kan je ook volgens de leerplicht stoppen met school en dan meteen een vervolgopleiding doen?

ik heb een vriend die mensen opleid tot lasser ik heb daar echter geen diploma voor nodig in zit nu in de 2e klas en ben 14 als ik daar nou een opleiding doe en dan nog iets erbij en dan op mijn 18e gaan lassen is dat mogelijk volgen de leerplicht?
Hugo

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee.

"Alle kinderen in Nederland hebben recht op onderwijs en moeten zich kunnen voorbereiden op maatschappij en arbeidsmarkt. In ons land gelden de leerplicht en de kwalificatieplicht. Dit betekent dat jongeren van 5 tot 18 jaar naar school moeten tot zij een startkwalificatie hebben gehaald: een havodiploma, vwo-diploma of een mbo-diploma op niveau 2 of hoger. De overheid ziet toe op de handhaving."

"Als de Leerplichtwet wordt overtreden, maakt de leerplichtambtenaar een proces-verbaal op. Vervolgens bepaalt de Officier van Justitie of er wordt overgegaan tot strafvervolging.

Als er wordt overgegaan tot strafvervolging stelt de kantonrechter vast of de ouders (en eventueel het kind) schuldig zijn aan overtreding. De rechter bepaalt de strafmaat. Dit is maximaal 1 maand hechtenis en een geldboete van maximaal € 3.700.

Alle scholen in het voortgezet onderwijs, beroepsonderwijs en volwasseneneducatie maken gebruik van het digitale verzuimloket van DUO voor het melden van ongeoorloofd verzuim. Basisscholen maken geen gebruik van het verzuimloket."

Kortom, naar school!

Toegevoegd na 11 minuten:
Om duistere reden wordt een uitzondering gemaakt voor zeilende meisjes. Die kunnen een aantal maanden lang de leerplichtwet ontduiken... eh...zeilen.
Computoon