Wat moet je allemaal regelen als je (na de havo) stopt met een HBO opleiding en een MBO opleiding gaat doen?

Ik heb vorig jaar mijn havo diploma gehaald en ben toen een hbo studie gaan doen.
helaas was de studie uiteindelijk toch niks voor mij en doordat mijn moeder ziek was kon ik me ook niet volledig gaan concentreren op mijn opleiding. ik heb dus besloten te stoppen met de opleiding (ookal maak ik het jaar af, dat duurt nog een maand ongeveer). maar wat moet ik allemaal regelen? en hoe zit dat met de studiefinanciering als ik ga stoppen met hbo en overga naar een mbo opleiding? ik hoop dat iemand mij hier antwoord op kan geven!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nou mijn studieloopbaanbegeleider totaal niet.
& als je het gaat vragen denken ze alleen maar aan eigen belang en gaan ze alternatieven bedenken voor jou maar wel alternatieven zodat jij bij hun op school blijft..

Het beste antwoord

Toevallig heb ik exact hetzelfde als jij gedaan! Als je vanaf september start met een mbo opleiding dan moet je eert je studiefinanciering stopzetten. Je kan dan ook een bijdrage vragen voor de periode tussen de twee studies. Zolang je minder dan 48 maand studiefinanciering op het hbo hebt gekregen, heb je recht op studiefinanciering op het mbo. Als je na het mbo alsnog een hbo-studie afmaakt binnen 10 jaar (deze jaren tellen ook al mee) dan wordt de prestatiebeurs omgezet in een gift. Ga je werken na je mbo-studie dan moet je de studiefinanciering van het hbo terugbetalen. Hopelijk heb ik je hiermee kunnen helpen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
aah dankjewel!
jaa ik heb mijn studie nu stopgezet maar dat kan ook vanaf september 2012. kan ik niet beter iets eerder stopzetten en dan om die bijdragen vragen? (ik zou alleen niet weten hoe dat moet) of zou ik dat even bij DUO moeten informeren? Mag ik vragen waarom je bent gestopt met hbo en uiteindelijk toch voor mbo hebt gekozen?