Kun je met MBO Psychologie studeren?

Graag een Website wat het voor studie is, of gewoon wat voor soort Psychologie het is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
32.8K

Antwoorden (3)

Geen universitaire studie in elk geval, daar moet je een VWO of HBO diploma voor bezitten.
Amadea
11 jaar geleden
Nee: psychologie is een universitaire opleiding. Tegenwoordig zijn er wel steeds meer psychologisch-getinte opleidingen op HBO niveau: opleidingen als psychologisch assistent, maatschappelijk werk of SPH bestonden al langer, maar vrij nieuw is de opleiding tot HBO-psycholoog, en opleidingen als HBO toegepaste psychologie. Van die laatste opleidingen is alleen nog niet erg duidelijk wat je er nu precies mee kunt of mag: het is een nieuwe opleiding, en daarnaast kun je met alleen een universitair diploma psychologie ook nog niet zo heel veel, omdat er vaak aanvullende opleidingen gevraagd worden.

Er zijn natuurlijk wél opleidingen op MBO niveau die te maken hebben met psychologie, of waarmee je kunt werken met mensen met psychologische problemen. Denk aan activiteitenbegeleider, de vroegere opleiding SPW, (heet nu anders geloof ik?) of MBO verzorgende of verpleegkunde. Je kunt ook kijken of je na een MBO-opleiding door kunt stromen naar een HBO-opleiding die veel met psychologie te maken heeft. Je kunt ook na een wat meer algemene MBO-opleiding in de zorg, proberen je psychologische kennis te verdiepen door cursussen te volgen, en solliciteren op vacatures waarbij je werkt met de doelgroepen die jij interessant vindt.

Toegevoegd na 5 minuten:
Oh, en als je vraag is of je met een MBO-diploma door kunt stromen naar een universitaire studie psychologie: bij een reguliere universiteit heb je in principe een VWO-diploma of een HBO-propedeuse nodig. Als je al een gerelateerd MBO-diploma hebt, zou je kunnen proberen om die propedeuse op HBO-niveau te halen, en van daaruit door te stromen. Vanaf je 21e kun je bij sommige faculteiten ook toelatingsexamen doen als je niet voldoet aan de vooropleidingseisen. Als je daarmee laat zien dat je het niveau aankunt, kun je ook worden toegelaten.

Verder is er in Nederland nog één andere mogelijkheid om een universitaire studie te doen als je niet de juiste vooropleiding hebt, en dat is bij de Open Universiteit. De enige eis daar is dat je 18 jaar of ouder bent. De OU werkt met zelfstudie, er zijn heel weinig contactmomenten en je moet dus wel zelfstandig kunnen werken. Maar je kunt er psychologie studeren, en dat is eigenlijk dé mogelijkheid voor mensen die het academische niveau goed aankunnen, maar om de één of andere reden nooit de juiste vooropleiding hebben gehaald.

Kijk maar eens op www.ou.nl
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op MBO niveau is er niet echt een psychologische opleiding te vinden. Wat dan het dichtst in de buurt komt is de opleiding SPW (Sociaal Pedagogisch Werker). Hier kun je behoorlijk veel kanten op. Na de opleiding kun je je richten op gehandicaptenzorg, woonbegeleiding, activiteitenbegeleider.