Mag je werkgever van jou (hulpkracht) verlangen dat je meer dan 3 weken van tevoren vrij vraagt en er ook niet onderling mag worden geruild?

Wij moeten nu minimaal 3 weken van tevoren vrij vragen, anders kunnen we gewoon worden ingepland. Ook mag er niet onderling worden geruild. Nu is het wel zo dat school (wij zijn immers hulpkrachten in een supermarkt) soms roosteraanpassingen doet binnen 1 week. Hoe lossen we dit netjes op? En weet iemand of onze werkgever gelijk heeft? Zo ja, waar staat dat dan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (3)

Heb je als hulpkracht een contract? Zo ja, dan staat het daar als het goed is allemaal in. Wanneer je dat tekent ga je daarmee akkoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is de werkgever verplicht tenminste 2 weken van te voren je rooster bekend te maken.. Maar wat voor contract heb jij precies? Dat maakt namelijk erg verschil of je oproepkracht bent, of als je een contract hebt van een X aantal uur. En 3 weken van te voren vrij vragen is iets wat vrij normaal is aan termijn. Heb ook wel een keer 4 weken van te voren meegemaakt toen ik nog in loondienst werkte..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat je in elk geval kan doen is, om, eventueel met collega's, een keer om tafel te gaan zitten met de werkgever. Je kan dan in elk geval het niet mogen ruilen van diensten aankaarten. Kan best zijn dat de werkgever hier slechte ervaringen mee heeft, maar zoiets kan best op een goede manier geregeld worden. Bijv door na een ruiling dit door te laten geven aan de werkgever door beide ruilers. Denk dat je hiermee al een groot deel van de problemen kan oplossen.

Verder staat zoals anderen al gezegd hebben waarschijnlijk in je contract wel vermeld dat je 3 weken van tevoren vrij moet vragen. Is op zich geen rare termijn.
AlphaLimaSierra