Waar vind ik bepalingen omtrent maximale gewichten die ik tijdens mijn werk mag tillen c.q. verplaatsen?

Tijdens mijn werk moet ik regelmatig zware zakken met kleding tillen en dragen en/of volle rolcontainers met kleding verplaatsen. Waar vind ik wetgeving en of regelgeving over de maximale gewichten die een werknemer mag tillen,dragen en/of verplaatsen?

Toegevoegd na 1 uur:
Aan alle beantwoorders tot nu toe: bedankt voor jullie antwoorden. Ik probeer er achter te komen in hoeverre mijn baas mij (onterecht) belast met zware werkzaamheden. Ik heb er geen goed gevoel bij, mijn baas is alleen geinteresseerd in "blije" klanten en aandeelhouders, ("nee" of "kan niet"is geen optie), maar wil ik hier iets tegen inbrengen, zal ik dus wel goed voorbereid moeten zijn en mijn mening moeten kunnen staven met "bewijzen". Ik ben niet te beroerd om te werken, maar niet ten koste van mijn lichamelijke welzijn. Ik heb al een paar "versleten" collega's, ik pas ervoor aan dat rijtje toegevoegd te worden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste BraBart, ik begrijp uw reactie en bezorgdheid.
Daarom is het wellicht beter om eerst uw baas eens te spreken en hem te vragen of er geen heftoestellen kunnen/mogen gebruikt worden.
Er bestaan legio mogelijkheden zoals een forklift, heftoestellen die met vacuum werken, enz.
Zeg hem ook dat het veiliger en vlugger kan op die manier.
Als hij een beetje mens is zal hij wel naar uw grieven luisteren.

Antwoorden (5)

volgens de arbowet mag je 24 kilo tillen komt dit boven de 24 kilo moet je het met 2 man tillen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je voor je snelle reactie. Mag ik die 24 kilo ook (alleen) een trap opdragen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit mag wel moet het een veilige trap zijn (een met leuningen), en mag het geen dat je tilt niet een formaat hebben dat het lastig maakt de trap op te komen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
brabart: zie het laatste antwoord, het moet wel veilig zijn en ik betwijfel of je zo'n gewicht veilig een trap op kan dragen. Kun je het met 1 arm tillen, hangt het over je arm? Zo niet dan is het NIET veilig. Ik zou contact opnemen met de arbodienst.
De ARBO schrijft voor wat veilig werken inhoudt. Hieronder valt ook het tillen/dragen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Arbeidsomstandighedenwet
11 jaar geleden
Kijk eens op deze site, daar is alles te vinden over wetgeving m.b.t. tillen en zo.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Minkukel: gefrustreerd door de nederlaag van het nederlands elftal? Wat is er mis met dit antwoord? (of heb je last van je rug?)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
verwijzen naar een site telt niet als antwoord geloof ik....
Het maximum volgens de Europese wetgeving is 25 kg.
Deze moet zowel in Belgie als in Nederland toegepast worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Normen voor tillen en dragen

De Arbowet kent geen specifieke eisen over hoeveel een werknemer mag tillen. De last mag echter geen gevaar opleveren voor de veiligheid en of de gezondheid van de werknemer (Arbobesluit 5.2). Tillen en dragen moet in de risico-inventarisatie en -evaluatie opgenomen zijn en afhankelijk van het risico bestreden worden via een plan van aanpak. In een toelichting op het Arbobesluit wordt verwezen naar de NIOSH-methode die kan worden gebruikt om te berekenen wat het maximale tilgewicht is onder bepaalde omstandigheden (zie hieronder).
Bovenstaande staat in bijgevoegde bron.

Je kunt veel meer vinden als je even zoekt op arbowet en tillen