Ja. Maar dan heeft hij een ontslagvergunning nodig van het UWV, waarna hij de arbeidsovereenkomst kan opzeggen. Die vergunning krijgt de werkgever niet zomaar. Kiest de werkgever deze route en zegt hij het dienstverband op met vekregen ontslagvergunning dan kan de werknemer een schadevergoedingsprocedure bij de kantonrechter starten wegens kennelijk onredelijk ontslag met een verzoek tot schadevergoeding.

De werkgever kan de arbeidsovereenkomst ook laten ontbinden door de kantonrechter.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geldt dit ook voor bijv. een 0-urencontract?
Computoon
10 jaar geleden
Ja (al zijn er werkgevers die dit probleem 'oplossen' door de oproepkracht 'gewoon' niet meer op te roepen. Maar dat is niet zoals het hoort. Overigens (en dat geldt voor alle opzeggingen waar de werknemer het niet mee eens): de onredelijkheid van het ontslag moet wel voor de kantonrechter aannemelijk worden gemaakt. Niet elk ontslag waar de werknemer het niet mee eens is, zal als onredelijk worden gezien. Bijv als de werkgever een ontslagvergunning heeft gevraagd om bedrijfseconomische redenen. Mocht het jezelf betreffen: raadpleeg het Juridisch Loket.
Ja dat kan de werkgever en neem maar gerust van mij aan dat de praktijk leert dat dat contract voor onbepaalde tijd echt niet veel meer voorstelt. In verreweg de meeste gevallen legt het UWV de werkgever geen strobreed in de weg.

In deze nog steeds recessiegevoelige tijd en met naweeën van de kredietcrisis is het UWV helaas steeds meer op de hand van de werkgever en als je de uitspraken op de site van het UWV bekijkt dan wordt een ontslagvergunning maar al te snel gegeven en zeker als de werkgever zich beroept op de slechte bedrijfseconomische omstandigheden.

Verder kun je inderdaad een procedure beginnen wegens kennelijk onredelijk ontslag. Dat valt alleen aan te raden als je een rechtsbijstandverzekering hebt of een beroep kunt doen op juridische bijstand van de vakbond (uiteraard als je daarbij bent aangesloten). Ook hierbij kun je er van uitgaan dat de rechters op de hand van de werkgevers zijn en mocht je in het gelijk worden gesteld, waarbij je dus van goeden huize moet komen, dan wordt je met een fooi afgescheept. Dus lig je onder vuur bij je werkgever probeer op een of andere manier (met rechtshulp) een schikking te krijgen en anders dan zal er weinig anders opzitten dan je ontslag te accepteren. Maar dure advocaatkosten ben je dan in ieder geval niet kwijt.

Je kunt bij problemen altijd terecht voor kosteloos advies bij het juridisch loket.

Toegevoegd na 10 minuten:
De andere route via de kantonrechter kiest de werkgever niet snel omdat hij dan meestal wel een vergoeding moet betalen aan de werknemer.

Deze procedure via de kantonrechter kun je als werknemer trouwens ook beginnen en biedt dan veel meer kans op succes. Het nadeel is wel dat je een heel enkele uitzondering daargelaten hiervan niet meer in hoger beroep kunt gaan en bij de kennelijk ontslagprocedure wel.

Toegevoegd na 11 minuten:
De andere route via de kantonrechter kiest de werkgever niet snel omdat hij dan meestal wel een vergoeding moet betalen aan de werknemer.

Deze procedure via de kantonrechter kun je als werknemer trouwens ook beginnen en biedt dan veel meer kans op succes. Het nadeel is wel dat je een heel enkele uitzondering daargelaten hiervan niet meer in hoger beroep kunt gaan en bij de kennelijk ontslagprocedure wel.
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
De schikking die je noemt, kan ook worden vastgelegd in een "vaststellingsovereenkomst tot beëindiging arbeidsovereenkomst". Werkgever en werknemer gaan dan allebei akkoord met een ontslag en leggen hun afspraken vast in een overeenkomst. Deze overeenkomst moet voldoen aan een aantal voorwaarden van het UWV, zodat de werknemer recht heeft op een WW-uitkering. De werkgever moet een concept vaststellingsovereenkomst voorleggen aan de werknemer. De werknemer kan met een advocaat overleggen over de concept overeenkomst en de tekst zonodig (laten) aanpassen. In de overeenkomst kan een financiële vergoeding worden vermeld, die de werkgever aan de werknemer moet betalen. Of dit allemaal ook geldt voor een 0-urencontract is mij overigens niet bekend. Voor een antwoord op die vraag kan de vraagsteller het beste naar een Juridisch Loket gaan: www.juridischloket.nl.