Is er werk in het ziekenhuis van almelo voor 14 jarigen? (als bijbaan)

Gewoon schoonmaken of post rondbrengen ofzo. Of moet je hier 16 voor zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Of er werk is weet ik niet. Wat wettelijk mogelijk is, vind je hieronder. Maar de werkgever bepaalt of hij hierin meegaat.
Ik zou dan zeggen: post rondbrengen kan (mits onder toezicht), schoonmaak: nee, tenzij het gaat om zeer licht schoonmaakwerk en onder toezicht.

"Op schooldagen, mogen kinderen van 13 en 14 jaar alleen lichte niet-industriële hulparbeid verrichten voor maximaal 7 uur per dag en maximaal 12 uur per week. Incidenteel mag dat werk ook op schooldagen plaatsvinden. (...) Het werk vindt niet plaats tussen 19.00 en 07.00 uur."

In de vakanties zijn de mogelijkheden ruimer maar werken tussen 19.00 en 07.00 uur of op zondag mag nog steeds niet.

(...)Verboden is o.a.:
•Machine-gebonden-arbeid zoals aan de lopende band, werken in een magazijn, alsmede werk waarbij het kind meer dan 10 kilo moet tillen of meer dan 20 kilo moet duwen of trekken.
•Werk waarbij het kind een belastende werkhouding moet aannemen voor langer dan 8 minuten (bukken, gebolde rug, scheve schouders, etc), alsmede werken op de knieën.
•Werken met of bij machines die snij-, knel- of pletgevaar met zich meebrengen, werken met gevaarlijke stoffen of in omstandigheden waarbij persoonlijke beschermingsmiddelen nodig zijn. Dat kinderen niet in een industriële omgeving mogen werken, betekent bijvoorbeeld dat zij in een fabriek slechts in bepaalde veilige ruimtes licht werk mogen uitvoeren.
•Kassawerkzaamheden.
Bepaalde hulparbeid is toegestaan:
"“Hulparbeid” zijn hand- en spandiensten, oftewel werk dat niet zelfstandig wordt uitgevoerd maar waarop toezicht wordt uitgeoefend. Dat betekent dat een derde instructies geeft, toeziet op de uitvoering van het werk, weet wanneer het kind wat doet en direct kan bijspringen indien dat nodig is. Het is evenwel niet vereist dat deze toezichthouder voortdurend bij het werk van het kind aanwezig is. De volgende hulparbeid is toegestaan, mits het niet zwaar is, geen gevaar oplevert en de gezondheid niet schaadt:
•Hulpwerkzaamheden in of bij een restaurant, hotel, sportclub, camping, winkel, speeltuin, bungalowpark, boerderij etc, alsmede het verspreiden van brochures en huis- en huisbladen.
•Hulpwerkzaamheden voor andere gezinnen, zoals oppassen, wassen van een auto, hulp in de huishouding, etc.
•Innemen van lege flessen, lichte schoonmaakwerkzaamheden, inpakken en het vullen van vakken."
Computoon
11 jaar geleden
Ik denk dat ziekenhuizen in het algemeen geen vakantiewerk aanbieden. Het meeste werk is toch behoorlijk specialistisch, zelfs met het rondbrengen van post zou je al vergissingen kunnen maken of ongelukkige opmerkingen maken.
Voor eenvoudigere klusjes hebben ziekenhuizen soms wel (meerderjarige) vrijwilligers.