Kan ik als MBO-VPK ook specialiseren, zonder naar het HBO te gaan?

Als ik mbo verpleegkundige ben, kan ik me dan specialiseren zonder dat ik naar het HBO hoef? Ik kan hbo toch niet aan. Iemand een idee?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
17K

Antwoorden (4)

Als mbo-verpleegkundige verleen je de dagelijkse zorg aan mensen die dit vanwege ziekte of functiebeperkingen nodig hebben. Bijvoorbeeld zorg aan patiënten in een ziekenhuis, mensen met een psychiatrische ziekte, mensen met lichamelijke en/of verstandelijke beperkingen, ouderen, zwangere vrouwen, kraamvrouwen, pasgeborenen en kinderen.

Na afronding van de opleiding kun je in alle soorten zorginstellingen gaan werken, zoals verpleeg-, verzorgings- en ziekenhuizen. Wat je taken precies zijn, is afhankelijk van de soort instelling waar je werkzaam bent, maar je kunt denken aan het toedienen van medicijnen, het geven van injecties of het aanleggen van een infuus.

Je hebt veel mogelijkheden om je loopbaan in te richten. Door de brede opzet van de opleiding heb je tal van mogelijkheden. O.a. is het mogelijk vanuit de praktijk je te specialiseren in diverse richtingen. Na het volgen van interne of aanvullende opleidingen kun je bijvoorbeeld gaan werken als intensive care verpleegkundige, ambulanceverpleegkundige, kinderverpleegkundige of sociaal-psychiatrisch verpleegkundige. Maar ook meer leidinggevende functies, zoals praktijkopleider, coördinator of hoofd-verpleegkundige behoren tot de mogelijkheden.
fisbel
10 jaar geleden
Veel specialisatierichtingen kun je ook doen als MBO-pleeg, maar niet alle. IC-, kinder-, stoma-, reuma-, SEH-, dialyse- of oncologieverpleegkundige: je kunt echt allerlei richtingen uit. Voor een aantal specialisaties moet je HBO-verpleegkundige zijn, zoals physician assistant (vraagt HBO-vpk of andere HBO-opleiding in de gezondheidszorg plus minimaal twee jaar werkervaring op HBO-niveau), sociaal psychiatrisch verpleegkundige (dat wordt in het andere antwoord aangegeven als mogelijkheid en formeel is dat ook zo, maar als MBO-verpleegkundige moet je wel een minimale werkervaring in de psychiatrie hebben én je niveau aan kunnen tonen door een ánder Hbo-diploma of eventueel een universitaire propedeuse) en - zoals je kunt zien op onderstaande site - diabetesverpleegkundige. Maar er kan dus meer wel dan niet qua specialisaties. Werkervaring ná het behalen van je diploma als verpleegkundige en een BIG-registratie is vaak veel belangrijker dan het verschil in MBO of HBO.

Voor een leidinggevende functie (zie ander antwoord) wordt meestal wél een Hbo-diploma gevraagd. In een ziekenhuis werken MBO- en HBO-verpleegkundigen naast elkaar en doen veelal exact hetzelfde werk, met dat verschil dat áls iemand ambitie heeft voor een leidinggevende functie, dat voor de MBO-verpleegkundige veel minder (of: minder snel, je kunt je immers bijscholen) bereikbaar is.

Je kunt trouwens ook in een later stadium nog een hoger niveau behalen. Want weet je zeker dat je geen HBO kunt? Misschien nu niet, maar bedenk dat je kennis, ervaring en zeker op jonge leeftijd ook je karakter en inzicht evengoed meegroeien naarmate je een hoger niveau behaalt. Sommige mensen kunnen echt geen HBO aan als ze van de middelbare school komen, maar kunnen het via de route van opklimmen door de MBO-niveaus wel. Dat geldt natuurlijk niet voor iedereen en op zich is het goed om je eigen grenzen ook te kennen en accepteren, maar dat je iets nú niet aankunt, hoeft nog niet te betekenen dat je het voorgoed uit je hoofd moet zetten. En ik kan me ook amper voorstellen dat het niveau van een gespecialiseerde opleiding als voor SEH- of dialyseverpleegkundige láger zou liggen dan dat van de algemene opleiding HBO-V. Het verschil is alleen dat je op het moment dat je instroomt in zo'n specialisatie de algemene verpleegkundige kennis al hebt, evenals je werkervaring. Het is misschien gemakkelijker om van daaruit je kennis naar een wat hoger niveau te trekken dan om nu direct op HBO-niveau te starten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed advies.
Mijn zus heeft na jaren werkervaring alsnog haar HBO-V gehaald.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zo! Dus volgens jou reactie kan e met veel werkervaring een heel eind komen?! Wauw dat zou echt heel gaaf zijn!!
Ik doe zelf de opleiding MBO- verlpeegkundige op het ROC Landstede.
Ik wil zelf ook niet naar het HBO. Maar ga me wel specialiseren. Op mijn schoon zijn er verschillende specialisaties mogelijk, zoals:
• Kinderverpleegkunde
• Kraamverpleegkunde
• Intensive care
• Spoedeisende hulp/Ambulance
• Hbo-Verpleegkunde (Hbo-V)
• Lerarenopleiding Verpleegkunde
• Sociaal Pedagogisch Hulpverlener
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik doe zelf de opleiding MBO- verlpeegkundige op het ROC Landstede.
Ik wil zelf ook niet naar het HBO. Maar ga me wel specialiseren. Op mijn schoon zijn er verschillende specialisaties mogelijk, zoals:
• Kinderverpleegkunde
• Kraamverpleegkunde
• Intensive care
• Spoedeisende hulp/Ambulance
• Hbo-Verpleegkunde (Hbo-V)
• Lerarenopleiding Verpleegkunde
• Sociaal Pedagogisch Hulpverlener