Welke eigenschappen bezit een goede reclasserings-medewerker?

Hallo allemaal,

Ik ben een 28-jarige studente MWD die sterk overweegt om na haar studie te gaan werken bij de reclassering. Dit omdat ik vooral geloof dat iedereen in onze maatschappij een gelijke kans verdient en ik degenen die helaas verkeerde keuzes hebben gemaakt in het verleden graag wil ondersteunen en begeleiden bij het maken van een nieuwe start.

Nu heb ik een goed beeld van wat het werk bij de reclassering inhoudt, en wat het justitiële beleid belangrijk vindt. Maar ik ben heel erg benieuwd naar de ervaringen van zowel de cliënten als hun naasten en mensen in hun omgeving.
Zijn jullie tevreden over de steun die jullie geboden wordt? Wordt er genoeg tijd besteedt aan het vinden van een juist traject? Op welke vlakken zou het beter kunnen? Wat vinden jullie belangrijk om te zien in een reclasseringsmedewerker? Wat voor eigenschappen zorgen ervoor dat jullie je openstellen voor de hulpverlener? Welke eigenschappen van een hulpverlener zorgen ervoor dat jullie minder snel openstaan voor hulp? Op al dit soort vragen zoek ik een antwoord, zodat ik me in de toekomst beter in de schoenen van de ander kan gaan verplaatsen.

Elke mening is welkom. Deze informatie gebruik ik enkel en alleen voor mijn eigen ontwikkeling, om zo een zo breed mogelijk beeld te krijgen van wat dit werk nu precies inhoudt.
Ik hoop dat jullie mij hierbij willen helpen!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Antwoorden (1)

een sterk inlevingsvermogen, relativeringsvermogen en vooral zakelijkheid, geen eigen gevoel laten meespelen.