Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom moet ik opnieuw een kopie van mijn legitimatie inleveren?

Ik werk al 7 jaar in dezelfde supermarkt. Nu moet ik opnieuw een kopie van mijn legitimatie inleveren. Maar die hebben ze bij mijn sollicitatie ook al gekregen. Waarom moet dat opnieuw?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
864

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Werkgevers hebben pas identificatieplicht sinds 2005. Het is goed mogelijk dat ze jouw kopie-identiteitsbewijs (dat ze vóór het bestaan van de bewaarplicht hebben gekregen) zijn kwijtgeraakt of dat de kopie niet aan de wettelijke eisen blijkt te voldoen. Dan hebben ze een nieuwe nodig.

Dat is, hoe het ook gebeurd is, wel slordig. Als je werkgever zijn administratie goed op orde heeft is één keer zo'n kopie vragen voldoende, en als er iets mis mee is volgens de huidige regels, had hij dat vijf jaar geleden al moeten ontdekken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ ik was in de war met hier...
hier moet je wijzigen bij veranderingen op je legitimatie..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aha. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Suzy, als medewerker personeelsadministratie,ben ik in '97 met de VUT gegaan, maar reeds toen hadden we al de verplichting om kopietjes van identiteitsbewijzen in hun dossier te bewaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Wet op de Identificatieplicht is echt pas ingegaan op 1 januari 2005, de huidige verplichting stamt uit die tijd.
Een werkgever moet zijn administratie op orde houden dit ten behoeve van een eventuele controle.
daar hoort ook een recent paspoort bij
in 7 jaar kan er veel veranderd zijn aan je uiterlijk.
waardoor je oude legitimatiebewijs niet meer voldoet

Toegevoegd na 2 minuten:
identificatieplicht voor werkgevers
Voor een werkgever bestaat de identificatieplicht uit drie onderdelen:

Verificatieplicht