Is een boetebeding (terug betalen w&b fee) rechtsgeldig in een arbeidsovereenkomst?

In mijn arbeidsovereenkomst is een boetebeding opgenomen; wanneer ik ontslag neem moet ik de w&b fee terug betalen. Is dit rechtsgeldig? Ik heb het contract getekend en ben nu een aantal maanden in dienst maar deze baan bevalt helemaal niet :( ik wil dus graag weten of dit wel rechtsgeldig is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K
ronron1212
11 jaar geleden
w&b fee?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry, werving en bemiddelings fee van werving&selectie bureau.
ronron1212
11 jaar geleden
Vreemde contact voorwaarden nooit van gehoord dat dat in een arbeidscontract is opgenomen. Heb je soms direct een vastcontract gekregen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja ik heb gelijk eem vast contract gekregen. Had toen de intentie hier voor langere tijd te werken. Het is alleen echt niet leuk en wil zo graag weg.
ronron1212
11 jaar geleden
Ik weet dat de fee een fors bedrag is dus ja een vastcontract ik kan me voorstellen dat de werkgever is hiermee vast wil houden.

Antwoorden (2)

Ik denk dat wil kan. Een boetebeding kan worden ingeroepen als je de primaire verplichting niet nakomt. Dast is wat hier aan de orde is. Als het bedrag onbillijk hoog is, kan de rechter het bedrag eventueel matigen. Zie artikelen 91-94 van Boek 6 van het Burgerlijk Wetboek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het hangt voornamelijk af van het type arbeidsovereenkomst.

Als er sprake is van een arbeidsovereenkomst van bepaalde tijd, dan hoeft er geen opzegmogelijkheid te zijn. Het staat de werkgever vrij om deze mogelijkheid wel aan te bieden onder zijn eigen voorwaarden. De werkgever kan die optie dus met een boeteclausule aanbieden.

De voorwaarde is dat vooraf duidelijk beschreven moest worden hoe hoog deze boete zou zijn. (Artikel 650 uit deel 7 van het burgerlijk wetboek).

De hoogte van de boete is wel beperkt. Deze mag niet hoger zijn dan een vergelijkende schadevergoeding. Dat is niet de kosten van de werving en selectie, maar de schade die ontstaat door het niet uitdienen van een arbeidsovereenkomst. De hoogte van die schade wordt in de rechtspraak bepaalt door de resterende loonuitkeringen. Moet je dus nog een half jaar blijven werken, dan mag de hoogte dus hoogstens zesmaal het maandsalaris zijn.

Als er sprake is van een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd kan er zonder boete opgezegd worden. Opzeggen met inachtneming van de wettelijke opzegtermijn is dan een recht waar niet van afgeweken kan worden door een boetebeding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Het gaat om een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd. Als ik opzeg ben ik dus niet verplicht, ook al heb ik ervoor getekend de kosten van de bemiddelingsfee terug te betalen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd? Dan is het beding om terug te betalen in strijd met de wet. Het recht om de arbeidsovereenkomst te beëindigen staat in artikel 7:667 BW. Een boete bij opzegging lijkt in strijd met dat artikel, want het wijzigt de voorwaarden om op te zeggen. De wetgever erkent wel dat een werknemer schadeplichtig kan zijn bij opzeggen, maar _alleen_ als de opzegtermijn niet in acht genomen wordt (7:677 lid 1 BW). Daarbij geldt dat er een gefixeerde schadevergoeding is (7:680 lid 1), namelijk het loon dat in de periode dat er nog gewerkt had moeten worden. Er kan daar weliswaar in de schriftelijke arbeidsovereenkomst naar boven vanaf geweken worden (7:680 lid 4), maar een rechter kan deze boete matigen (7:680 lid 5). Zoals ik al schreef: de wet kent de mogelijkheid van een boetesysteem, maar het is zeer twijfelachtig dat een boete bij opzeggen daaronder valt. Artikel 650 lid 1 heeft het namelijk over "overtreding van de voorschriften van de arbeidsovereenkomst" en opzeggen lijkt mij geen overtreding van een voorschrift te zijn. Tot kort: wellicht denkt de werkgever dat het te vergelijken is met scholingskosten, die vaak wel teruggevorderd worden als de arbeidsovereenkomst binnen een bepaalde periode opgezegd wordt. Maar hierbij geldt dan wel weer dat scholing voor persoonlijk profijt van de werknemer is. Het lijkt me ver gezocht om eenzelfde logica op wervingskosten toe te passen. Je hebt er immers niets meer aan als je stopt met werken! Kort gezegd: de boete houdt geen stand. Ik vind het raar dat de werkgever het zo geregeld heeft als er een veel effectiever middel voorhanden is: namelijk de arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd. Desalniettemin loop je het risico dat de werkgever het niet zomaar accepteert en dat kan gedoe opleveren. Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt is het zaak om die in te schakelen voordat je opzegt. Heb je geen verzekering, en gaat het om een zeer grote boete (duizenden euro's), dan is het laten opstellen van de ontslagbrief door een advocaat een goede investering voor geestelijke rust.