Kun je een jaarcontract tussentijds opzeggen wanneer er in het contract staat dat zowel de werkgever als de werknemer NIET tussentijds kan opzeggen?

Mijn vriend heeft onlangs zijn tweede jaarcontract getekend, en hierin is opgenomen dat er door zowel zijn baas als door hem NIET tussentijds kan worden opgezegd. Een collega van mij zegt dat er een wettelijke opzegtermijn van een jaar is (wat natuurlijk dwingend recht is), maar waarom zou dan nog zo expliciet worden opgenomen in zijn contract dat het niet mogelijk is? Geldt die wettelijke opzegtermijn ook voor contracten met bepaalde tijd?

Hij werkt op een advocatenkantoor, dus mag verwachten dat zijn contract juridisch gezien klopt..

Op internet lees ik uiteenlopende dingen, dus graag een duidelijk en met bronnen onderbouwd antwoord.

Alvast bedankt!

Toegevoegd na 2 uur:
"een collega van mij zegt dat er een wettelijke opzegtermijn van een MAAND is" (niet jaar).

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (4)

Bij een jaarcontract moet je inderdaad opletten hoe je kunt opzeggen. Bij een onbepaald contract is de opzegtermijn voor de werknemer vaak 1 maand en voor de werkgever 2 maanden maar bij een jaarcontract als er niets over in de CAO en op je contract staat is de opzegtermijn dat jaar. Niet langer maar tot de afloop van je contract.

Soms is het wel gewoon een maand maar dan moet dat op je contract staan.

Tussentijds opzeggen zou dus nu niet kunnen, vaak gebeurt dat uit coulance wel want een werkgever wil niet met een onwillige werknemer verder. Mijn man heeft dit aan de hand gehad toen hij een jaarcontract kreeg vlak na zijn proeftijd en 2 wk later een veel betere baan kreeg aangeboden. Uit coulance mocht hij uiteindelijk gaan.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het klopt dus niet dat er een wettelijk opzegtermijn is van een jaar. Werkgever en werknemer mogen samen de opzegtermijn bepalen en er is al helemaal niets wettelijk. Wel kan het vastgelegd zijn in de CAO maar dan nog mag je hier samen van afwijken bij het vastleggen van het contract, als je het maar eens bent, anders geldt de CAO.

Toegevoegd na 2 uur:
Na je aanvulling: nee dat geldt alleen als er niets geregeld is in de CAO én als er niets op het contract staat. Standaard heb je bij een jaarcontract echt een jaar opzegtermijn TENZIJ er iets anders staat op het contract of in de CAO. Bij een contract voor onbepaalde tijd is het wel vaak een maand (tenzij ook weer iets anders staat in CAO of contract zelf).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gok eens? Je vriend was op de hoogte en heeft. Zelf getekend en is dus akkoord gegaan met de gestelde voorwaarden. Je kunt er niet. onderuit
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antwoorden zijn al gegeven: een jaarcontract (in het algemeen: een contract voor bepaalde tijd) is tussentijds niet opzegbaar tenzij dat in het contract (enz.) vermeld is of met wederzijds goedvinden.

Je vermeldt echter nog:
"Een collega van mij zegt dat er een wettelijke opzegtermijn van een jaar is". Die collega zit ernaast. Een jaarcontract eindigt van rechtswege (= zonder dat de werkgever of de werknemer daarvoor actie hoeven te ondernemen) nadat het jaar voorbij is waarvoor het werd aangegaan.

Als een contract voor bepaalde tijd wel tussentijds opgezegd kan worden en de opzegging uitgaat van de werkgever dan heeft hij hiervoor toestemming voor nodig van UWV Werkbedrijf (of hij moet de kantonrechtersprocedure volgen). Tenzij er natuurlijk sprake is van 'wederzijds goedvinden" tussen werkgever en werknemer.

Toegevoegd na 5 minuten:
En waarom de tussentijdse onopzegbaarheid zo expliciet in het contract is opgenomen? Daarvoor kan ik van alles bedenken (deels overlappen de redenen elkaar)
- de werkinhoud: het aanbod aan werknemers voor het werk is veel geringer dan de vraag aan werkgeverskant. Met een 'tussentijds opzegverbod' voorkomt de werkgever dat de werknemer vertrekt als hij elders wat meer kan verdienen, terwijl de werkgever wel zijn investering heeft gedaan in de werknemer. (Inwerken e.d.);
- de werkgever zat dringend verlegen om een werknemer voor dat werk, het werk vereist een flinke inwerkperiode (tijd & geld dus) en dat zou allemaal voor niets zijn geweest als de werknemer tussentijds vertrekt;
- er komen nogal veel 'jobhoppers'/'carriereyuppen' af op het aangeboden werk. De werkgever wil voorkomen dat hij alleen als 'cv-vulling' wordt gebruikt.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Inderdaad eindigt een jaarcontract van rechtswege automatisch als het jaar voorbij is dus opzeggen een jaar van te voren is niet van belang.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry, bedoelde een maand.
Computoon
11 jaar geleden
Het is inderdaad sympathiek/netjes van de werkgever (en van de werknemer ook uiteraard) als hij minimaal een maand van tevoren doorgeeft dat 'we niet met elkaar verder gaan'. Dan weet ieder waar hij aan toe is en heeft een werknemer tijd om een andere baan te zoeken, als de werkgever niet verder wil, ook al is die tijd tegenwoordig krap. En de werkgever de tijd om een nieuwe kracht te zoeken. Maar dit is geen wettelijke eis. Je kunt het beschouwen als een 'aankondiging'. Als hij het vijf weken van tevoren zegt, is het ook goed, doet hij het drie weken vooraf, ook. Het zou inderdaad vreemd overkomen als een werkgever een heel jaar lang niets laat weten en uitgerekend op de allerlaatste dag (tijdens het aantrekken van de jas) tegen de werknemer zegt: "O ja, da's waar ook... je weet toch dat je vanaf morgen niet meer hoeft te komen werken?" Of andersom: "O ja, baas, ik kom vanaf morgen niet meer..." In de praktijk laat een goede werkgever ruim op tijd weten of de kans op verlenging van het tijdelijke contract of omzetting in een vast contract erin zit. En een fatsoenlijike werknemer wacht ook niet tot de laatste dag met zeggen dat hij wil vertrekken. Meestal zijn er tussentijds werkbesprekingen tussen leidinggevende en medewerker waarin dit soort vragen aan de orde kunnen komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het ligt eraan welk werk je doet Computoon want in de beveiliging is de werkgever verplicht om een maand voor afloop contract,de werknemer te laten weten of hij in dienst mag blijven of niet.
Zoals anderen ook al zeggen, is een contract voor bepaalde tijd in principe NIET tussentijds opzegbaar. Dat hoeft dus niet eens expliciet in het contract te staan, want dat is altijd zo. Soms geeft de CAO wel een opzegtermijn aan (zo heeft de CAO waar ik onder val een opzegtermijn van drie maanden voor zo'n contract) maar als dit niet zo is, dan kan er inderdaad niet tussentijds opgezegd worden.

De werkgever kan dan alleen opzeggen om dwingende redenen, met een ontslagvergunning van het UWV. Als die 'dwingende redenen' niet aantoonbaar zijn, krijgt hij vergunning niet. De werknemer kan in principe niet opzeggen, al is het heel vaak zo dat een werkgever toch in zal stemmen wanneer een werknemer aangeeft dat hij weg wil. Een werkgever heeft immers niets aan een ongemotiveerde werknemer die eigenlijk ergens anders zou willen werken, en kan in het uiterste geval zich zelfs gaan misdragen zodat hij ontslagen wordt. Waarschijnlijk heeft de werkgever van je vriend dus in het contract op voorhand al duidelijk willen maken dat hij niet van zins is om de coulance die veel werkgevers wel hanteren (maar wat zij dus wettelijk gezien niet hoeven) toe te passen als je vriend tussentijds een leuker aanbod krijgt of om een andere reden weg wil.