Mag een werkgever wel eisen dat je voor een functie geen 9-5 mentaliteit hebt?

Ik begrijp uit de eis dat je bereid moet zijn om meer uren te maken dan de voorgeschreven 8 werkuren.

Het heeft niets te maken met de aanvangstijd van het werk, want die is in dat bedrijf flexibel gesteld tussen 7:00 en 8:30

Mag een werkgever dat eisen, en hoe wordt dit dan vastgelegd in een arbeidsovereenkomst?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

als het gaat om een negen tot vijf mentaliteit houdt dat niet meer of minder in dat je je werk doet en in geval van nood iets langer kunt blijven,of iets eerder beginnen.
Door wel een negen tot vijf mentaliteit er op na te hopuden zeg je eigenlijk tegen je werkgever ik werk van negen tot vijf, en aks om 16:49 iets misgaat met mijn werkl waardoor het bedrijf schade oploopt of een collega zijn of haar werk niet kan doen je toch om 17:00 uur ophoudt met werken en naar huis gaat,ongeacht wat de gevolgen zijn.
Het gaat er niet om of je over moet werken maar meer of je bereid bent in voorkomende gevallen je extra in te zettten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
thanks!

Andere antwoorden (9)

Ja natuurlijk, die betaalt het, dus die bepaalt het...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt dan een arbeidsovereenkomst waarin staat dat er van je verwacht wordt dat je bepaalde taken uitvoerd, met hierbij een indicatie werktijd van zeg 38 uur per week. Echter, dat betekend dat er maanden kunnen zijn dat je 50, 60 uur per week moet maken om je take uit te voeren, en andere weken dat je veel minder werkt.

Zelf heb ik ook zo'n contract. Je werkgever mag het niet eisen, maar kan het wel als voorwaarde stellen voor de functie, en besluiten je niet aan te nemen als je er niet mee akkoord gaat. uiteraard moet het binnen de CAO voor je vakgebied passen.

Zie het ook als een voordeel: Je krijgt waarschijnlijk de mogelijkheid zelf je werktijden in te delen, wat betekend dat je op vrijdag eerder weg kan als je klaar bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ook zo'n "geen 9-5 mentaliteit" baan. Er wordt in het contract vermeld dat ik een functie heb met gemiddeld 40 uur in de week heb. Als ik veel moet overwerken dan staat er meer verlof tegenover...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik werk voor een detacheringsbureau en heb een contract voor 40 uur per week.
Wanneer een werkgever van een van mijn projecten van mij vraagt om meer dan 40 uur te werken, mag ik dit niet doen, omdat het contract dit niet zegt en er anders te weinig voor mij betaald wordt. Dus nee, in mijn geval mag het niet.

Hoe het bij 'normale' werkgevers zit weet ik niet, maar ik denk dat een werkgever dit niet kan eisen zolang het niet in je contract staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is typische pep-talk van overgestoomde opgeblazen sub-kaderleden die zelf zielig op het bureau blijven hangen na 8 pm zonder efficient te zijn. Maar het staat zo goed van "Tijdens die late uren werk ik al mijn emails af. Of doe ik mijn volledig papierwerk, want ik kan me dan concentreren." Ik heb bij amerikaanse firma's beide soort gegkend : de man van 80 uren die altijd stress had , meer alcohol nodig had dan de gewone sterveling als permanet opkikkertje en de 9-5 die wel een perfekte dagindeling had en die het evenwicht wel vond tussen werk en familie .Conclusie: dat je af en toe eens overwerkt voor een belangrijk projekt of om een dossier af te sluiten of om een presentatie voor te bereiden , tot daar toe, al het nader overwerk is een aanduiding dat er ofwel iets fout is met je werkcapaciteit ofwel met je werkvolume. In beide gevallen is een gesprek met de HR op zijn plaats.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja natuurlijk kan dat..Ik heb een arbeidsovereenkomst waarin dat duidelijk vermeld staat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor sommige functies is het nu eenmaal belangrijk dat je ook buiten kantooruren beschikbaar bent. Als een werkgever dat vantevoren van je vraagt, is er niets onbetamelijks aan de hand.

Ik kan me ook best goed voorstellen, dat een werkgever niet zit te wachten op iemand die om vijf uur alles uit handen laat vallen.

Je moet wel oppassen dat je niet veel meer uren maakt dan afgesproken, zonder dat daar iets tegenover staat!

Toegevoegd na 59 seconden:
Bovendien: de soep wordt zelden zo heet gegeten als zij wordt opgediend...
14 jaar geleden
Eisen lijkt me niet geheel terecht, maar verlangen mogen ze het wel. Het gaat erom dat je flexibel moet proberen te zijn, en niet meteen gaat mauwen als er een keer een half uurtje moet worden doorgewerkt om iets af te maken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat een werkgever dat eist is mogelijk. Waarschijnlijk stond dat ook al in de vacature. Is het een nieuwe toevoeging aan je huidige contract dan mag hij dat niet zomaar eisen.
Er zijn genoeg banen waar je niet eens word aangenomen met een 9-5 mentaliteit. Bijv. voor ziekenhuis personeel. Die moeten 7 dagen in de week 24 uur per dag beschikbaar zijn. Dus samen met collega's diensten draaien.