Is pro-actief handelen op een werkplek hetzelfde als het zoeken naar werk of naar werkinvulling op datzelfde werk ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Proactief (zonder koppelteken, maar gewoon aan elkaar spellen) handelen kan wel inhouden dat als het even rustig is dat je als werknemer op zoek gaat naar werkzaamheden, maar het is niet synoniem.

Een goed voorbeeld in de Horeca is dat als er 's middags even weinig gasten zijn je bijvoorbeeld vast het bestek kunt oppoetsen voor het diner, dat scheelt 's avonds weer werk. In meer branches geldt dat schoonmaken en opruimen vaak goede werkzaamheden zijn om even tussendoor te doen. Zorgen er vaak voor dat jijzelf en/of je collega's 's avonds eerder naar huis kunnen. Dat laatste scheelt ook nog manuren, dus scheelt geld voor de werkgever. Iedereen tevreden.

Proactief handelen kan ook betekenen dat je adequaat reageert op situaties die zich voordoen op de werkvloer. Bijvoorbeeld bij een boekhandel, stel er staat een rek met kranten en tijdschriften buiten en het lijkt te gaan regenen. Een proactieve werknemer reageert daarop door de kranten binnen te halen om te voorkomen dat ze nat worden.

Proactief handelen betekent gewoon betrokken en actief bezig zijn met je werk. Niet alleen maar als een robot doen wat je opgedragen wordt, maar zelf nadenken hoe je het bedrijf verder kunt helpen. Proactieve werknemers worden vaak gewaardeerd door hun leidinggevenden en hebben ook snel meer plezier in hun werk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies. Werknemers in de eerste categorie vliegen er doorgaans bij een reorganisatie als eerste uit.
Ja.
Als je proactief handelt op je werkplek dan zoek je zelf naar business of mogelijkheden. Je zoekt dus als het ware naar werkinvulling.

Reactief handelen is wachten tot er vanzelf een invulling komt in je planning. (Bijvoorbeeld telefoon opnemen, e-mails beantwoorden).