In hoeverre kan een werkgever je verplichten bij het een of ander aanwezig te zijn?

Bijv. bij een of andere duffe presentatie door de zoveelse vage hoge pief uit Amerika die van alles komt vertellen waar jij op jou werkvlak niet eens iets aan hebt?
Of een beurs op ander evenement in het weekeinde?
Of een training die niet op jou is toegespitst maar met onderwerpen die je hooguit 1x per jaar tegenkomt?
In deze tijd durf je geen nee te zeggen denk ik maar mag dat uberhaupt wel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
13.4K

Het beste antwoord

Dames en heren GV toch!

Natuurlijk kan een baas je niet dwingen ergens heen te gaan als je dit niet wilt!
Als het niet aansluit bij de taakomschrijving in je arbeidscontract dan is het ook geen werkweigering. Als de omschrijving in je contract vager is dan wordt het lastiger.Zeker als het binnen de gewone kantoortijd valt.

Voorbeeld 1:
Ik moest een 1 keer week s'avonds een Noorse taal cursus volgen die op het kantoor werd gegeven. je moest zelfs lesjes leren en werd overhoord. Na 2 keer ben ik niet meer geweest. Directeur kwaad. Kon er niet om ontslagen worden maar ben zelf na 6 maanden opgestapt, er waren meer 'rare' zaken met dit bedrijf.

Voorbeeld 2:
Ik moest naar een sales cursus in de avond uren. Van andere collegae had ik al gehoord dat het onder elk niveau was. Ik ben niet gegaan. Conflict.
Ben daar wel 2 jaar in dienst geweest. Mijn manager vond ook dat die bepaalde directeur vaak te ver ging dus heb ik er verder geen last meer van gehad.

Of het in de huidige markt slim is om je baas tegen de haren in te strijken is natuurlijk een tweede!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Als het een werkdag is, kan dit verplicht worden. Maar voor de weekenden weet ik dit niet, daarvoor moet je je CAO op na slaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat zolang je werkgever de uren doorbetaald en de uren binnen je contracturen vallen hij dit inderdaad kan verplichten. Overigens is de werkgever in sommige branches ook gewoon verplicht om je trainingen te laten volgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als werknemer, wordt je door de werknemer betaald en daarom bepaald de werkgever uiteindelijk wat jij moet doen. Want daar wordt je simpelweg voor betaald...

Hier tegenover staat dat menig branche een subsidiepot heeft voor opleidingen en trainingen van de werknemers. Dus je wordt niet alleen betaald om ergens naartoe te gaan als werknemer. De werkgever verdiend hier ook nog eens aan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de baas dat wil, heb je weinig keuze. Hooguit kan je eerlijk zeggen dat je 't niet nuttig vond. Een volgende keer gaat die baas dan misschien anders nadenken of ie jou wel of niet gaat uitnodigen (en misschien gaat ie dan zelfs wel minder presentaties organiseren).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang het binnen je werkuren afspeelt, kun je hier praktisch niet onderuit. Alles wat buiten je normale werkuren plaatsvindt, daar hoef je strikt genomen niet aan deel te nemen. Je kunt dan aangeven dat dat je vrije tijd is. De werkgever kan hier iets tegenover stellen, bijv. dat je extra betaald krijgt (overuren). Aan jou dan te beslissen of je hier wel of niet op ingaat.

Soms kan het natuurlijk wel bij je beroep horen dat je werk buiten de normale werkuren oppakt. Meestal staat dat dan wel in je contract beschreven. Bijvoorbeeld bij een consignatieregeling.

Bijvoorbeeld als je verkoper bent, dan zul je in bepaalde sectoren wel eens een beurs in het weekend moeten draaien. Daar moet je uiteraard dan rekening mee houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt aan je contract/CAO. Zoals eerder gezegd: Als het onder werktijd valt, moet je meestal wel.
Als het extra is(overwerk) dan moet het in overleg, en met compensatie: Op andere dagen minder uren werken/extra betaald.
Bij cursussen/trainingen is het vaak wel verplicht om te gaan, of kan het zijn dat je functie niet meer goed kan uitoefenen of niet de juiste papieren bezit om verder te werken.
Het beste kan je als je er geen zin in hebt met je baas overleggen, of het nut heeft en of je er wel heen moet. Als het buiten werktijd valt werk ook nog wel eens: Nee sorry, dan heb ik al een andere afspraak, oid.