgever mag je niet eens minder betalen omdat het aantal uren in je contract vastliggen en dat jullie afspraak is. Wil je minder werken dan kan dat alleen als je dus minder uren in je contract vastlegt.
Je werkgever mag namelijk van je EISEN dat jij die uren uit je contract ook werkelijk werkt.
Een contract is bedoeld om de rechten en plichten van jou en van je werkgever vast te leggen. Daar heb je houvast aan en mag je elkaar aan houden.

Je kunt dus beter geen afspraken vastleggen waaraan jij je niet wilt verbinden. Dat is niet handig voor jezelf én niet voor je werkgever. Een arbeidsovereenkomst is een juridisch belangrijk document als je er samen niet meer uit komt.
Je moet dus vastleggen wat je WEL wilt en daar heb je dan recht op en dat is je veiligheid.
Wat jij voorstelt is niet wettig en kun je dus geen rechten aan ontlenen. Je werkgever zal hier niet aan mee (willen) werken als hij verstandig is.

Wat je beter kunt doen is het aantal uren vastleggen dat je WEL wilt werken en afspreken dat je oproepbaar bent voor meer uren. Die extra uren werk je dan alleen als zowel je baas als jij dat willen. Hij kan het je vragen maar je bent het niet verplicht. Bied je dit aan om oproepbaar te zijn voor meer uren en zeg je altijd nee, dan zal je baas daar ook niet blij mee zijn. Hij moet er op kunnen rekenen dat je dat ook regelmatig doet.
Hij heeft namelijk een bedrijf dat hij goed moet laten lopen en dat doet hij door de juiste mensen in dienst te nemen. Jij bent verplicht je in te zetten volgens de afspraken in je contract en je werkgever is verplicht om je het werk te laten doen waarvoor je wordt betaald en je dus ook elke maand je salaris te betalen.

Ik hoop dat je hierdoor weet wat je wel en niet kunt doen met je contract.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke hartstikke bedankt. Is het niet gek om te vragen aan mijn leidinggevende of ze een nieuw contract maakt met een x aantal uren? En mag ik dat zelf bepalen of zijn er bepaald aantal contracten beschikbaar?
Bedankt voor al je info.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je al een vast contract hebt, kun je in overleg met je werkgever aanpassen zo vaak je wilt. Alleen moeten jullie het er allebei mee eens zijn dat dit gebeurt.
Je werkgever kan dit niet doen zonder jouw toestemming (of hele belangrijke juridische reden) en jij kan dat niet doen zonder zijn toestemming.
Als je een tijdelijk contract hebt, mag dit maar maximaal 3 keer binnen 36 maanden worden verleng met een tijdelijk contract, daarna heb je een vast contract.

Andere antwoorden (2)

Als je een 30 uur contract krijgt en je werkt er maar 20,dan moet je werkgever toch 30 uur betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke..Maar wat kan ik dan doen voor die zekerheid? Mijn leidinggevende zei dat ik ongeveer begin oktober een 30 urig contract zou krijgen, maar nu werk ik de ene week 15 uur, de andere week 30 uur, en dat vind ik niet fijn, zo heb ik geen financiële zekerheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neem de laatste 3 maanden, tel al je uren op en kijk wat je gemiddeld per week werkt. Laat dat aan je werkgever zien en vraag een contract voor dat aantal uren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb nu een 0-12 uren contract (in principe een 0-uren contract) Ik werk er nu bijna 2 maanden (ik ken de leidinggevende al wel langer omdat ik er in 2009 al heb gewerkt). Ze geeft wel aan dat ik een 30 urig contract zal krijgen..maar zeggen is voor mij niet genoeg. Ik werk volgensmij elke week wel meer dan 12 uur, dus dit contract is al niet redelijk..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een 30 uur contract krijgt in oktober let er dan wel op dat het ook alleen 30 uur is en niet 0-30 want dan heb je nog geen vastigheid. Ik neem aan dat je een arbeidsovereenkomst krijgt waarin staat dat je bijv. 120 uur per 4 weken werkt.
Dan is het best mogelijk dat je de ene week bijv 25 werkt en de andere week 35 uur werkt,als je maar aan die 120 uur per 4 weken komt.
Werk je minder uren per 4 weken,dan is je werkgever verplicht om toch 120 uur uit te betalen.
Het moet van 2 kanten komen. Op het moment dat jij niet aan je verplichting kan voldoen om je contracturen te werken dan zou dit voor een werkgever zelfs een reden kunnen zijn je te ontslaan, wegens contractbreuk.
Is het zo dat je werkgever je niet in wil/kan plannen, dan zijn zij verplicht om je contracturen uit te betalen.