Is de werkgever verplicht om salaris met terugwerkende kracht uit te betalen bij promotie?

Ik heb 1 juli 2023 promotie gekregen. Hier ben ik mee akkoord gegaan.
Vanaf die dag ben ik dan ook in de nieuwe rol gegaan en de werkzaamheden uitgevoerd. Ik heb vervolgens ook digitaal een brief ontvangen waarin dit aangekondigd is.
Op de achtergrond is het (detacheringsbedrijf waar ik werk) bezig geweest om alles rond te krijgen.
Pas in November heb ik hier een addendum op gekregen met een salarisverhoging. Ze gaven aan dat ze pas het nieuwe salaris gaan betalen vanaf de maand dat ze goedkeuring hebben gekregen van het hoofdkantoor. Dus per november.

Nu is mijn vraag:
1) is het wettelijk niet zo gezien dat ik bij uitvoer van de nieuwe werkzaamheden verplicht ben om het salaris dan (met terugwerkende kracht) te moeten ontvangen?
2) in een Teams bericht heb ik meerdere keren contact gehad met HR omdat het erg lang op zich liet wachten. Hierin gaf men aan dat als ze goedkeuring krijgen en er een salarisverhoging akkoord wordt bevonden dat ze het met terugwerkende kracht kunnen voldoen.

Ik heb nog meer communicatie verzameld. Maar de belangrijkste zaken heb ik bijgevoegd. Is het mogelijk om op basis van arbeidsrecht artikel hier tegen in te gaan. Is het uberhaubt mogelijk om met terugwerkende kracht mijn gelijk te krijgen. Mijn woord tegen een multinational?

Graag advies hierin.
Bijgesloten enkele screenshots.
Ik heb een opname (audio) vwaarbij ik met een van de directieleden praat. Ze vind het ook onredelijk en vind terugwerkende kracht betaling ook meer dan logisch

Picture for question
5 maanden geleden
Inekez1
5 maanden geleden
Blijkbaar wil je leidinggevende wel meewerken maar loopt het hogerop vast. Is het een optie om op een andere manier het misgelopen salaris te verrekenen? Extra vrije dagen, een verhoogde eindejaarsbonus? Vraag eens of er binnen de regels iets mogelijk is.

Antwoorden (1)

Salaris is een van de afspraken tussen werkgever en werknemer. Die afspraken worden gemaakt tussen leidinggevende en de werknemer.
In jouw situatie is dat complexer, omdat je bij een detacheringsbureau in dienst bent en een leidinggevende hebt bij het bedrijf waar je gedetacheerd bent. Bovendien is in dat bedrijf kennelijk de bevoegdheid om salarisaanpassingen te geven op een niveau dat wellicht op een niveau buiten het bedrijf, in het hoofdkantoor van de multinational, ligt.
Er ligt niet wettelijk iets vast over het moment van een promotie en het moment van salarisaanpassing.

Samenvattend: vanaf het moment dat er aan jou door een bevoegd persoon is toegezegd dat je een salarisverhoging krijgt, heb je er recht op.
5 maanden geleden
Kevinpeet
5 maanden geleden
Hi Ja ik ben in dienst van een global Agency (Naam X). Zij zijn een van de preferred suppliers voor het leveren van outsourched personeel voor een klant (Naam Y) van de Agency.
Dus ik ben in dienst van X, maar ik ben outsourced bij Y. Y werkt met een bepaald programma waar dus een aantal medecollega's van X op zitten.
X krijgt elk jaar een bepaalde funding van Y om deze mensen in te zetten.
Die dame - die dus de toekenning (na mijn inziens) heeft gegeven - heeft als functie: HR Operations Specialist. Ik durf niet te zeggen of zij daadwerkelijk de bevoegdheid heeft om salaris toe te kennen.
Maar als je de afbeelding (rechtermuis opent in nieuw venster) dan kun je de chat goed lezen. Er staat (citeer) "Het is zo, mocht het een wijziging komen, moeten we officieel approval krijgen
en mocht het goedgekeurd zijn, kunnen we die aanpassingen met terugwerkendekracht invoeren
Maar zonder approval kunnen we helaas nog niks doen even geduld ajb, vakantie periode maakt situatie niet beter van"
Kevinpeet
5 maanden geleden
Dus samenvattend.
Als mevrouw van X de bevoegdheid heeft en het dus toe heeft gekend via Teams. Dan sta ik sterk en moeten ze het met terugwerkende kracht uitbetalen.
Heeft ze niet de bevoegdheid, dan houdt het op?
crispy
5 maanden geleden
Het feit dat ze een approval moet krijgen betekent dat de bevoegdheid elders ligt. Dus is ze niet bevoegd.
Kevinpeet
5 maanden geleden
en de toezegging is hierdoor onrechtmatig verklaard?
crispy
5 maanden geleden
Was het wel een toezegging? want ik lees dat er een voorbehoud was, namelijk het voorbehoud dat er een goedkeuring van hogerop zou komen.
Eigenlijk was het een mededeling van 'ik heb het voor je gevraagd, en ik hoop voor je dat ze dit goedkeuren'.