De eis is (uit discriminatie-overwegingen) niet hard af te dwingen. De kans bestaat wel dat als je er eerlijk over bent dat je niet wordt aangenomen met als motivatie dat je niet goed in het profiel of in het team past. Daar kun je eigenlijk ook weinig tegenin brengen. Maar je hebt ook genoeg christelijke scholen waarbij het geen probleem is.

Mijn advies is dat je er gewoon open over bent dat je niet christelijk bent. Als ze je alsnog aannemen hoef je je er niet ongemakkelijk bij te voelen omdat ze het vooraf wisten. Als ze je om die reden niet aannemen dan denk ik dat je niet eens bij die school zou moeten willen werken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat verschilt per school. Vaak vragen ze niet meer dan dat je je niet openlijk uitspreekt TEGEN het Christendom.
11 jaar geleden
officieel mogen ze dit niet eisen. zou nl vallen onder discriminatie op grond van geloof.

echter men kan het selectieproces natuurlijk wel zo sturen, dat er alleen maar mensen die het christelijk geloof aan hangen worden aangenomen. het wordt dan nog een hele klus, voor iemand die is afgewezen, om te bewijzen, dat dit puur op zijn ( gebrek) aan geloof is gebeurd.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Het maakt uit hoe christelijk. Op echt evangelische scholen zullen ze je niet aannemen op gewoon pc hogescholen vragen ze alleen dat je het christelijke accepteert en er niet negatief tegenover staat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eisen doen ze niet, het zou kunnen dat ze het wenselijk vinden dat je een Christelijke achtergrond hebt.

De kans is dus groot dat dat één van hun criteria is om te werken bij hun op school.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Naar mijn ervaring héél laag. Ik heb op een CsG gezeten en de helft van de leraren die zei gewoon 'gvd' of dergelijke 'anti-christendom' teksten.

Overigens was het wel zo dat iedere docent zich aan de opdracht hield om iedere ochtend de zoutkorrel (christelijk ochtend boekje ofzo) te lezen. Dat deden ze allemaal wel, maar dat was waarschijnlijk bij hun functie opgenomen..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vaak staat er in de wervingsadvertentie dat je het christelijk geloof moet respecteren. Je hoeft het niet zelf aan te hangen maar wordt wel geacht je er niet tegen uit te spreken en mee te werken (indien nodig) aan de uitvoering ervan, zoals bijvoorbeeld bijbellezen en bidden.