Hoe kun je vragen hoveel je gaat verdienen?

Ik heb zo solicitatiegesprek. Hoe kan ik netjes vragen hoeveel ik ga verdienen. Of moet ik het niet vragen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
19.2K

Het beste antwoord

De vraag hoeveel je gaat verdienen is prima te stellen in een sollicitatiegesprek. Dit is de normaalste zaak van de wereld. Daarbij kan formulering wel degelijk een verschil maken. Een vraag als 'wat krijg ik ervoor?' is inderdaad niet zo netjes. 'Wat is de financiële vergoeding die ik krijg voor mijn werkzaamheden?' is al een stuk netter. Ook het wat normalere 'wat gaat het salaris worden wat ik ga verdienen?' is zeker niet verkeerd.

Vaak is dit overigens te vinden in de advertentie voor de baan of op de website van het bedrijf. Er zijn vaak standaardsalarissen. Hier zul je het vaak mee moeten doen, kijk hier dus van tevoren naar. Overigens is het ook niet vreemd om het hierover te hebben tijdens een sollicitatiegesprek, er is af en toe wel onderhandelingsruimte voor. Je zult er in ieder geval niet vreemd op aangekeken worden als je erover begint.

Wel kun je als antwoord krijgen dat dit met de personeelsfunctionaris moet worden overlegd. Een antwoord is dus niet gegarandeerd.

Succes!

Bert
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Aan het einde van het gesprek zullen ze je altijd vragen of je nog vragen hebt. Dan kun je zeggen: Kunt u mij een salarisindicatie geven.
Uiteraard zullen ze daar op antwoorden. Jij wil immers een contract aangaan waar ze van jou inspanning verwachten met als tegenprestatie een salaris.
Als ze je vragen wat je nu verdient, kun je dat gewoon zeggen en aangeven dat je graag wat meer wilt verdienen.
Je veranderd immers niet van baan om er op achteruit te gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een sollicitatiegesprek is voor beide partijen. Weet je al of je aan de hand van dit gesprek wel of niet aangenomen wordt dan zit er automatisch een gedeelte in over het loon.

Is het een inleidend sollicitatiegesprek en moet je misschien nog terugkomen zit het er niet standaard in. Het netjes vragen kan altijd natuurlijk!

Voorbeeld:

Wel ben ik benieuwd naar de CAO en de arbeidsvoorwaarden, wat is bijvoorbeeld mijn startsalaris?

Maar zoals ik al zei, de werkgever begint hier echt wel over! Vaak is het vastgelegd in de CAO en het staat altijd in je contract (arbeidsovereenkomst).