Waarom moet ik opnieuw een kopie van mijn legitimatie inleveren?

Ik werk al 7 jaar in dezelfde supermarkt. Nu moet ik opnieuw een kopie van mijn legitimatie inleveren. Maar die hebben ze bij mijn sollicitatie ook al gekregen. Waarom moet dat opnieuw?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

Werkgevers hebben pas identificatieplicht sinds 2005. Het is goed mogelijk dat ze jouw kopie-identiteitsbewijs (dat ze vóór het bestaan van de bewaarplicht hebben gekregen) zijn kwijtgeraakt of dat de kopie niet aan de wettelijke eisen blijkt te voldoen. Dan hebben ze een nieuwe nodig.

Dat is, hoe het ook gebeurd is, wel slordig. Als je werkgever zijn administratie goed op orde heeft is één keer zo'n kopie vragen voldoende, en als er iets mis mee is volgens de huidige regels, had hij dat vijf jaar geleden al moeten ontdekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ ik was in de war met hier...
hier moet je wijzigen bij veranderingen op je legitimatie..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aha. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Suzy, als medewerker personeelsadministratie,ben ik in '97 met de VUT gegaan, maar reeds toen hadden we al de verplichting om kopietjes van identiteitsbewijzen in hun dossier te bewaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Wet op de Identificatieplicht is echt pas ingegaan op 1 januari 2005, de huidige verplichting stamt uit die tijd.
Een werkgever moet zijn administratie op orde houden dit ten behoeve van een eventuele controle.
daar hoort ook een recent paspoort bij
in 7 jaar kan er veel veranderd zijn aan je uiterlijk.
waardoor je oude legitimatiebewijs niet meer voldoet

Toegevoegd na 2 minuten:
identificatieplicht voor werkgevers
Voor een werkgever bestaat de identificatieplicht uit drie onderdelen:

Verificatieplicht
De werkgever beoordeelt het identiteitsbewijs (rijbewijs geldt niet als zodanig) van nieuwe medewerkers op echtheid en geldigheid. Ook controleert hij de identiteit. In de Wet arbeid vreemdelingen staan aanvullende regels voor werknemers met de niet-Nederlandse nationaliteit.
Bewaarplicht
De werkgever kopieert het identiteitsbewijs van alle werknemers die in dienst komen en bewaart deze in de administratie. Het bedrijf is verplicht om de kopie te bewaren tot minstens 5 jaar na het einde van het kalenderjaar waarin een werknemer uit dienst is gegaan in de administratie.
Zorgplicht
De werkgever zorgt ervoor dat alle werknemers altijd een geldig identiteitsbewijs (mag ook een rijbewijs zijn) kunnen tonen als zij aan het werk zijn. Het bedrijf hoeft niet in de gaten te houden wanneer het paspoort verloopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het stukje over de bewaarplicht staat niet voor niets niets over het verkrijgen van nieuwe kopieën: die ene kopie die je bij indiensttreding hebt opgeslagen voldoet gedurende de hele bewaarperiode. Een werkgever hoeft dus geen kopie van een *recent* paspoort te hebben, alleen een kopie van een paspoort dat geldig was op het moment van indiensttreding.
Omdat een legitimatiebewijs maar 5 jaar geldig is, en een bedrijf is verplicht een kopie van een GELDIG legitimatiebewijs te hebben. Als je jouw legitimatiebewijs 7 jaar geleden hebt laten zien, is deze dus al twee jaar verlopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lijkt me inderdaad een goede reden +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dus. Het bedrijf is verplicht om een kopie van een legitimatiebewijs te hebben dat geldig was op het moment van indiensttreding. Als ze die kopie zouden vervangen door een recentere versie, dan zijn ze zelfs in overtreding!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op het moment van indiensttreding, kan men ook niet in het bezit van een dergelijk document zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe bedoel je, Moolkeesje?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iemand die in pak em beet 1976 in dienst is gekomen, kan op dat moment wel eens geen paspoort,oid hebben en zal er dan pas in 2005 één moeten aanvragen. Hoewel ik er toch stellig van overtuigd ben dat onze werknemers ruimschoots vóór die tijd een kopie van zo'n document in moesten leveren!
Haal ik dan soms 2 dingen door elkaar?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat dat de eis was van het bedrijf zelf, dat kan natuurlijk ook graag zeker willen weten wie het in dienst neemt. En je hebt natuurlijk gelijk, het gaat om het moment van in dienst treden of alternatief, als er uit die tijd geen kopie aanwezig is, 1 januari 2005.
Volgens mij heeft iedereen op 01-01-2005 een identificatiedocument bij zijn of haar werkgever in moeten leveren (of bij indiensttreding later), waarbij het originele document getoond moest worden. Deze administratie is voor de werkgever voldoende en hoeft niet jaarlijks bijgewerkt worden, Die verantwoording voor een geldig document ligt bij de werknemer. Er zijn echter werkgevers die denken dat ze het bij moeten houden, en dat hoef je dus niet te doen, ze hebben jou identiteit immers al vastgesteld. Maar vraag even waarom.

In bijgaande link is het voor de werkgever uitgelegd, onder het kopje bewaarplicht:

Je hoeft alleen bij de indiensttreding van een personeelslid een kopie te vragen. Je bent niet verplicht een nieuwe kopie in je administratie op te nemen als het identiteitsbewijs van de werknemer is verlopen.