Kan je met een compact fototoestelletje ook professionele foto's maken?

Met compact bedoel ik kleiner dan een systeemcamera (die weer een stuk kleiner zijn dan spiegelreflexcamera's).
Zijn er fotografen dir hun geld verdienen met foto's die ze vnl. maken met zo'n compact toestelletje?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het beste toestel is dat wat je bij je hebt...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De fotograaf maakt de fotos. De camera is slechts het instrument.
Kimath
11 jaar geleden
'Wat heeft U een heerlijke 3-gangen maaltijd voor ons op tafel gezet, U heeft vast een dure oven in de keuken'.

Antwoorden (3)

Ik weet niet precies wat je onder professionele foto's verstaat, maar een goede fotograaf kan met elke camera goede foto's maken. Zie hier bijvoorbeeld een fotoshoot gedaan met een iPhone: http://fstoppers.com/iphone

In dit geval was er nog steeds professioneel studiolicht, een goed model, en een visagist en haarstylist, maar dit is om aan te tonen dat de camera niet alles is.

Over het algemeen gebruiken professionele fotografen wel veel duurdere camera's, maar dat is puur omdat die meer functies hebben, een betere lens en meer megapixels. De uiteindelijke foto kun je veel meer mee als je bijvoorbeeld een grote opdracht hebt.

Ik weet toevallig van een bekende fotograaf dat hij eens een hele grote poster voor de voorkant van het concertgebouw heeft gedaan (echt vanaf het hoogste stuk naar beneden).
Deze foto was gemaakt met een 6 megapixel camera.

Toegevoegd na 5 minuten:
De meeste fotografen beginnen met een kleinere camera, omdat ze nu eenmaal een kleiner budget hebben.
Zodra ze wat betaalde opdrachten hebben gedaan, kunnen ze nieuwe lampen kopen, nieuwe softboxen, een nieuwe achtergrond voor de studio, etc.

En zodra ze echt fulltime fotograaf zijn, word er vaak wel een grotere camera gekocht, omdat het gewoon nodig is om een kwaliteitsproduct af te leveren aan een grote klant (hele hoge resolutie, met veel dpi en haarscherp). Op DAT moment voldoet een 'kleine' camera niet meer.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Ik weet niet precies wat je onder professionele foto’s verstaat, ..." Dat je ze makkelijk kan verkopen.
Kimath
11 jaar geleden
verkopen is stock photos over het algemeen, kan met elke soort camera gemaakt worden.
Je moet alleen net iets maken waar de klant naar op zoek is, zijn vaak juist hele standaard foto's (iemand die lacht, iemand die koffie drinkt, 2 zakenmensen die de hand schudden).
Of een foto er professioneel uit ziet komt in de eerste plaats door het oog van de fotograaf en zijn kennis van de gebruiksmogelijkheden van zijn toestel en het licht.
Er zijn zelfs beroepsfotografen die gebruik maken van een pinhole camera en primitiever dan dat laat zich niet denken.

Pinhole door Chamaeleon 618:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Professioneel foto's maken is niet afhankelijk van het toestel, maar wel afhankelijk van de kunde van de gebruiker.

Welke kunde is o.a. nodig:
- een goede compositie/opstelling kunnen maken
- rekening houden met belichting (technisch gezien is dit voor alle camera's het knelpunt, en lopen compactcamera's hierbij eerder tegen de grenzen van hun kunnen aan)
- in het digitale tijdperk is ook het kunnen werken met software om de foto's te bewerken een uitkomst

Voor al deze drie kenmerken is het raadzaam om een cursus te volgen.