Wat houdt eerste graad/ tweede graad in?
Met de eerstegraad bevoegdheid kun je in alle klassen van het voortgezet onderwijs of het beroepsonderwijs en volwasseneneducatie lesgeven. De bevoegdheid is te halen via een ulo (universitaire lerarenopleiding) of bij een (hbo) lerarenopleiding nadat je je tweedegraads bevoegdheid behaald hebt.

Met de tweedegraad bevoegdheid kun je lesgeven in het vbo, mavo en vmbo onderwijs en de onderbouw (klas 1 tot en met 3) van het havo en vwo, en aan cursisten in het beroepsonderwijs en de volwassenen educatie.

terug naar de vragen

4. Wat zijn de mogelijkheden voor mij om zonder onderwijsbevoegdheid als leraar te gaan werken?
Als je geen onderwijsbevoegdheid hebt, maar wel ten minste een hbo-opleiding, kun je in aanmerking komen voor de zgn. 'zij-instroom in het beroep'. Indien je beschikt over de juiste vooropleiding en de juiste ervaring, kun je via de zij-instroom direct voor de klas. Je moet je natuurlijk wel bijscholen voor een bevoegdheid. Dit duurt maximaal twee jaar.
Ga voor meer informatie naar het stappenplan

In enkele gevallen kan de onderwijsinspectie je voor één jaar ontheffing van bevoegdheid verlenen voor het voortgezet onderwijs of het speciaal onderwijs. Dit moet het bevoegd gezag van de school voor je aanvragen. Verlenging van ontheffing moet jaarlijks door de inspectie worden goedgekeurd. Het is toegestaan maximaal vier jaar onbevoegd les te geven, onder voorwaarde dat in die periode het vereiste bewijs van bekwaamheid wordt behaald.
Computoon