Is het hebben van een vakbond verplicht?

Graag had ik willen weten of het wettelijk verplicht is om een vakbond te hebben?

Ik heb gelezen dat als je geen vakbond hebt in België en je onverhoopt toch werkloos geraakt dan kan je beroep doen op de Hulpkas voor Werkloosheidsuitkeringen (HVW) in plaats van een vakbond voor de uitbetaling van je uitkering. Bovendien is hun dienstverlening volledig kosteloos aangezien het een overheidsinstelling is.

Mijn vraag is dan, als een vakbond niet verplicht is, welke nut heeft het dan om een vakbond te nemen en hier maandelijks een bijdrage voor te betalen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik weet niet hoe de situatie in België is. Vanuit de rechten van de mens kan niemand verplicht worden om zich bij een vakbond aan te sluiten. Daarover heeft het Europees Hof voor de Rechten van de Mens ooit een uitspraak gedaan in een Britse zaak. Dit heeft te maken met het grondrecht van de vrijheid van vereniging: je hebt het recht een vereniging op te richten, maar ook - negatief - het recht om je niet bij een vereniging aan te sluiten. Toch kun je lid willen worden van een vakbond, bijvoorbeeld om solidair te zijn met andere werknemers, of omdat de bond je op allerlei manieren kan helpen bij problemen op het werk.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100